Gå til innhold

Psykomotorisk fysioterapi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, er det noen som har erfaring med psykomotorisk fysioterapi? Jeg har fått henvisning til slik behandling og lurer litt på hva jeg kan forvente meg. Er det noen som kan anbefale en flink fysioterapaut som driver med dette i Bergen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hvis du har fått henvinsning har du vel fått det til en bestemt behandler?

Skrevet

Jeg har vært til beh. hos psykomotorisk fysioterapi. Ble ikke videre imponert, føltes litt sånn kvasi-psykolog. Fikk ikke en eneste fysisk øvelse å gjøre, hun bare snakka, og psykolog hadde jeg, så slutta etter 6 ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått god utbytte av behandlingen. Går jo litt på psyken så noen ganger anbefales det å kjøre et løp parallellt hos psykolog.

Du må være til stede. Kroppen din vil hele tiden gi deg svar. Som hit og ikke lenger.

Du blir bevisst kroppsholdning mm. Dra hjem etter behandling for følelser kan komme og du skal la de komme ut.

Skrevet

Nei, har bare fått en generell henvisning :)

Tusen takk for svar, setter pris på at dere deler erfaringer. Noen som har anbefalinger til sted?

AnonymBruker
Skrevet

Det at du har fått henvisning, betyr det at du får deler av dette dekt av staten/ at det går under frikort ordningen?

AnonymBruker
Skrevet

Det hjalp meg i begynnelsen, fordi da hadde jeg et enormt behov for å få snakke. Men så begynte han med disse teite øvelsene. Skulle stå midt på gulvet med øynene igjen, mens han nærmet seg meg mer og mer. Huff, så flaut! :sjenert:

Jeg har kronisk utmattelse, og følte meg veldig oppegående en uke i november. Plutselig måtte jeg følge et skjema gjennom dagen, med ting jeg MÅTTE gjøre. Jeg fikk ikke bruke pc og se på tv, følte hele opplegget som en tvang. Det førte jo selvfølgelig med seg en dårlig periode. Så mistet jeg tvillinger i jula, og tok det som et tegn på at kroppen ikke taklet å bli tvunget til all denne aktiviteten. Så jeg sluttet.

Det spørs jo selvfølgelig hvorfor du har fått henvisning. Det kan hjelpe for deg, men det hjalp ikke for meg.

(Fant i senere tid ut hvorfor jeg hadde en god uke...det var nemlig rundt da jeg ble gravid...masse positive hormoner!)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk få øvelser for hjemmebruk. Ting skjedde der og da.

Vær obs på ventetid hos de som har avtale med kommunene. Altså de som du kan føre på egenandelkortet. Jeg gikk for mange år siden og da var faktisk ventetiden 2 år. Er heldigvis kortere nå.

Skrevet

Psykomotorisk fysioterapi er en egen behandlingsmetode innen fysioterapien, og det er kun fysioterapeuter med etterutdanning i psykomotorisk fysioterapi som driver med det.

Her er noen linker som med generelle forklaringer:

Psykomotorisk fysioterapi - info fra Norsk Helseinformatikk

Psykomotorisk fysioterapi - info fra Tidsskrift for Den norske legeforening

Det kan, som nevnt over her, være lang ventetid (rundt 2 år) på offentlig godkjent psykomotorisk fysioterapeut (som gir refusjonsrett etter oppnådd egenandel, kr 2560 i 2011 - egenandelstak 2 - info fra Helfo), så det lønner seg å søke så raskt som mulig. Liste over godkjente psykomotoriske fysioterapeuter i ditt område får du enten hos fastlegen din, hos ditt lokale nav-kontor, eller du kan prøve å søke på nettet.

Terapeuten vil fortelle deg hva behandlingen går ut på, og hvorfor man bruker de forskjellige øvelsene. Ikke alle kommuniserer like godt, så ikke gi deg før du forstår. Hvis det er ting du synes er vanskelig, ubehagelig, teit eller dumt under behandlingen (øvelser, hjemmeøvelser osv.) er det viktig at du sier fra til terapeuten. Hvis det er en god terapeut vili denne da kunne tilrettelegge behandlingen slik at du har det bra og at du får effekt av den. Lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...