AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #1 Skrevet 10. mars 2011 Hei dere kloke hoder! Noen fler her som har tatt gastroskopi? Jeg var i dag tidlig og tok det (trenger vel ikke nevnme hvor grusomt det var?). Greia er den at jeg klarte virkelig ikke å slappe av, og brakk meg masse masse. Nå har jeg kjempevondt i halsen, kjennes liksom ut som når det er like før man blir forkjøla. Synes det er vondt å svelge Selvfølgelig var jeg dum nok til å begynne å google etter komplikasjoner ved gastroskopi, og da kom jeg over en engelsk side hvor det sto at man skulle kontakte lege med en gang hvis man hadde halsvondt Legen jeg var hos sa ingenting om dette, og at det hele hadde gått bra. Det står heller ikke noe om noe sånt på noen norske sider. Hva skal jeg gjøre? Flere som har tatt gastroskopi, og hatt vondt i halsen etterpå?
annik Skrevet 10. mars 2011 #2 Skrevet 10. mars 2011 Heisann! Tok gastroskopi for et års tid siden.. Forferdelig! aldri om jeg gjør det igjen.. Fikk veldig sår hals etter undersøkelsen, det er nok helt normalt. Tror ikke lege trengs å kontaktes, for jeg husker det tok lang tid før det gikk over til meg. Håper resultatet av undersøkelsen er bra! God bedring!
Gjest Footloose Skrevet 10. mars 2011 #3 Skrevet 10. mars 2011 Jeg fikk det i full narkose så syns ikke det var så ille jeg:) Litt vondt i halsen etterpå, men det gikk fort over:)
-Susanne- Skrevet 10. mars 2011 #5 Skrevet 10. mars 2011 Det er vanlig å ha vondt i svelget et par dager etterpå, men hvis du er bekymret kan du jo kontakte fastlege/legevakt.
Gjest Mona Skrevet 10. mars 2011 #6 Skrevet 10. mars 2011 Har hatt den undersøkelsen to ganger og fikk halsvondt begge gangene. Det går over. Når man får et rør i halsen er ikke det uvanlig at det er sårt etterpå. Du brakk deg jo og noen ganger. Se det an et par dager, blir du verre kontakter du legen. En kollega gjorde det nettopp og hadde vondt i 3 dager etterpå. Hun brakk seg mye og sa det føltes som om hun hadde starten på en halsbetennelse, men det ga seg dag for dag.
Wiggins Skrevet 10. mars 2011 #7 Skrevet 10. mars 2011 Som de andre her har sagt så blir man gjerne sår i halsen når man har en slange der og brekker seg. Jeg har vært på gastroskopi selv, og i ettertid må jeg si at det personalet sa var ganske latterlig. "Prøv å puste rolig når vi stikker slangen ned." Jada! Når man får en stor slange ned i svelget forsvinner enhver evne til å kontrollere pusten. Da slangen først var nede klarte jeg å roe pusten, men ikke mens de stakk den ned. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #8 Skrevet 10. mars 2011 Godt å se at fler synes det er fælt, og at fler har hatt sår hals! Som det ble nevnt lenger opp føles det som starten på en halsbetennelse. Vet at om det må bli flere ganger, blir det under full narkose. At de kan tillate seg å utføre så grusomme undersøkelser på fullt bevisste mennesker Får vel bare vente på at halsvondten skal gi seg! Huff, ble bare så skremt av den engelske siden. Godt det snart er helg! -TS
annik Skrevet 10. mars 2011 #9 Skrevet 10. mars 2011 Godt å se at fler synes det er fælt, og at fler har hatt sår hals! Som det ble nevnt lenger opp føles det som starten på en halsbetennelse. Vet at om det må bli flere ganger, blir det under full narkose. At de kan tillate seg å utføre så grusomme undersøkelser på fullt bevisste mennesker Får vel bare vente på at halsvondten skal gi seg! Huff, ble bare så skremt av den engelske siden. Godt det snart er helg! -TS Helt enig! kan ikke forstå at man kan utsette oss for det. Skjønner ikke de som går loddrett ut av undersøkelsesrommet uten en tåre i øyekroken heller jeg.. Ble innlagt etter undersøkelsen rett og slett fordi kroppen ikke tålte det.. var 40 kg og hadde en BMI på 17 den gangen vell og merke.. Ja, det er skummelt å sette diagnoser på seg selv.. frykter alltid det verste. Håper det gir seg etterhvert! prøv å drikke kokt vann
Virre87 Skrevet 12. mars 2011 #10 Skrevet 12. mars 2011 Jeg har hørt at dersom bedøvelsen i svelget ikke fungerer (noe som er ganske vanlig dessverre) er Gastroskopi svært ubehagelig. Jeg også hadde en dårlig erfaring med konstante brekninger osv. Legen min fortalte at ettersom bedøvelsen ikke fungerte måtte han bruke relativt mere kraft for å komme forbi den trange passasjen i svelget. Dette gjør at man gjerne får et sår bak i halsen, som i midt tilfelle gjorde at jeg måtte spise grøt og suppe i en uke! Det tok ca. to uker før halsvondten var borte
Gjest Footloose Skrevet 12. mars 2011 #11 Skrevet 12. mars 2011 Er så glad jeg fikk ta den i narkose når jeg leser hva folk skriver. Hadde bare vondt i halsen noen timer og det kunne nok like gjerne vært fra narkosen.
Gjest GJEST :) Skrevet 6. april 2011 #12 Skrevet 6. april 2011 syntes ikke det var noe ille.. kanskje fordi jeg kunn brakk meg 2-3 ganger . har veldig bra brekke refleks :gjeiper: men de gangene jeg brakk med så kom det veeeeeeldig mye magesyre opp. men syntes ikke det var noe ille. litt sår i halsen etter på bare
kaprifolen Skrevet 6. april 2011 #13 Skrevet 6. april 2011 Haha, skjønner nå hvorfor personalet skrøyt av min "imponerende kroppskontroll"! Jeg har særs lav brekningsrefleks, så brakk meg en del da den passerte svelget, og da kom det et par reflekstårer der og da. Litt som når man kommer borti et sår i nesa, så blir tårekanalen våt. Men lukket øynene og pustet rolig, og da slangen først var nede, fikk jeg følge entusiastisk med på skjermen og fikk en liten "rundtur" i mitt indre! Gikk fint ut, og var litt øm i halsen frem til neste formiddag...
Gjest Skrevet 6. april 2011 #14 Skrevet 6. april 2011 Uff... Jeg som ligger sykemeldt hjemme og venter på en innkallelse til gastroskopi nå. Super lesing dette Sukk. Hadde dere med dere noen til undersøkelsen? Jeg vil for alt i verden ikke gå igjennom dette alene (hvis jeg ikke må, og det er uansett sympatipoeng å hente fra kjæresten så det synger etter! Hihi.. Evil creature..), men ser for meg at det er rimelig ekkelt å se på. Isj. Kanskje jeg må bare "manne" meg opp og gjøre det alene allikevel.
Envy Skrevet 6. april 2011 #15 Skrevet 6. april 2011 Uff... Jeg som ligger sykemeldt hjemme og venter på en innkallelse til gastroskopi nå. Super lesing dette Sukk. Hadde dere med dere noen til undersøkelsen? Jeg vil for alt i verden ikke gå igjennom dette alene (hvis jeg ikke må, og det er uansett sympatipoeng å hente fra kjæresten så det synger etter! Hihi.. Evil creature..), men ser for meg at det er rimelig ekkelt å se på. Isj. Kanskje jeg må bare "manne" meg opp og gjøre det alene allikevel. Det er jeg som var TS. Kan ikke akkurat komme med mange oppmuntrende ord til deg, fordi for min del var det det verste jeg har vært med på noensinne. Sympatipoeng fra kjæresten er det så absolutt å hente. Min er 110% imot godteri på ukedagene, men da han hadde kjørt meg hjem fra undersøkelsen dro han faktisk på butikken og kjøpte snop til meg, da han skjønte jeg egentlig ikke orket å spise noenting (var sinnsykt kvalm og uvel hele dagen). Ikke for det, orket så absolutt ikke snop heller, men det var en god tanke Jeg vil anbefale deg å ta undersøkelsen alene. Jeg følte det hvertfall mye greiere å slippe å ligge der og brekke og brekke og brekke meg vel viten om at min kjære sklulle se meg sånn. Da var det mye greiere at legen og legesekretærene som hadde sette det hundrevis av ganger før var der. Hun som holdt meg i hånda var helt super! Snakket til meg hele tiden, på en sånn beroligende fin måte, hun var det eneste positive med hele greia.
Gjest Skrevet 6. april 2011 #16 Skrevet 6. april 2011 Hmm.. Jeg skal i ALLEFALL fortelle han om alle skrekkhistoriene jeg har lest på nettet om hvor forferdelig det var først! Og så får jeg gjennomgå opplegget alene, for jeg er nok ikke særlig fan av at han skal se meg brekke meg. Usj.. Kanskje jeg er heldig og får ei hyggelig dame som holder meg i hånda i allefall. Takk for oppmuntring! PS: Jeg skal gjøre det privat, ettersom jeg ikke har tålmodighet til å vente på å få gjort det på sykehuset. (Venteliste på over et halvt år! ) Hva gjorde dere? Sykehus, eller privat?
Envy Skrevet 6. april 2011 #17 Skrevet 6. april 2011 Hmm.. Jeg skal i ALLEFALL fortelle han om alle skrekkhistoriene jeg har lest på nettet om hvor forferdelig det var først! Og så får jeg gjennomgå opplegget alene, for jeg er nok ikke særlig fan av at han skal se meg brekke meg. Usj.. Kanskje jeg er heldig og får ei hyggelig dame som holder meg i hånda i allefall. Takk for oppmuntring! PS: Jeg skal gjøre det privat, ettersom jeg ikke har tålmodighet til å vente på å få gjort det på sykehuset. (Venteliste på over et halvt år! ) Hva gjorde dere? Sykehus, eller privat? Du får helt sikkert en hyggelig dame som holder deg i hånda du også! Det kan jo også være lurt å tenke på om du vil ha beroligende intravenøst. Jeg takket nei til det, men angrer veldig på at jeg ikke tok det. Det skal visst dempe godt, så er kanskje noe å ha i bakhodet? Jeg tok det på legekontor jeg, men tror ikke det er så stor forskjell egentlig, det blir jo den samme undersøkelsen uansett. Private aktører pleier dog å være mer kvalitetsbevisste enn det offentlige uansett, de må jo holde tjenestene sine tipptopp for å beholde/hente kunder. Alle vi som har skrivd her har jo overlevd. Det er ca 7 min av livet ditt, ikke en liten brøkdel engang!
Gjest Skrevet 6. april 2011 #18 Skrevet 6. april 2011 Åååh.. Bare 7 minutter. Nå kjente jeg at jeg pusta litt lettet ut. Hihi. Det får fæææn ikke kjæresten vite! Men ja :D Det hørtes mye bedre ut. Jeg brekker meg jo etter 7-minutters intervaller på tredemølla. Tuuusen takk for oppmuntring. Det var IKKE meninga å haie tråden din altså Stakkars deg, vondt i halsen, også må du oppmuntre aaaandre... *kaste masse godis til* LYKKE til, det blir nok bedre skal du se!
Vulpes Skrevet 6. april 2011 #19 Skrevet 6. april 2011 Jeg har tatt gastroskopi, og jeg tror jeg merket det litt i halsen etterpå ja. Men ikke så ille at jeg husker det som direkte vondt. Gastroskopi var ikke akkurat behagelig, men jeg hadde ikke freaket ut om jeg hadde måttet gjøre det igjen. Det tar jo ikke lang tid, og så lenge man klarer å slappe av og puste går det greit.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #20 Skrevet 6. april 2011 Hvor vanskelig er det egentlig å få narkose? Jeg har fått lagt ned en nasogastrisk sonde, gjennom nesen og ned i magesekken, og brakk som bare det og tårene sprutet. Jeg synes det var helt grusomt! Orker ikke engang tanken på å få en tykkere slange ned igjennom munn! Herregud.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå