Gå til innhold

Lamictal

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg poster denne anonym for føler dette er veldig privat.

Startet med Lamictal for tre uker siden mot epilepsi. Har hatt tre fire anfall iløpet av tre år, og i etterkant til tider noe deprimert. Ifølge lege, så er denne depresjonen en følge av epilepsi anfallene. Har nå blitt anbefalt å starte med Lamictal. Jeg er veldig redd om et slikt anfall skal komme siden jeg er hjemme alene og ingen der som kan hjelpe å vekke meg, eller hjelpe å få den slappe kroppen i senga etter dette har skjedd.

Så langt synes jeg det går bra med medisinen. Merker at jeg er til tider veldig trøtt, og har bare lyst å sove. Har fått litt hard mage, men ellers er appetitten som før - helt normal. Er litt varmere i ansiktet til enkelte tider på døgnet, men ikke noe plagsomt. Håper det går over når jeg har gått på de en stund. Merker jeg er litt ukonsentrert, og litt vimsete innimellom. (men så kan jeg da være litt vimsete ellers også da..)Jeg er nå i en opptrappingsfase, og tar i dag 25mg. Skal gå over til 50mg om noen uker. Deretter inn til sjekk for å se hvordan det går.

Har tidligere hatt noen hektiske dager til tider veldig stresset hverdag, og et tempo som jeg nå har funnet ut at jeg ikke lengre klarer å følge. Merker at jeg nå må ta dagene mere med ro, og får nesten dårlig samvittighet. Kanskje glemmer vi kvinner å tenke på oss selv innimellom.

Setter stor pris på seriøse svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker 200mg lamictal hver dag og har ingen bivirkninger bortsett fra at jeg kan drikke mye mer alkohol nå enn før uten å føle meg full. Blir bare trøtt..og fyllesyk ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ja veldig trøtt.... :sovne:

Har holdt meg bort fra alkohol da jeg tror dette ikke har vert god kombinasjon da jeg har hatt epilepsianfall.

Gjest Whitelines
Skrevet (endret)

Tar på Lamictal jeg og, og er på 125 mg nå (det har tatt meg 7 måneder å komme så langt på grunn av bivirkninger). Nå tar ikke jeg Lamictal for Epilepsi, men for noe annet (bipolar lidelse), og i mitt tilfelle har jeg fått høre at medisinen ikke har noen virkning før man er oppe i 150 mg. Vet ikke om det samme gjelder hvis man tar det for Eplepsi - trolig ikke siden den har forskjellige virkningsområder. Anyway - bivirkninger skal jo rapporteres rett til lege, og jeg har hvertfall fått beskjed om at hovne lymfekjertler/feber er en av de alvorlige bivirkningene hvor man må slutte tvert, fordi dette er noe som ikke kan avvennes. Selv har opptappingen min tatt så lang tid fordi jeg har fått utslett, så jeg har måtte gå ned, så opp igjen, deretter ned på grunn av bivirkninger, så opp igjen, også ned etc. Nå skal jeg endelig opp på 150 mg.

Når det kommer til tretthet har jeg ikke noe å bidra med, fordi jeg vet ikke om det er Lamictal eller "sykdommen" min som gjør meg trett. Men Lamictal skal visstnok forhindre depresjoner så isåfall må jo dette være en bra medisin for deg: som både er Epilepsimedisin og forhindrer depresjoner. Men det beste er nok å ha en åpen dialog med lege slik at opptrappingen mht bivirkninger kan holdes under oppsyn (selv fikk jeg privatnummeret til min lege med beskjed om å kontakte ham med en gang jeg merket noe uvalig - både på grunn av lidelsen og medisinen. Dette benyttet jeg meg av en lørdag da jeg våknet opp med utslett på øye som gjorde at det hovnet opp og jeg ikke kunne se). Ok det hørtes ille ut... men er ikke det. Så langt er jeg vel så fornøyd som jeg kan være uten at jeg faktisk har hatt noen positive virkninger fordi medisinen ikke har tatt noen effekt enda.

Det som irriterer meg mest er vel egentlig solbærsmaken, for selv om det sikkert er "godt" ment, så er medikamentsmaken + solbær en uheldig kombinasjon i mine øyne :P

Endret av Whitelines
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Merker at kroppen reagerer på medisinen med det at jeg 'tvinges' å ta det med ro, siden jeg blir svimlende trøtt før ti på kvelden..merker litt små svimmelhet innimellom, men ikke noe betydelig. Trøttheten så tidlig på kvelden er litt kjedelig for det er jo da alle filmer begynner på tv. Det er vel egentlig positivt, for jeg rusler rett til sengs og sover som en sten til dagen etter, og samme dans neste dag. I kveld får jeg til å være våken litt lengre.. men må svime meg til sengs snart.

Om jeg ikke tar helt feil, etter det jeg leser om lamictal så virker det til at de som tar den mot bipolar lidelse tar mye større doser enn som meg som tar mot epilepsi. Skal sies at jeg var faktisk litt glad for at den kanskje kunne hjelpe litt mot mine depresjoner, selv om jeg overhode ikke liker å ta medisiner i det hele tatt, men er heller tilhenger av å prøve å løse problemer med komunikasjon med venner/kjæreste/psykolog. Med epilepsi inn i bildet så kan jeg bare se bort fra det. Skal trappe opp til 50mg om ikke så lenge. Spent på hvordan kroppen reagerer.

Skrevet

Tar også 200 mg, mot bipolar, og merker lite, ut over at jeg av og til får lyst til å drikke vann fra ti-liters-bøtta istedet for fra glass.

Hvordan det påvirker alkohol-toleransen min, er jeg usikker på, da jeg ikke drikker så ofte, av hensyn til egen tilstand.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

*dytt..*

Gjest gjest
Skrevet

Det er forskjell på dosering av lamictal for epilepsi og bipolaritet, bare så det er sagt.

Det stemmer heller ikke at alle må opp i 150 mg før man får effekt. Dette er høyst individuelt, og varierer ikke bare fra person til person, men også fra diagnose til diagnose.

Jeg har trappet opp fra 25 mg til 200 mg over ....tja, 5 måneder? Og ikke en eneste bivirkning.

Bivirkningene dine vil nok uansett gå over. Dersom medisinen virker, er det jo verdt det? Dersom man vil gjøre det man kan for å unngå dem, er det hvertfall i bipolardosering viktig å øke saaaaakte.

Skrevet

Jeg trappet opp fra 25 til 200 på ca. 3 mnd. Jeg har ingen spesielle bivirkninger heller, med unntak av munntørrhet, og en sterk trang til å drikke (vann).

Det er slett ikke sikkert bivirkningene går over, selv om man øker aldri så sakte. Selv om kroppen i og for seg blir vant til medisinen, er det ikke dermed sagt at den slutter å reagere på den.

• 2 år senere...
Gjest anonym 87
Skrevet

Bruker 200mg lamictal hver dag og har ingen bivirkninger bortsett fra at jeg kan drikke mye mer alkohol nå enn før uten å føle meg full. Blir bare trøtt..og fyllesyk ;)

hei!

jeg går oxo på lamictal, 200 mg morgen og kveld, merker at jeg tåler mye alkehol forhold til venner.

¨jeg er veldig heldig med lamicta har ingen bivirkner og har gått på de i mange år.

har ikke hatt anfall på over 5 år. men veldig gøy og høre at det er flere som tåler mer alkehol, men fyllesyken den sitter i he he

Skrevet (endret)

Jeg går også på 200 mg mot bipolar lidelse, har gått på det i to år. Jeg tåler mindre alkohol enn jeg gjorde før da, i motsetning til andre her. Jeg merket bivirkninger i begynnelsen som munntørrhet, kvalme og rastløshet, men de forsvant ganske fort.

Endret av Miller
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

dere som går på Lamictal mot epilepsi: har det hjulpet mtp på anfall? Har dere færre nå, enn tidligere? Grunnen til at jeg lurer er at min samboer nettopp er begynt på dem pga epileptiske anfall..

Mvh meg.

Anonym poster: 965bea591361f99e0feac7a5942b1084

AnonymBruker
Skrevet

Prøving og feiling må til, og man kan ikke alltid treffe riktig medikament på første forsøk. Jeg fikk epilepsi for ni år siden, og har gått på Lanictal i åtte år. Bytta til noe annet etter det. Men Lamictal hjalp veldig på anfallene i flere år, før jeg nå bytta fordi anfall begynte å komme igjen. Det der er antakelig veldig individuelt. Lamictal virker for noen, ikke for alle, og det vil kanskje slutte å virke etter ei stund, at man må begynne på noe annet istedet.

Anonym poster: b5a48c76232f7ed59ec6f9f72a34e2d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...