dontknow Skrevet 10. mars 2011 #1 Skrevet 10. mars 2011 Når syntes du det skulle vært lovlig å ta lappen i Norge? er 18 for høyt? Jeg er selv 17 år og kan kjøre helt fint uten problemer, men kan ikke ta lappen før til høsten...skulle det vært lik aldersgrense som i USA syntes dere? DET SYNTES JEG!
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #2 Skrevet 10. mars 2011 Tja, selv om 16-åringer kan være like flinke til å kjøre som 18-åringer, synes jeg egentlig det er greit at grensa er som den er. Er glad for at det er strengere regler for førerkortet her enn det er i USA, er mange færre ulykker her antageligvis pga. det.
Auri Skrevet 10. mars 2011 #3 Skrevet 10. mars 2011 Nei, jeg mener ikke 16-åringer burde ha billappen i Norge... Det er veldig mange store kulturforskjeller i Norge og USA, bl.a. på drikkevaner... Man ser allerede hvor stor andel av fyllekjøringshendelser som angår 18-25åringer, man trenger ikke enda flere unge ustabile sjåfører på veiene.
Gjest Canis lupus Skrevet 10. mars 2011 #4 Skrevet 10. mars 2011 (endret) Jeg syntes 18 er en fin aldersgrense. Man klarer å vente. Skal man på død og liv ha et fremkomstmiddel med motor, kan man alltids ta moped-lappen. Selv om det er noen som er modne og flinke nok til å kjøre når de er 16/17, er de ferreste klare som 18åring. I noen tilfeller burde folk ikke få lappen før de er 20. Det handler ikke bare om kjøreferdigheter, men modenhet og det at du må tenke klart. En 16åring som kjører på en syklist kan reagere helt andeledes enn en 20åring. Man må holde hodet kaldt i alle situasjoner og ikke få panikk, og det klarer de ferreste 16åringer. Endret 10. mars 2011 av Canis lupus 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #6 Skrevet 10. mars 2011 Det er også vanskeligere i USA å få lappen. Er det? Jeg har hørt at i noen stater er det såvidt de må gjennom noen som helst form for opplæring. Ingen obligatoriske kjøretimer, kun en billig test som de tar på kvarter og de har lappen.
antibac Skrevet 10. mars 2011 #7 Skrevet 10. mars 2011 (endret) Det er også vanskeligere i USA å få lappen. Det er det absolutt ikke. Det er både billigere og enklere å ta lappen i USA. Kjenner mange som bor i USA, og de har fortalt at ulykkene er flere (greit, nå bor det jo mye mer mennesker der borte også) der og at grensa for å ta lappen er for lav, men vanskelig, det er det ikke i det hele tatt. De kjører i tillegg automat, noe som gjør kjøringa mye lettere. EDIT: Jeg vil også gjerne lese loven der det står at du må være 18 for å kjøre manuell i USA. Jeg har ikke hørt om det før, skjønner du. Uansett, FÅ mennesker kjører manuell der borte. 18-års aldersgrense er i følge min mening akkurat passe, eller kanskje litt for lav til og med. Du er veldig ung i hodet når du er 18, spesielt gutter, og evne og vilje til å forstå risiko er dårlig. Det er en grunn til at det er utrolig mange ulykker blant yngre mennesker. Hadde jeg fått bestemme hadde jeg kanskje dyttet grensa opp til 20 år. Det er altfor mange idioter på veiene, og mange av dem er unge. Jeg hadde vært LIVREDD for å kjøre bil (og jeg er ikke en nervøs sjåfør) hadde jeg visst at det var en flokk med 16-åringer ute og kjørte alene på veiene. Endret 10. mars 2011 av antibac 3
antibac Skrevet 10. mars 2011 #8 Skrevet 10. mars 2011 Er det? Jeg har hørt at i noen stater er det såvidt de må gjennom noen som helst form for opplæring. Ingen obligatoriske kjøretimer, kun en billig test som de tar på kvarter og de har lappen. True story! 1
Gjest Canis lupus Skrevet 10. mars 2011 #9 Skrevet 10. mars 2011 snip Søsteren min bodde i USA i noen år, og forsøkte å ta førerkortet flere ganger. Hun strøyk, mange ganger. I norge klarte hun lappen på første forsøk etter noen kjøretimer. Der hun bodde var det mest automat biler, og få manuell-gir-biler. Kan være det kun var der hun bodde, det vet jeg jo ikke. Men det kan jo være feil Har ikke noe konkret å vise til ang manuell-gir, men kan være jeg har misforstått i en dokumentar jeg så dette i for en stund siden. I såfall beklager jeg.
Chiyo Skrevet 10. mars 2011 #10 Skrevet 10. mars 2011 (endret) Jeg syns at det er sykt at de lar enkelte 18 åringer kjøre bil, så jeg syns i alle fall ikke at 16 år er greit. Og hvis 16 åringer skal plutselig kjøre bil, kan vi like gjerne la dem drikke alkohol også. Jeg vil si at det er mer farlig for dem å kjøre enn å drikke. For å kjøre bil må man skjønne at en bil ikke er en leke. Det er utrolig farlig å kjøre bil. Dette er det mange unge som ikke skjønner. Jeg vet om folk på min alder som "leker" seg med bilen sent på kvelden når de tror ingen ser. Men det er ikke noe leketøy når du dreper en venn som satt på, eller et barn om overasket deg i veikanten. Jeg vil aldri syns det er greit at 16 åringer skal få kjøre. Selv om jeg selv syns at de burde når jeg var 16. Endret 10. mars 2011 av Chiyo 4
Gjesten Skrevet 10. mars 2011 #11 Skrevet 10. mars 2011 Jeg synes absolutt ikke aldersgrensen for lappen bør senkes. Jeg synes den står fint der den er, men hvis noe, så burde den heves. Som sagt synes jeg egentlig 18 passer, det er da man er myndig i dette landet, og det passer følgelig fint at det er da man får kjøre opp.
pantora Skrevet 10. mars 2011 #12 Skrevet 10. mars 2011 20 år, minst. For gutta ihvertfall. Forsåvidt enig.. Gutter på rundt 19 ligger vel på ulykkestoppen! 1
Mann 42 Skrevet 10. mars 2011 #13 Skrevet 10. mars 2011 Når syntes du det skulle vært lovlig å ta lappen i Norge? er 18 for høyt? Jeg er selv 17 år og kan kjøre helt fint uten problemer, men kan ikke ta lappen før til høsten...skulle det vært lik aldersgrense som i USA syntes dere? DET SYNTES JEG! Kanskje du er et hederlig unntak, men de fleste 17-åringer er ikke modne for sertifikat. Å kunne holde bilen på veien er ikke spesielt vanskelig. Å oppføre seg modent, kontrollert og behersket i trafikken, derimot, er ofte ganske vanskelig. Å holde oversikten og ikke la seg distrahere, er også en utfordring. Ungdommer er ofte lett distraherbare, og klarer ikke å holde styr på flere ting samtidig. Etter min mening er majoriteten av 16-åringer, og veldig mange 18-åringer, ikke modne nok til å ha sertifikat. Grensa bør definitivt ikke senkes. 5
Hoppetaujenta Skrevet 10. mars 2011 #14 Skrevet 10. mars 2011 (endret) Å "kunne kjøre helt fint" er noe helt annet enn å ha en god trafikkforståelse og være moden nok til å ta det ansvaret som ligger i å føre en bil trygt og korrekt i trafikken. Jeg syns at det blir tatt altfor lett på det å skulle få sertifikat generelt. Som en obligatorisk del av det hele, burde det vært en hel dag (for alle) med prating og virkelighet på sykehus/senter for trafikkskadde, slik at en kunne få føling med hvor fart/uvettig kjøring kan plassere en. Bli kjent med folk som sitter i rullestol på disse plassene, og som har levd et uvørent sjåførliv etter at vedkommende fikk lappen...og kanskje mistet den noen timer etter at han (som regel) fikk den i hånda . Kjør ramsalte kampanjer/filmer som ikke legger silkepapir i mellom når det gjelder virkelighetsbeskrivelser i det å kollidere, og f.eks. det å være først på et kollisjonssted med alvorlig omfang. Ja til 18 års-grense! Endret 10. mars 2011 av Margareth
Gjest white tiger Skrevet 10. mars 2011 #15 Skrevet 10. mars 2011 Grensa burde ikke senkes. Synes den burde stå som den er, eller eventuelt heves. De fleste som kjører uforsvarlig er gutter som nettopp har tatt lappen, det er i alle fall min erfaring. Observerer omtrent daglig gutter i 18-20-års alderen som foretar farlige forbikjøringer, legger seg rett i rumpa på bilen foran, og kjører laangt over fartsgrensa. Senest i går sto jeg i et kryss (hadde vikeplikt for biler i to retninger) og skulle til venstre. Det kom biler begge veier så jeg sto kanskje maks et minutt og venta. På den tiden kom en gutt på ca 19 år og la seg bak meg, begynte omtrent straks å tute utålmodig. Jeg kunne jo ikke kjøre for det var for tett med biler.. Herregud, så irritert jeg ble. Fikk veldig lyst å gå ut av bilen og spørre hva han drev med Jeg gjorde jo ikke det, og da jeg kjørte la han seg bak meg med minimal avstand til bilen min.. Skulle vært en slags test på modenhet før man fikk ta lappen, men det blir vel litt problematisk å få til 1
-Susanne- Skrevet 10. mars 2011 #16 Skrevet 10. mars 2011 Jeg vil også gjerne lese loven der det står at du må være 18 for å kjøre manuell i USA. Jeg har ikke hørt om det før, skjønner du. Har ikke hørt om at det er høyere aldersgrense på manuell, men så er det forskjellige regler i forskjellige stater da. I noen stater kan man ta lappen når man er 16 år utenfor byer, mens det er 18 i byene. Andre steder får man bare kjøre om dagen og ikke i helgene når man er 16. Jeg tok lappen i Miami, der var det i alle fall grundig opplæring. Måtte ta kurs i trafikkforståelse og antirus kurs også. Synes ikke aldersgrensen i Norge burde senkes.
Eske Skrevet 10. mars 2011 #17 Skrevet 10. mars 2011 Jeg synes heller ikke at grensa bør senkes i det hele tatt, men heller økes, ja. Når det gjelder oppkjøring i Statene varierer det nok mye fra stat til stat, men ei venninne av meg hadde ne oppkjøring som besto av en kjapp spørsmålsrunde og en kjøretur rundt et kvartal, og da med automatgir. (Og det er i en av de statene med aller flest trafikkulykker.... Jeg skjønner ikke at de ikke gjør noe med det.)
Berentsens Skrevet 10. mars 2011 #18 Skrevet 10. mars 2011 Den burde helt klart vært høyere. Lavere bør den naturligvis ikke være, både med tanke på modenheten blant ungdommen og det at hjernen ikke er fullstendig utviklet så tidlig i ungdommen. Ulykkesstatistikken syner helt klart at ungdommer ikke er modne nok til å ha lappen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå