Gå til innhold

Ikke lavkarbo, men sunn likevel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser omtrent alt som skrives her inne, og det går jo mye i lavkarbo. Jeg trives godt med livsstilen min - som jeg dessverre ikke har gitt noe navn - er normalvektig og trener 4-5 ganger i uka. Når jeg leser innlegg fra folk på lavkarbo får jeg inntrykk av at det hjelper mot alt, og det kan virke som det ikke er mulig å være sunn uten lavkarbo :sjenert:

Er jeg den eneste her inne som ikke kjører lavkarbolivsstil og samtidig er frisk, energisk, ingen oppblåst mage, hudproblemer etc?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Why change a winning formula er det noe som heter. Trives man med det kostholdet man har og det ikke gir noen konsekvenser, så trenger man da heller ikke forandre på det.

For oss som dessverre ikke har en winning formula er lavkarbo en veldig god løsning for å få en winning formula.

• Liker 6
Gjest Trolltausa
Skrevet

Er jeg den eneste her inne som ikke kjører lavkarbolivsstil og samtidig er frisk, energisk, ingen oppblåst mage, hudproblemer etc?

Nei, du er ikke den eneste. :)

Jeg har prøvd flere typer lavkarbo-kosthold, men det min kropp trives best med, er hjemmelaget mat av rene produkter, og et balansert inntak av proteiner, fett, og karbohydrater.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd flere typer lavkarbo-kosthold, men det min kropp trives best med, er hjemmelaget mat av rene produkter, og et balansert inntak av proteiner, fett, og karbohydrater.

Ja, det er dette jeg også tenker, et balansert kosthold med litt av alt (og alt med måte), men det er jo det de sier de har prøvd mange som er på lavkarbo også, uten suksess.

Men når jeg prøver å si at karbohydrater ikke er farlig i seg selv blir det fort snakk om hvitt mel, potetgull og sjokolade, som om det er helt vanlige kilder til karbohydrater i et "vanlig" kosthold. Og jeg tenker at det er ikke så rart at man merker fremgang hvis man kutter ut dette, nesten uansett hvilken livsstil man går over til.

• Liker 3
Skrevet

Jeg går heller ikke på lavkarbo, men synes da at jeg spiser noenlunde sunt likevel. Blir kanskje litt overdrevent mye korn, men det er fordi havregrøt er så billig og jeg har ikke mye penger :gjeiper:

Skrevet (endret)

Helt enig med første anonym bruker som svarte. Selvfølgelig er det mange som kan være friske, sunne, slanke, ha overskudd og trives godt med både kropp og livsstil uten å gå på lavkarbo. Lavkarbo er jo for oss som ikke fungerer godt på et tradisjonelt kosthold, og derfor prøver noe annet.

Vi har alle forskjellige kropper, og for meg er det et moderat LCHF-kosthold (low carb, high fat) som fungerer best. Noen fungerer uten karbohydrater i det hele tatt (ketose), det gjør ikke jeg. Jeg fungerer heller ikke på det som tidligere har vært opplest og vedtatt som det sunneste, med veldig lite fett og kalorier.

Grunnen til at det er stadig mer snakk om dette er vel at flere oppdager at kanskje det går an å ekperimentere litt, kanskje kroppen reagerer annerledes hvis man endrer sammensetningen av kosten. Det kan faktisk hjelpe på alt fra søthunger og overvekt til alvorligere tilstander som diabetes og MS. Men har man ingen problemer har man selvfølgelig heller ingen grunn til å endre kostholdet. :)

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 5
Skrevet

Selvsagt kan man være sunn og ikke drive med lavkarbo. Nå er jeg selv en som går på lavkarbo, men folk er jo forskjellige og tåler ulike matvarer ulikt. Jeg har fått et bedre liv med lavkarbo, men jeg har levd et sunt liv tidligere uten lavkarbo, det bare tok veldig mye mer tid og krefter for min egen del.

Hvis du er fornøyd og trives i kroppen din så er det jo ingenting som er bedre enn det! :)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Gjest Trolltausa
Skrevet

Men når jeg prøver å si at karbohydrater ikke er farlig i seg selv blir det fort snakk om hvitt mel, potetgull og sjokolade, som om det er helt vanlige kilder til karbohydrater i et "vanlig" kosthold.

Enkelte som ikke har satt seg inn i det, tror faktisk at karbohydrater er hvitt mel, hvit ris, poteter, pasta, og sukker, fordi det er disse produktene det blir fokusert på i media.

De tenker rett og slett ikke på at det finnes karbohydrater i mange andre produkter.

Jeg diskuterte lavkarbo-kost med noen kolleger i går, og enkelte av de som selv hevdet at de gikk på lavkarbo-kost fikk direkte hakeslepp da de oppdaget at de spiser nesten like mye karbohydrater som jeg gjør i løpet av dagen (Og jeg spiser ikke lavkarbo).

De trodde de spiste lavkarbo fordi de hadde redusert/kuttet ut hvitt mel, ris, poteter, pasta og sukker, men det de egentlig hadde gjort, var å erstatte en karbohydratkilde med en annen.

(De hadde redusert/kuttet ut bruken av hvitt mel, hvit ris, poteter, pasta og sukker, men erstattet disse produktene med blant annet Quinoa, spelt, fullkorn, frukt og grønnsaker)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har faktisk mye mer tro på et variert og rikt sammensatt kosthold. Jeg slanker meg for tiden, uten å justere kosthold i det hele tatt. Det går kun på skiløping. Dette virker.

Det tvilsomme med lavkarbo er at man snakker om en ubalanse.

Men allikevel sier jeg- ligg unna sukker. Og vær gjerne litt gjerrig på poteter og ris. Spis brød uten tilsatt sukker (det er mye sukker i de fleste brødene på butikken).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv anser jeg slett ikke folk (uten intoleranser og slikt, selvfølgelig) som går på ekstrem lavkarbo for å være sunne. Kroppen har best av å få i seg litt fiber - det er gunstig for fordøyelsen og magen. Mettet fett har nokk blitt litt vel mye demonisert, men enorme mengder er og blir usunt.

Bare fordi man blir tynn av det og føler seg bra der og da, betyr faktisk ikke at det er sunt i det lange løp. Folk er forskjellige ja, men siden vi overraskende nok har en del (OK, jævlig mye) til felles genetisk så er de fullt mulig å generalisere om enkelte ting.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg slanker meg ikke, og jeg trener flere ganger i uken. Allikevel, lavkarbo merker jeg godt er det beste for meg. For meg er ikke lavkarbo at man ikke får i seg karbohydrater i det hele tatt, men å få i seg karbohydrater gjennom grønnsaker spesielt, men også noen typer frukt (dog til en viss grense, men man kan jo gå på lavkarbo opp til 150 karber om dagen, og hvor mye som fungerer for en selv er rett og slett noe man må finne ut av). Jeg personlig har aldri hatt et så variert kosthold som med lavkarbo, rett og slett fordi jeg spiser mye mer grønnsaker, og prøver ut ting jeg før ikke gadd å prøve ut tidligere. Jeg spiser kikerter og hummus i stedet for poteter/ris osv og trives med godt med det. Uansett, uten sukker i kosten så har blodsukkeret mitt blitt helt stabilt, og det har ihvertfall åpnet en ny verden for meg.

Poenget mitt er, man trenger ikke å være ekstrem for å gå på lavkarbo, og selv jeg kan godt spise en brødskive i ny og ned, men jeg må ærlig innrømme at det er deilig å slippe brød i kosten. Jeg spiser heller en deilig omelett til frokost og lunsj. Og så lenge blodsukkeret holder seg stabilt og blodtrykket mitt er fint, og legen generelt sett er fornøyd med helsa så er jeg fornøyd.

Endret av Yvonne
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Poenget mitt er, man trenger ikke å være ekstrem for å gå på lavkarbo,

Det er vel egentlig litt av problemet i diskusjonen, folk forbinder så utrolig forskjelige ting med ordet "lavkarbo". Det brukes jo om alt fra "erstatte kjappe karber med treige og spise mindre av dem" til "gulrøtter er usunne".

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å bli stresset av alt snakket om kostholdsretninger, strenge regler for hva man kan spise etc. Jeg tror sunn fornuft og et variert kosthold er det viktigste.

Her i huset følger vi ingen retning, snarere hva som virker mest fornuftig for oss. En typisk dag for meg er gjerne havregrøt (og JA, laget med melk ;)) med littegrann sukker og masse rosiner oppi til frokost, et par grovbrødskiver med smør og kokt skinke/makrell i tomat/leverpostei/hva enn jeg har lyst på til lunsj, og til middag kan det være mye rart.. Som oftest noe med mye grønnsaker til, gjerne ovnsstekt kylling- eller laksefilet, og vi er ikke redde for å ha poteter eller saus til om vi ønsker det. Andre dager blir det fullkornspasta med kjøttsaus, noen ganger fleskepannekaker, kanskje hjemmelaget pizza, eller supper av ulike slag.. ;) Og en sjelden gang stikker vi ned på hjørnet og kjøper en kebab, fordi vi ikke gidder lage middag.

Spiser også mye frukt og gjerne et par ruter mørk sjokolade daglig. Drikker mye vann, og også en del 100% appelsinjuice.

Har et avslappet forhold til mat. Så lenge man spiser bra i ukene, så kan man fint ta seg en sjokolade, litt potetgull og et glass brus når helgen kommer.

Jeg er slank som en sylfide med dette vanlige, avslappede kostholdet, for ikke å snakke om frisk som en fisk og med masse energi - og det er mannen og veslefrøkna også. Så det funker definitivt for oss.

• Liker 2
Skrevet

Jeg følger ikke noen spesiell diett (og skal heller ikke ned i vekt), men har funnet ut at jeg faktisk tåler og trives med en del fett i kosten. Før var jeg nok i overkant redd for det.. Så nå spiser jeg mer nøtter og er ikke så nøye med melkefettet heller. Sukker begrenser jeg også til hverdags og det er fint å oppdage at yoghurt naturell smaker helt top med bare litt eple og nøtter og ikke tenger en drøss med rosiner og banan ;)

Jeg har veldig tro på ballanse og at det viktig å ikke bli FOR opphengt i hva vi putter i oss. Vikig å nyte maten og livet :goodbye:

• Liker 1
Skrevet

Som sagt; selvsagt kan man være sunn uten lavkarbo! Hele poenget er jo å finne en livsstil/filosofi som funker for deg og kroppen din, mener jeg.

Jeg spiste "sunt" tidligere og hadde det greit nok med kroppen min, men etter at jeg gikk over til lavkarbo ser jeg virkelig hvor mye bedre kroppen reagerer og "har det"! Ikke mer oppblåst, finere hud, flat mage, mer energi osv. Og nei; jeg tror ikke det kun finnes karbo i hvetemel og sjokolade - har satt meg rimelig greit inn i de fleste matvarer.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er vel egentlig litt av problemet i diskusjonen, folk forbinder så utrolig forskjelige ting med ordet "lavkarbo". Det brukes jo om alt fra "erstatte kjappe karber med treige og spise mindre av dem" til "gulrøtter er usunne".

Ja, det er nok litt sant, men lavkarbo er så mye, og er jo sånn sett en samlebetegnelse for alle som spiser mindre enn 150 karber om dagen. Det sier seg selv at med mindre man er kjent med lavkarbo så virker det nok veldig rotete for andre, mye fordi de ulike retningene som alt fra Atkins til Zone-dietten har sine egne strukturer. En del gjør jo nettopp dette med å erstatte "kjappe karber med treige og spise mindre av dem" fordi de kanskje ikke orker å telle karber, og det er jo greit det hvis det fungerer for dem. Jeg derimot foretrekker å telle for å få en viss oversikt, men ikke for noe annet.

Endret av Yvonne
Skrevet

Det er ikke noe i veien med å ikke leve på lavkarbo, men jeg leser like mange innlegg som forteller at lavkarbo ikke kan være bra, som jeg leser innlegg om at ikke-lav karbo ikke kan være bra.

Det er slik jeg oppfatter det, mer kritikk mot lavkarbo en det er mot normalt sunt kosthold med mer karbohydrater.

Man må finne det som passer for seg selv, og så lenge man har funnet det, er det ingenting i veien for det.

Det er ikke farlig å leve på lite karbohydrater, eller å få hovedsakelig karbohydratene man spiser via rotgrønnsaker og frukt f.eks, det passer garantert ikke for alle, men det er like stor ubalanse i det vanlige norske kostholdet der det er langt mer karbohydrater en veldig mange andre kulturer kjører. For noen funker den ene ubalansen, for andre funker en annen, atter andre trenger jevn fordeling.

Selv prøver jeg å holde meg til karbo-redusert kosthold, jeg kjenner at jeg lettere spiser nok grønnsaker om jeg IKKE har ris, pasta, poteter eller slike ting til. Jeg blir mett, det holder lenger, magen min fungerer bedre (for jeg er ikke en av de som har en mage som funker med mitt tidligere kosthold, selv om det også var sunt.) For meg funker det, jeg føler meg bedre, trenger mindre godteri og søtsug når jeg holder meg til karboredusert, og kroppen fikser seg selv bedre uten, siden den slipper insulin-hopp flere ganger om dagen. Men det er jo bare min kropp, at andre ikke har de behovene er da ikke noe problem. ;)

• Liker 1
Skrevet

Selv anser jeg slett ikke folk (uten intoleranser og slikt, selvfølgelig) som går på ekstrem lavkarbo for å være sunne. Kroppen har best av å få i seg litt fiber - det er gunstig for fordøyelsen og magen. Mettet fett har nokk blitt litt vel mye demonisert, men enorme mengder er og blir usunt.

Til opplysning kan man fint spise fiber på lavkarbo. Fiber blir ikke regnet med til karbohydratinnholdet i en matvare, siden kroppen likevel ikke fordøyer kostfiber.

Nå er det ekstremt mange misoppfatninger av hva lavkarbo er. Hvis man tror at lavkarbo er å sitte på rompa og stappe i seg enorme mengder fett bør man faktisk sette seg litt bedre inn i saken.

Hvis jeg (og mange andre) sier at jeg føler meg bedre, mer opplagt og sunnere fordi jeg skiftet kosthold, synes jeg det er rimelig arrogant å påstå at "Det fungerer ikke slik for meg, dermed tar du feil!"

• Liker 2
Skrevet

Enkelte som ikke har satt seg inn i det, tror faktisk at karbohydrater er hvitt mel, hvit ris, poteter, pasta, og sukker, fordi det er disse produktene det blir fokusert på i media.

De tenker rett og slett ikke på at det finnes karbohydrater i mange andre produkter.

Jeg diskuterte lavkarbo-kost med noen kolleger i går, og enkelte av de som selv hevdet at de gikk på lavkarbo-kost fikk direkte hakeslepp da de oppdaget at de spiser nesten like mye karbohydrater som jeg gjør i løpet av dagen (Og jeg spiser ikke lavkarbo).

De trodde de spiste lavkarbo fordi de hadde redusert/kuttet ut hvitt mel, ris, poteter, pasta og sukker, men det de egentlig hadde gjort, var å erstatte en karbohydratkilde med en annen.

(De hadde redusert/kuttet ut bruken av hvitt mel, hvit ris, poteter, pasta og sukker, men erstattet disse produktene med blant annet Quinoa, spelt, fullkorn, frukt og grønnsaker)

Et eks på at lav-karbo kan misforstås:

Min vennine har en kollega (60+) som prøver seg på lavkarbo (hun har fått med seg at brød er fy). Så frem til lunch spiser hun bare frukt, så et knekkebrød eller to til lunch... Men sånn etter lunch en gang kommer hun ofte tilbake på jobben med en skollebolle el.l. Jeg må jo bar le.. Kanskje "vanlige" kostholdsråd ville vært enklere for henne å forstå? Bare en liten anekdote.

• Liker 1
Gjest Lillekanin
Skrevet

Hei! Jeg var selv overvektig for noen år siden og det var ikke pga jeg spiste brød,poteter og pasta,men fordi jeg spiste godteri hver eneste dag. Jeg tror hver og en må finne sin vei. Det som er rett kost for meg,kan være feil for andre. Jeg spiser grovbrød til frokost/lunsj,drikker juice og melk et par ganger om dagen,spiser vanlig middag med poteter og pasta. Trener fem ganger i uka og spiser godteri kun på lørdager. Jeg er i kjempegod form,føler meg frisk og opplagt,har masse energi og sover godt om natta:) Grunnen til overvekt er overhodet ikke brød eller poteter - det er resultat av at inntak og forbruk ikke samsvarer.

Jeg har studert på NIH (Norges idrettshøyskole) og der hadde vi en knallbra foreleser som forklarte årsakene til at overvekt i Norge har skutt fart siste årene. Tenk, på 70-tallet spiste jo folk her brød,h-melk, og flesk og duppe til middag :fnise: Likevel var det få overvektige. Men tenk på hvor mye mer hverdagsaktive folk var før!!! Et tankekors det der. Nei,kjør på med "vanlig" mat du:)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...