Gå til innhold

Tørrvafler

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å virke veldig teit, men hva er en tørrvaffel?

Skrevet

He he he

det er vafler som er tørre... rett og slett... de er relativt stive, og kalles også sprøvafler. Helt vanlig fex på møre, men jeg har ikke sett det andre steder

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det sånne potetmel-vafler du mener da?

Gjest Anonymous
Skrevet

Fant denne på Kakemonsen.no

Tørre vafler

12-14 plater

Ingredienser:

1/2 kg potetmel

250 gr. sukker

250 gr. smeltet smør

4 egg

3 ts bakepulver

Slik gjør du

Eggeplommene vispes godt med sukkeret, tilsett det avkjølte smøret med bakepulver og potetmel. Eggehvitene vispes helt stive og "skjæres" i tilslutt.

Legg en stor toppet skje på midten av vaffeljernet, som presses godt sammen.

Skrevet

Er dette noe godt da?

Skrevet
He he he

det er vafler som er tørre... rett og slett... de er relativt stive, og kalles også sprøvafler. Helt vanlig fex på møre, men jeg har ikke sett det andre steder

Ah! da veit jeg hva du tenker på! Pleide å kjøpe sånne på togturer når jeg var lita :D

Skrevet

Det er veldig godt, men tror ikke vaffeljernet har så veldig godt av det. Det henger så lett fast - husker at jeg ødela mor sitt vaffeljern med slike da jeg bodde hjemme.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ah! da veit jeg hva du tenker på! Pleide å kjøpe sånne på togturer når jeg var lita :D

Tror du aldri har fått kjøpt sånne på toget, men deriblant de svære tjukke ( og gamle og dermed tørre) fikk du kjøpt på toget, ikke sånne potetmel-vafler.

Hilsen meg som kjørte tog Eidsvoll-Dombåshundreogørten ganger hvert år i 10 år :lol:

Skrevet

Men hva spiser man på disse da? Er det sånn som med vanlige vafler; syltetøy og sukker? (og som mamma bruker, brunost og rømme)

Skrevet

For mitt vedkommede er tørre vafler som småkaker å regne. Flate småkaker med hjerteform. :P

Skrevet

Aha :) Skjønner.

Nei, dette hørtes interessant ut, dette må prøves ut! :D

Gjest Anonymous
Skrevet
For mitt vedkommede er tørre vafler som småkaker å regne. Flate småkaker med hjerteform. :P

Ja det blir jo sånne kjeks/småkake-lignende greier. De få gangene jeg har spist det, tror jeg ikke har hatt noe på de jeg :oops:

Skrevet

Tror du aldri har fått kjøpt sånne på toget, men deriblant de svære tjukke ( og gamle og dermed tørre) fikk du kjøpt på toget, ikke sånne potetmel-vafler.

Hilsen meg som kjørte tog Eidsvoll-Dombåshundreogørten ganger hvert år i 10 år :lol:

Jaja... husler bare at de var tørre, jeg :wink:

Gjest Skrållan - ikke innlogget
Skrevet

Åååååå tørrvafler er bare nammis!!!! Jeg har to oppskrifter, bestemors sprøe med relativt mye fett som oppbevares i tett kakeboks og mormors myke som fryses... Hos oss spises de som...boller muligens? Enten som de er eller med syltetøy, ost etc.... (de spises som regel kalde, evt lunka) Julefrokoster med vanlig brød, julekake, aniskringler og tørrvafler...mmmm! DET er barndoms jul det!!!!!!

Skal prøve å huske oppskrifter jeg.....

Skrevet

*venter spent på flere oppskrifter*

Jeg kan ikke huske om det skal være potetmel i.

Husker bare at mormor hadde sånne da vi var små.........

Og de stekes da vitterlig i vaffeljernet?

Skrevet

Her er min versjon av tørr-vafler, eller Harde vafler som vi kaller det for. Harde vafler er fast tilbehør på frokost- og kaffe-bord i jula. Jeg spiser dem med smør og ost på. Nam, nam

2 kopper sukker

250 gram smør

250 gram potetmel

2 egg

2 kopper melk

2 ts hjortesalt

mel til passe tykk deig og utkjevling.

Harde vafler blir det første som bakes til jul her i huset.

Skrevet

Røren til mammas sprø vafler helles i vaffeljernet, ja.

Skrevet
Her er min versjon av tørr-vafler, eller Harde vafler som vi kaller det for. Harde vafler er fast tilbehør på frokost- og kaffe-bord i jula. Jeg spiser dem med smør og ost på. Nam, nam

2 kopper sukker

250 gram smør

250 gram potetmel

2 egg

2 kopper melk

2 ts hjortesalt

mel til passe tykk deig og utkjevling.

utkjevling???

Harde vafler blir det første som bakes til jul her i huset.

Man skal vel ikke kjevle tørrvafler?? :o

De skal jo i vaffeljernet....?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...