AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Har et høflighetsspørsmål. Hvis du spør en slektning om å bake en kake for deg til bryllup/dåp o.l. eller de tilbyr seg selv, skal du tilby deg å betale for kaka da? Jeg tenker egentlig nei, men hva sier dere?
Vera Vinge Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Nå ville jeg ikke spurt hvem som helst om å bake kake, og for meg vil det være noe av grunnen til at jeg ikke syns det er naturlig å betale for ingredienser heller. Ville faktisk følt meg litt dum hvis jeg skulle stukket en seddel i hånda på en tante eller en god venn. Jeg har også bakt for andre i slike sammenhenger mange ganger (det har delvis å gjøre med allergi/intoleranse som krever eget mel), og det har aldri falt meg inn at jeg skulle hatt betalt.
Gjest Lacus Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Om jeg hadde bakt en kake til noen så hadde jeg aldri forventet betaling for det. Jeg har aldri tengt tanken om å betale noen hvis de har tilbydd seg å bake en kake til meg.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Hvis du ber noen bake for deg, bør du tilby å betale for ingrediensene. Ser da bort fra nære slektninger/venner med historikk for å trå til med gjensidig hjelp som en "selvfølge", men hvis det dreide seg om det ville du vel ikke spurt her heller. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #6 Skrevet 10. mars 2011 Jeg er kakebarkern i både vennegjengen, familien og blandt kollegaer. Jeg blir ofte spurt om jeg kan bake noe til en spessiell anledning. Alt etter hvor nære de er, så tar jeg betalt. Siden det er temmelig ofte jeg baker kake for noen så kan det bli en del penger ut av ingrediensene. Feks ostekake koster meg gjerne 70kr bare for 1 kake. Ikke at det er mye i utgangspunktet, men har ikke verdens beste økonomi heller... Nå vil jeg påpeke at jeg tar ikke betalt for de som er veldig nære. Så det jeg mener er at du bør tilby deg å betale for ingrediensene (jeg tar kun betalt for det, uansett om jeg bruker 3timer på kaka) så kan evt bakeren si nei til betaling 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #7 Skrevet 10. mars 2011 Jeg har bakt kake i et par konfirmasjoner fordi jeg har blitt bedt om det. Dyre ingredienser og lang tid på å lage kaka. Har aldri tenkt tanken om å få betalt.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #9 Skrevet 11. mars 2011 Har et høflighetsspørsmål. Hvis du spør en slektning om å bake en kake for deg til bryllup/dåp o.l. eller de tilbyr seg selv, skal du tilby deg å betale for kaka da? Jeg tenker egentlig nei, men hva sier dere? Jeg har bakt både til dåp og bryllup,men det hr vert utenom gaven. Jeg har gjort det frivillig, for det har vert hyggelig. Om noen skulle komt å spurt meg om jeg kunne bake en kke til de, så forventer jeg t de kommer med fløte,mrsipan,sjokolade eller hva det måtte være.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #10 Skrevet 11. mars 2011 Om jeg tilbyr meg å bake, forventer jeg selvfølgelig ikke noen betaling. Om noen spør meg om å bake til en eller annen anledning så ønsker de som regel en ganske stor kake (dobbel/trippel størrelse) og ingrediensene er i mange tilfeller dyre - som f eks marsipankake, oreokake, ostekake, kransekake osv. Så fremt det ikke er nær familie så ber jeg om at de dekker de mer kostbare ingrediensene - marsipan, mandler, philadelphiaost, fløte, til en viss grad egg. Både jeg og "kundene", om jeg skal kalle det det, synes det er en grei ordning.
Sweetpea25 Skrevet 11. mars 2011 #11 Skrevet 11. mars 2011 Hvis JEG hadde spurt noen om de kunne bakt ei kake, så ville jeg selvfølgelig betalt de tilbake for ingrediensene og sånn, men hvis noen hadde tilbydd seg å baket ei kake til meg, hadde jeg ikke gjort det. Da ser jeg på det som en gave.
Golde Skrevet 11. mars 2011 #12 Skrevet 11. mars 2011 Det skjer såpass sjelden at jeg blir bedt om å bake til slike anledninger, at det overhodet ikke utgjør noe innhogg i min økonomi. Jeg ser på det som mitt bidrag til festen. Å tenke på betaling ville ikke falle meg inn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå