Gjest Tristessa Skrevet 29. oktober 2003 #1 Skrevet 29. oktober 2003 Jeg har tenkt å studere juss til neste år, men sitter med en del spørsmål jeg ikke helt får svar på. Kjenner ikke en kjeft i familien på under 80 som har juss i fagkretsen, og de jeg kjenner som studerer det sitter på sin høye hest og flirer godt når de hører hva jeg skal begi meg ut på. Jeg lurer derfor på om noen kan si noe fornuftig om hvilke læringsformer som blir tatt i bruk, er det ekstremt tørt og kjedelig (intet hinder egentlig, men det skal være mulig å få dette inn på et vis), og hvordan er vanskelighetsnivået? Ser på meg selv som flink til å lese, og er oppegående og smart, bare ingen jussbroiler eller kakse av større grad - enda. På forhånd takk,
Gjest Anonymous Skrevet 29. oktober 2003 #2 Skrevet 29. oktober 2003 Hei. jus er ikke tørt eller kjedelig på noen som helst måte når du først begynner å lese faget. Klart at alle fag har sine kjedelige/tørre ting, men det er jo forskjellig fra person til person. Om du har studert noe fra før vil du antagelig se at jus er totalt ulikt andre studier. Dersom du er klar over at studiet krever sine timer med lesing FØR du går i gang er det ingen ting i veien for at du begynner på det. Jeg ønsket endel ganger at jeg hadde noen å spørre f.eks i familien enkelte ganger, men det er derfor man har kollokvier og kan maile forelesere med "teite" spørsmål. Gå i gang med friskt mot, studiet krever sitt, men er meget spennende på alle måter.
Gjest lmari Skrevet 29. oktober 2003 #3 Skrevet 29. oktober 2003 Jeg har ikke studert juss, men har en veldig god venninne som har gjort det. I følge henne er lesepresset helt enormt - du kan lese og lese til du er helt blå, og uansett blir det ikke nok. Det henger vel sammen med et enormt karakterpress blant advokater for å få jobb.... Men - det er jo mange som klarer det, hvert eneste semester! Og det er da ingenting i veien for at du ikke skal klare det også?!? Hvis du er motivert og forberedt på mye lesing, tror jeg du klarer det veldig bra, jeg!!
Gjest Poirot Skrevet 30. oktober 2003 #4 Skrevet 30. oktober 2003 Karakterpress og mye lesing. Før var det mye selvstudium, vet ikke hvordan det er etter reformen. Ikke til å legge skjul på at mye er svææært tørt, men man dumper også borti mye kule problemstillinger man kan dra med seg videre i hverdagslivet. Også er det jo noen artige dommer som spriter opp litt. Etterhvert ser man saker i media daglig som er knyttet til pensum, og det gjør hverdagen interessant og man får en bred forståelse for hvordan samfunnet henger sammen.
Gjest Tristessa Skrevet 31. oktober 2003 #5 Skrevet 31. oktober 2003 Ja, det var vel omtrent slik jeg regnet med. Er vant med karakterpress, men liker ikke å sammenligne mine egne prestasjoner med andres. Bokstavkarakterreformen skal visstnok tvinge arbeidgivere til å se på andre kvaliteter enn kun karakterene, ettersom en stor del av nyanserikdommen med det gamle karaktersystemet har forsvunnet.
Gjest Seleena Skrevet 16. januar 2005 #6 Skrevet 16. januar 2005 Korleis går det med deg? Studerer du jus i dag?
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #7 Skrevet 16. januar 2005 Jeg vil si at metoden er vel så viktig -om ikke mere - enn pensumpugging!
Shoegal Skrevet 16. januar 2005 #8 Skrevet 16. januar 2005 Jeg vil si at det blir hva du gjør det til selv. Noen mener det er tørt, jeg mener det ikke er tørt i det hele tatt. Ved å lese dommer og å holde seg oppdatert på det som skjer innenfor faget, og gjennom kollokvier, kan faget bli veldig levende. Jeg synes at du, Tristessa, ut i fra hva du skriver, virker gjennomtenkt, og ikke minst moden nok, til å gå i gang med studiet. Det er viktig å huske på at juss absolutt er et modningsfag - du lærer med tiden. Studiet kan absolutt være tøft til tider, men dersom interessen for faget er der, og du klarer å jobbe jevnt og trutt, og lære deg metoden(som ble nevnt over her), kommer du raskt et stykke på vei.
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #9 Skrevet 16. januar 2005 Denen tråden er ganske gammel. Spørsmålet er om Trådstarter er her ennå og om hun faktisk har begynt å studere juss. Flere venner av meg har studert juss og de bare festet og drakk hele tiden omtrent. Flere av dem leste ikke spesielt mye. Men vanlig fornuft og logikk hjelper mye. Har ikke inntrykk av at juss er vanskeligere eller annerledes enn andre fag ved Universitetet. Medisin, sosialøkonomi, statsvitenskap og genrell samfunnsøkonomi skiller seg ikek merkverdig ut fra juss i måten å lære på eller vanskelighetsgrad. Det som er spesielt med juss (og de andre fagene også) er at juss har sin helt spesielle metode/tenkemåte. Men det å ha det er ikek forbeholdt juss'en.
Gjest Tristessa Skrevet 16. januar 2005 #10 Skrevet 16. januar 2005 Jepp, jeg er her ennå, og studerer juss pr. i dag og er kjempefornøyd enn så lenge. Karakterpress merker jeg ikke så mye av enda, selv om det indirekte fremheves at "alt" under B ikke er noe å samle på. Det er kanskje det som er verst med studiesituasjonen, siden det ikke er så mye rom for å tabbe seg ut, og det heller ikke finnes noen som faktisk tør å si rett ut at gode karakterer er viktig. Som andre nevner i denne tråden, er tenkemåte og metode viktig. Noen tar tankegangen kjapt, andre sliter mer med det. Har inntrykk av at de som faktisk har undersøkt faget i forkant av studiestart klarer seg langt bedre enn de som har sett for mye Judging Amy eller Ally McBeal (overvekt av jenter her...) og tror juss-studiet er et kurs i "Hvordan overtale noen med bakgrunn i personlige forhold fordi det juridiske ikke finnes". Og så kan man heller ikke legge skjul på at visse aspekter ved faget er drittkjedelig, at jusstudenter fester verre en Paris Hilton og at man får en sinnsvak form for humor etter foruroligende kort tid.
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #11 Skrevet 16. januar 2005 Hva mens med "Hvordan overtale noen med bakgrunn i personlige forhold..." - hadde vært fint om du ville forklare mer...jeg ble nysgjerrig.
Gjest Tristessa Skrevet 16. januar 2005 #12 Skrevet 16. januar 2005 Tja, hvordan forklare? Det jeg mente med "begrunnelse i personlige forhold" er et angrep på det bildet man kan få av juss gjennom litt mer tvilsomme tv-serier som Judging Amy eller Ally McBeal, hvor det ikke argumenteres eller blir forsøkt å overbevise noen med bakgrunn i en rettsregel, eller juridisk grunn i det hele tatt, men bruker mer personlige forhold som er knyttet til saken for å få viljen sin. Altså argumentasjon som er basert på mer subjektive meninger/egenskaper. Og noen begynner å studere juss fordi de har sett for mye på Ally og tror det er slik det er, og det er litt synd i grunn.
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2005 #13 Skrevet 16. januar 2005 Nå ja, slik å forstå. Jeg er med.
Shoegal Skrevet 16. januar 2005 #14 Skrevet 16. januar 2005 oi, la faktisk ikke merke til hvor gammel denne tråden var. bra at du trives i alle fall!
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #15 Skrevet 18. januar 2005 Har ikke inntrykk av at juss er vanskeligere eller annerledes enn andre fag ved Universitetet. Medisin, sosialøkonomi, statsvitenskap og genrell samfunnsøkonomi skiller seg ikek merkverdig ut fra juss i måten å lære på eller vanskelighetsgrad. . Jeg har hørt at man har bestått/ikke bestått eksamener på f.eks medisinstudiet? (Jeg vet at også andre studier på høyskoleniå har bestått/ikke bestått eksamener)
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #16 Skrevet 18. januar 2005 studerer selv juss nå.. skal starte på mitt andre år men det virket trolig kjedelig og alle emnene så utrolig uintr. dessuten er de altfor strenge på eksamen... synes nå jeg så jeg ender med å hoppe av dette året vil jeg tro,.,..makan til rotete system,dyrt og kjedelig har jeg ikke vært borte i
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #17 Skrevet 18. januar 2005 studerer selv juss nå.. skal starte på mitt andre år men det virket trolig kjedelig og alle emnene så utrolig uintr. dessuten er de altfor strenge på eksamen... synes nå jeg så jeg ender med å hoppe av dette året vil jeg tro' date='.,..makan til rotete system,dyrt og kjedelig har jeg ikke vært borte i[/quote'] Dyrt? Hvor i alle dager studerer du da? Studiet er jo gratis, bortsett fra semesteravgift på ca 500...
Gjest Melk Skrevet 18. januar 2005 #18 Skrevet 18. januar 2005 studerer selv juss nå.. skal starte på mitt andre år men det virket trolig kjedelig og alle emnene så utrolig uintr. dessuten er de altfor strenge på eksamen... synes nå jeg så jeg ender med å hoppe av dette året vil jeg tro' date='.,..makan til rotete system,dyrt og kjedelig har jeg ikke vært borte i[/quote'] Hvorfor starte på år to på noe du ikke liker?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå