Brud84 Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Hei Jeg får en god venninde på besøk til helgen, og skal lage middag og dessert. Men hun fullammer, og babyen reagerer på melk, så det MÅ hun holde seg unna. I tilegg er hun super alergisk mot nøtter. Noen som har noe gode tips til hva jeg kan servere?? Kylling spiser ikke mannen, så det får jeg ikke lov å servere.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Noen middagsforslag: - Vegetarcurry med kokosmelk - Dampede blåskjell med enten hvitvin eller appelsin, sjalottløk, hvitløk og urter, og godt brød til - Reker og loff, eller rekepasta med hvitløk, chili og persille - Grillet lam (koteletter eller filet) og salat av couscous eller bulgur, urter og grønnsaker - Bacalao - Biff med saltkokte eller ovnsstekte amandinepoteter, kokt asparges, ovnsbakte tomater og aïoli For eksempel. Dessert: Brownies med appelsinsalat.
Brunhilde Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Dessert uten melk er jo ikke så vanskelig å få til. Brownies, evt sjokoladefondant, med bringebærcoulis. Det er veldig godt. En god fruktsalat er heller ikke så dumt. Når det gjelder hovedrett er det bare fantasien som setter grenser, men jeg ville styrt unna skalldyr så lenge hun ammer.
Brud84 Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. mars 2011 Tusen takk for gode tips! Hovedretten skal nok gå bra, men må jo bli uten saus.. Jeg synes desserten er vannskeligst å finne på. for det er jo melk i det meste... Tenkte fruktsalat, men det blir jo kjempe kjedelig uten vaniljesaus/is/krem, og det er problemet med det meste annet jeg kommer på også. Men Brownies er jo super godt da. Men det er melkefett i smør er det ikke det da??? står i hvertfall det på det smøret jeg har hjemme....
Gjest navnelapp Skrevet 10. mars 2011 #5 Skrevet 10. mars 2011 Smør har mjølk i seg, og går ikkje til allergikarar. Eg lagar kaker med flytande euroshopper margarin til mi beste venninne, som er mjølkeallergikarar. Du kan også lage gulrotkake med olje, det er godt viss du puttar i litt salt for å balansere smaken. Rullekakeoppskrifter er stort sett mjølkefrie, lys rullekake med bringebærsyltetøy går fint. Du kan ha piska krem i ei skål ved sidan av, slik at dei som toler mjølk kan ta på ei skei på si kake.
SmallTalk Skrevet 10. mars 2011 #6 Skrevet 10. mars 2011 Tusen takk for gode tips! Hovedretten skal nok gå bra, men må jo bli uten saus.. Jeg synes desserten er vannskeligst å finne på. for det er jo melk i det meste... Tenkte fruktsalat, men det blir jo kjempe kjedelig uten vaniljesaus/is/krem, og det er problemet med det meste annet jeg kommer på også. Men Brownies er jo super godt da. Men det er melkefett i smør er det ikke det da??? står i hvertfall det på det smøret jeg har hjemme.... Du får melange uten melk. Den har blå skrift istedenfor den vanlige grønne skriften. Du kan jo f.eks prøve å lage sorbét is. Det er jo melkefritt og kan passe sammen med f.eks bær. Fruktsalat er faktisk kjempe godt uten krem/is/vaniljesaus, ihvertfall for meg som ikke er så glad i melkeprodukter. En del sauser er også mulig å lage uten å jevne med melk. Du kan fint lage f.eks sjysaus uten melk. Dersom du holder deg til rene råvarer, steker i olje og lar sausen være for seg, så er det jo egentlig ganske enkelt. Da kan hun la være å spise saus og dere andre spiser saus som vanlig. Problem løst.
Alvina Skrevet 11. mars 2011 #7 Skrevet 11. mars 2011 Lammefrikase? Småstek i en freshet brun saus. Kjøttsuppe med grønnsaker. wok Ja, man får kjøpt en blå pakke med margarin hvis man vil bruke det, den er utmerket til snitter, men har ikke prøvd den utover det. Hvis du vil bruke kjøtt, kan du lage en god saus ved å lage en bruning og bruke kraft.
SmallTalk Skrevet 11. mars 2011 #8 Skrevet 11. mars 2011 Alvina: Den blå pakka som er egnet til snitter er Blå Soft Flora. Blå melange er stekevarianten, og egner seg ikke til snitter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå