Gå til innhold

Lille overaskelsen er på utsiden <3

Teriyaki

Anbefalte innlegg

Gjest Delphina

Det er lettere å forstå hvor krevende det er å ha barn når man har barn, enn før. Derfor er det gjerne slik at man gjør det man sa man aldri skulle gjøre.

Japp: Det er noen hendige tips der, skal begynne å gi morgengrøt til den vesle frøkna her og er litt blank på akkurat det området. Takk (selv om det var til Teriyaki de tipsene) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Full porsjon på Nestle sine grøter er 1 dl vann og 3/4 dl med grøtpulver. Vi har aldri målt opp pulveret, men rører inn til en konsistens som er passe ;)

Hmm, hvor lang tid vi brukte. Det er jeg ikke sikker på, men tror vi gikk til full porsjon fortere enn hva som er anbefalt :sjernert: Vi begynte med å gi 2-3 skjeer (slik barneskjeer i plast). De neste dagene økte vi med et par skjeer. Jappeliten liker grøt veldig godt og hun fikk ingen reaksjoner så etterhvert så lagde vi en del mer og lot henne spise til hun ble mett. Det er tydelig når hun er mett for hun slår bort skjeen :fnise:

Hun fikk litt treg mage etterhvert, men nå tilsetter vi litt sviskesaft og det liker hun bra :)

Jeg var veldig streng på at Jappeliten ikke skulle se mot tv'en en gang da hun var 3-4 månder. Men nå er hun ganske krevende på dagtid og etter grøt på kvelden så blir det litt tv :sjenert:

Høres ut som om dere gjorde det sånn som jeg planlegger å gjøre det :jepp: Hihi, er jo greit hvis de sier fra når de er mette ja :jepp: Ser for meg O er en sånn baby som spiser til han spyr.. :sjenert: Hehe, nei får håpe han også sier i fra. :)

Lurt med sviskesaft. Jeg har lagd sviskemos som jeg har hatt i sånn isbit-beholder, så tenkte kanskje å blande en sånn isterning i grøten :jepp: Akkurat nå når vi driver tilvenning, så blander jeg det ikke. Gir han bare litt sviske seperat litt senere. :)

Delphina, mistet vist siteringen din: Hehe, ja ikke sant :fnise: Det blir jo gjerne sånn. Heldigvis tar de neppe skade av å titte litt på barnetv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off, slitsom natt..Fikk han ikke i seng før klokken åtte, noe som er ca 40 min senere enn hva han pleide å legge seg, også våknet han allerede klokken elleve. Da fikk jeg han ikke i seng igjen før ti på tolv, det var tredje eller fjerde forsøket på å legge han.

Da sov han helt til klokken fem, så det var jo godt. Han fikk mat, bæsjet og fikk litt til mat. Så klarte jeg å legge han, noej eg ikke hadde trodd kom til å gå.

Men halv seks, akkurat da han hadde sovnet, så begynte leieboeren med et voldsomt spetakkel på kjøkkenet. Masse dunkelyder og slikt. Så han våknet igjen etter hvert. Klokken var vel blitt seks da. Måtte igjen bruke en halvtime på å få han til å sovne. Klarte det heldivis, så han sov fra halv syv til halv åtte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, da hadde jeg klikka på leieboeren :fnise: Jeg blir så sur når det er noe annet som vekker S.

DET blir jeg også...Tenkte mye stygt om henne der og da. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

åååh gi meg styyyrke.. :sukk: Halv ni var klokken i dag. Altså har jeg brukt to timer på å legge han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når våkner han fra siste dupp? Vet ikke om det hjelper, men det går an å prøve å ikke la han sove etter et visst tidspunkt (hvilket må dere nesten bare prøve dere frem til), eventuelt kutte i dagsovingen hvis han sover veldig mye? Bare en tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh gi meg styyyrke.. :sukk: Halv ni var klokken i dag. Altså har jeg brukt to timer på å legge han..

Uff, veit så godt hvordan det er :klemmer:

Jappeliten pleier å være lett å ha med å gjøre om kvelden, men de siste dagene har hun ikke vært enkel og jeg har brukt en del tid på legging. Dagtid er et kapittel i seg selv. Håper det er et utviklingssprang og at det går over snart. Tar meg selv i å tenke at det blir jammen godt når hun blir større, selv om jeg prøver å kose meg nå. Hun er jo så god :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt..... :klemmer:

Gråter han når du skal legge han, eller er han bare ikke trett?

Her har han begynt å bli så trist når han blir lagt ned.. Han pleide å smile og le når jeg kysset han godnatt før (og pludre seg i søvn uten noen sure miner), men nå vrenger underleppa seg så fort jeg legger han ned og sier godnatt :sukk: Det gir seg med én gang hvis jeg setter meg ned og tar hånda hans, men går jeg ut er det ikke mange sekunder før han gråter hjerteskjærende. Det er akkurat som han er redd for at jeg skal gå fra han før han har sovnet. Og i og med at jeg ikke takler å høre han ligge å gråte bittelitt for seg selv engang, bli det til at jeg sitter og holder han i hånda til han har sovnet - uten å gå fra han :sjenert: Og det tar jo fort en time før han har sovnet, der han ligger og blåholder hånda mi og "vokter" om jeg fremdeles sitter der eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når våkner han fra siste dupp? Vet ikke om det hjelper, men det går an å prøve å ikke la han sove etter et visst tidspunkt (hvilket må dere nesten bare prøve dere frem til), eventuelt kutte i dagsovingen hvis han sover veldig mye? Bare en tanke :)

Det er veldig variabelt i det siste, men det har pleid å være halv fem. Det var det i går, så jeg tenkte i alle fall å passe på at han ikke sover seinere enn halv fire i dag. Men han var våken fra halv fire til leggetid dagen før, men han var likevell ikke i seng før klokken åtte.

Det varierer også hvor mye han sover på dagen. Det kan være alt fra bare til sammen 2,5 timer, til fire timer, så..Men gjennomsnittlig har han kanskje en lur på to timer, og en på en halvtime-time.

Uff, veit så godt hvordan det er :klemmer:

Jappeliten pleier å være lett å ha med å gjøre om kvelden, men de siste dagene har hun ikke vært enkel og jeg har brukt en del tid på legging. Dagtid er et kapittel i seg selv. Håper det er et utviklingssprang og at det går over snart. Tar meg selv i å tenke at det blir jammen godt når hun blir større, selv om jeg prøver å kose meg nå. Hun er jo så god :rodmer:

Ja jeg håper det samme! Det er så slitsomt når det er vanskelig å legge de, så får jammen håpe det bare er en kort periode!

Slitsomt..... :klemmer:

Gråter han når du skal legge han, eller er han bare ikke trett?

Her har han begynt å bli så trist når han blir lagt ned.. Han pleide å smile og le når jeg kysset han godnatt før (og pludre seg i søvn uten noen sure miner), men nå vrenger underleppa seg så fort jeg legger han ned og sier godnatt :sukk: Det gir seg med én gang hvis jeg setter meg ned og tar hånda hans, men går jeg ut er det ikke mange sekunder før han gråter hjerteskjærende. Det er akkurat som han er redd for at jeg skal gå fra han før han har sovnet. Og i og med at jeg ikke takler å høre han ligge å gråte bittelitt for seg selv engang, bli det til at jeg sitter og holder han i hånda til han har sovnet - uten å gå fra han :sjenert: Og det tar jo fort en time før han har sovnet, der han ligger og blåholder hånda mi og "vokter" om jeg fremdeles sitter der eller ikke...

Høres ut som du har det slitsomt også da ja.. :sukk:

Nei det er ikke så mye gråting, eller det blir det etter hvert, men..Det som skjer under leggingen er at han spiser veldig avslappet med øynene igjen, han har pleid å spise 20 min fra hver pupp, og som alltid har han sluppet puppen da, så jeg har lagt han i senga og tatt dyna på han. Men da har han våknet helt opp, og ligget og gnupp og pratet. Har prøvd å bare la han holde på, men etter 20 min eller så, så begynner han å sutre veldig, og når jeg kommer inn på rommet, så ligger han nesten på tvers øverst i senga. :gjeiper:

Så tar jeg han opp og gir han mer pupp (er seriøst eneste måte jeg vet å få han døsig nok). Hvis jeg da prøver å legge han ned etter en stund igjen, og han ikke er klar enda, så blir det sutring. Så får jeg da til slutt til å legge han..

Han virker jo trøtt, i og med at så fort han legges til puppen, så siger øynene igjen. Virket kanskje ikke såå trøtt i går da, så tror det har blitt for kort våkentid mellom siste lur og leggetid. Det var perfekt lengde før, men må vel endre litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natten ble bedre enn forrige natt i alle fall. Begge ammingene tok nesten 30 min. Det er bedre enn forrige natt, men likevell ganske dårlig. Pleide jo å bare spise en gang i 15 minutter, en god stund før dette styret begynte. Så var det morgen ti på seks.

I går fikk han fem eller seks små skjeier med grøt. Mon tro hvor mye jeg kan øke i dag.. :klo: Får vel bare gi han tre til eller noe sånt. :)

Kjenner allerede jeg gruer meg til leggingen i kveld.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at natten ihvertfall var bedre enn i går. Selv om seks er veeldig tidlig å stå opp!

Hvis han ikke reagerte på grøten i går, så ser jeg ikke hvorfor du ikke kan gi til han blir mett. Det gjorde ihvertfall vi. Men det finner du ut av :)

Gruer meg allerede til leggingen jeg også.. Men men, ikke noe å gjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi også lang tid på legginga, på det verste rundt 1,5 time. Det er slitsomt, syns eg. F.eks. i går, då gav eg han pupp, han sovna neeeesten, men våkna i det eg la han frå meg. DING, lys våken! Så same regla igjen..litt pupp, synge og bysse litt, og til slutt sovna han. Slitsomt. Og så ligg han lenge med augene neeeesten igjen, men nok åpen til at han følger med på kva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Babyene våre er ikke så lette å¨få til å legge seg nå, når de er så nysgjerrige på verden rundt. :sjenert: Tenk på alt det nye rundt dem. Før sovnet C med en gang hun ble lagt ned i enten vogn eller seng, nå er det å se på alt rundt henne.

Tror du bare burde øke på samme måte, 3 skjeer altså. C var matvrak nesten med en gang.. :fnise: Vi lot henne på en måte styre selv, og hun var bare glupsk.. Så. Ja, C har vært lett å tilvende fast føde (skylder på at vi er glade i mat både jeg og far hennes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Natten ble bedre enn forrige natt i alle fall. Begge ammingene tok nesten 30 min. Det er bedre enn forrige natt, men likevell ganske dårlig. Pleide jo å bare spise en gang i 15 minutter, en god stund før dette styret begynte. Så var det morgen ti på seks.

I går fikk han fem eller seks små skjeier med grøt. Mon tro hvor mye jeg kan øke i dag.. :klo: Får vel bare gi han tre til eller noe sånt. :)

Kjenner allerede jeg gruer meg til leggingen i kveld.. :gjeiper:

Tre skjeer kan være greit å øke med :)

Her gikk ikke natta så godt heller. Og det er ikke jeg vant til :natti: Jeg er vant til at når hun først sover så sover hun godt og legge, men i natt har hun våknet tre ganger og vært våken nesten en time hver gang. Hun sutrer ikke og det er jo fint :) Men hun babler og prater og holder oss våkne.

Gruer meg litt til både legging og natta nå. Men får prøve å skjule det så godt jeg kan, for de merker vel antakelig at vi stresser :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig med vanskelig legging. :kose: Har du tenkt noe over om dere legger ham for sent? :klo: Vi gjorde det nemlig, og da ble det sirkus i sengen selv om hun var stuptrøtt. Nå har vi liksom innfunnet oss med at hun må legge seg i 6-tiden og da er det kjempelett å legge henne. :Nikke:

Vi lot også A styre tilvenningen selv. Hun er jo mer på det stadiet at hun spiser altfor mye. Var derfor vi måtte slutte med grøt på kvelden, fordi hun synes det er så godt og spiser mer enn hun har godt av. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig med vanskelig legging. :kose: Har du tenkt noe over om dere legger ham for sent? :klo: Vi gjorde det nemlig, og da ble det sirkus i sengen selv om hun var stuptrøtt. Nå har vi liksom innfunnet oss med at hun må legge seg i 6-tiden og da er det kjempelett å legge henne. :Nikke:

Vi lot også A styre tilvenningen selv. Hun er jo mer på det stadiet at hun spiser altfor mye. Var derfor vi måtte slutte med grøt på kvelden, fordi hun synes det er så godt og spiser mer enn hun har godt av. :fnise:

Vi legger også Jappeliten i 6-tiden forresten. Vi har forsøkt å drøye noen ganger, men da blir det baluba! :fnise: Hender også faktisk hun er i seng halv 6. Siste dupp er ferdig mellom 15 og 15.30.

Hmm, når jeg leser dette så lurer jeg på om hun ble lagt litt for sent i går.

Hvordan er O på dagen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at natten ihvertfall var bedre enn i går. Selv om seks er veeldig tidlig å stå opp!

Hvis han ikke reagerte på grøten i går, så ser jeg ikke hvorfor du ikke kan gi til han blir mett. Det gjorde ihvertfall vi. Men det finner du ut av :

Gruer meg allerede til leggingen jeg også.. Men men, ikke noe å gjøre med.

Ga han mer i dag, men ikke full porsjon, men en hel del mer enn i går, da. :)

Her bruker vi også lang tid på legginga, på det verste rundt 1,5 time. Det er slitsomt, syns eg. F.eks. i går, då gav eg han pupp, han sovna neeeesten, men våkna i det eg la han frå meg. DING, lys våken! Så same regla igjen..litt pupp, synge og bysse litt, og til slutt sovna han. Slitsomt. Og så ligg han lenge med augene neeeesten igjen, men nok åpen til at han følger med på kva som skjer.

Uff ja ikke sant..Når det tar mellom halvannen time og to timer, så blir man sliiiten!

Babyene våre er ikke så lette å¨få til å legge seg nå, når de er så nysgjerrige på verden rundt. :sjenert: Tenk på alt det nye rundt dem. Før sovnet C med en gang hun ble lagt ned i enten vogn eller seng, nå er det å se på alt rundt henne.

Tror du bare burde øke på samme måte, 3 skjeer altså. C var matvrak nesten med en gang.. :fnse: Vi lot henne på en måte styre selv, og hun var bare glupsk.. Så. Ja, C har vært lett å tilvende fast føde (skylder på at vi er glade i mat både jeg og far hennes).

Jeg økte litt mer enn tre skjeer siden det har gått bra hittil :jepp:

Tre skjeer kan være greit å øke med :)

Her gikk ikke natta så godt heller. Og det er ikke jeg vant til :ntti: Jeg er vant til at når hun først sover så sover hun godt og legge, men i natt har hun våknet tre ganger og vært våken nesten en time hver gang. Hun sutrer ikke og det er jo fint ) Men hun babler og prater og holder oss våkne.

Gruer meg litt til både legging og natta nå. Men får prøve å skjule det så godt jeg kan, for de merker vel antakelig at vi stresser :klemer:

Hoff, stakkars dere (deg). Det er så slitsomt når det blir sånn som det der. Og så fortvilet man blir da også..

Ja de kan vel sikkert merke noe hvis man er stresset og sånt.

Så kjedelig med vanskelig legging. :ose: Har du tenkt noe over om dere legger ham for sent? :lo: Vi gjorde det nemlig, og da ble det sirkus i sengen selv om hun var stuptrøtt. Nå har vi liksom innfunnet oss med at hun må legge seg i 6-tiden og da er det kjempelett å legge henne. Nikke

Vi lot også A styre tilvenningen selv. Hun er jo mer på det stadiet at hun spiser altfor mye. Var derfor vi måtte slutte med grøt på kvelden, fordi hun synes det er så godt og spiser mer enn hun har godt av. :nise:

Kunne så klart vært det, men i og med at vi har hatt halv åtte som leggetid i godt over en måned, så skulle det jo være rart om det ble tull nå plutselig. Disse problemene kom samtidig som han begynte å bæsje veldig mye, og samtidig som han begynte å spise lengre på natten, så det virker som om det har noe med at han ikke blir skikkelig mett, og at han holder på å få tenner?

Vi legger også Jappeliten i 6-tiden forresten. Vi har forsøkt å drøye noen ganger, men da blir det baluba! :fnise: Hender også faktisk hun er i seng halv 6. Siste dupp er ferdig mellom 15 og 15.30.

Hmm, når jeg leser dette så lurer jeg på om hun ble lagt litt for sent i går.

Hvordan er O på dagen da?

Jeg la O halv syv før. Dvs begynte å stelle han halv seks, så var han i seng til halv syv. Dette gjorde jeg helt til klokken stilte seg, så ble det automatisk halv åtte. Har lyst å ha det sånn, hvis ikke blir det mange netter morgen halv fem.. :sukk:

O er helt grei på dagen. Dvs han kan være litt sutrete og slikt, men er stort sett grei å ha med å gjøre. Når han skal sove, må jeg enten amme han i søvn, eller trille han. Hvis jeg ammer han, så blir det bare en liten powernap, så jeg legger han i vogna begge lurene. Sovner etter fem min, så setter jeg vogna bak huset.

I dag har han sovet til sammen litt over tre timer. En lur på to timer, og en lur på litt over en time.

__

Snart leggetid nå..Spent på hvordan det går! I dag har han vært våken siden halv fire, så får se..

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...