Gå til innhold

Energibehov og syklus


Kvist

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å google men finner ikke noe særlig, derfor spør jeg her. Er det sånn at kvinnekroppens syklus påvirker energibehovet i særlig grad? Eller hva er forklaringen på at jeg blir så sulten når jeg har mensen? Ikke bare søtsugen, men skikkelig sulten. Kan spise både større porsjoner og oftere enn ellers, uten at jeg synes det er nok.

Ikke så lett å begrense seg til et fornuftig inntak når kroppen roper mer mer mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merker også større sult. Rett og slett på mat, masse mat, og gjerne sunnere mat. Men aner ikke hva det er i forhold til energi forbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energiforbruket ditt endrer seg ikke så mye, men hormonnivåenen er det som sørger for at du får økt appetitt, spesielt på søte og fettrike matvarer. Det er antatt at lutealfasen gir et dropp i serotoninnivå, noe som igjen kan føre til depressive følelser og økt hunger. En del studier viser også at lutealfasen, der progesteron- og østrogennivå endres, gir en litt redusert insulinsensitivitet. Det viser seg også at lutealfasen gir en høyere konsentrasjon av hormonet leptin i blodet, sammenlignet med den follikulære fasen. Skal ærlig innrømme at det er en stund sidne jeg leste om dette, så bare rop ut hvis noen finner feil her.

Grovt sett så gir ikke de periodene med økt appetitt før menstruasjon endre på energiinntaket over tid, fordi de fleste spiser noe mindre og får en liten reduksjon i appetitt i tiden mellom menstruasjon og ovulasjon (eggløsning). Mange som blir sugne på spesifikke matvarer før menstruasjon, spiser heller ikke så mye mer totalt, men bare bytter ut sunn mat med usunne alternativer i den perioden.

Forskningsmessig så er slike hormonelle svinginger likevel grunn nok til at endel forskere helst vil at alle kvinnelige deltakerne i studier som omhandler energiinntak/appetitt/metabolisme/postprandiale responser skal synkroniseres mtp menstrausjonssyklus, evt at alle deltakerne settes på p-piller på samme tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans: Det suget etter søtt og fett du nevner er vel gjerne i forbindelse med det folk kaller PMS? Altså lutealfasen. Det jeg snakker om er mens man har mensen, spesiellt de to første dagene. Og nei, for min del er det ikke et sug etter søtt, fett og usunt. Kan like gjerne spise knekkebrød eller kyllingwok jeg, bare jeg får massevis av det, sånn som LissiN sier.

Men, du ga meg litt mer info, så nå er det i hverfall lettere å google selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, da misforstod jeg litt :) beklager.

Jo, lutealfasen er da mange opplever PMS av ulik grad, og jeg blir sjøl veldig sugen på spesifikke ting, samma søttan om jeg bruker hormonell prevensjon eller ei.

Hos noen så stabiliseres hormonnivåene først en-to dager etter at menstruasjonen er påbegynt, så det kan være dette som gir deg økt matlyst akkurat i den perioden. Uten at jeg er helt sikker, så vil jeg anta at både leptin og serotonin spiller inn her.

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...