AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Hei! Er det skadelig for barnet om jeg bruker nesespray? Jeg er 6 uker på vei. Har brukt nesespray hver dag i 5år nå,så får virkelig ikke sove uten å bruke den. Har også prøvd saltvannspray men den virket hvertfall ikke om natten på meg dessverre. Blir så forvirret av å lese på nettet for det står så mye forskjellig om dette emnet. Fant blant annet denne påstanden: "nesespray går ikke over i blodet, så er derfor ikke skadelig for barnet" Er den påstanden bare tull eller?
VirreVapp Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Jeg spurte legen min om dette. Fikk beskjeden om å bruke så lite jeg klarte(har blitt ekstremt tett i graviditeten), og gjerne barnespray. Hvis du klarer å begrense det til kun å bruke det før du skal sove, er det bra. Søvn er også viktig for gravide Og jeg mener å ha lest at Rhinox er bedre enn Otrivin hvis man er gravid.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Jeg spurte legen min om dette. Fikk beskjeden om å bruke så lite jeg klarte(har blitt ekstremt tett i graviditeten), og gjerne barnespray. Hvis du klarer å begrense det til kun å bruke det før du skal sove, er det bra. Søvn er også viktig for gravide Og jeg mener å ha lest at Rhinox er bedre enn Otrivin hvis man er gravid. Jeg har heldigvis klarte å begrense det til kun en gang om natten ja Har prøvd flere netter å ikke bruke sprayen,å da har jeg endt med å sove maks 2-3 timer,å skal på jobb dagen etterpå :S Så det går jo ikke i lengden. Har prøvd barnespray men det vil heller ikke virke om natten dessverre.
Gjest navnelapp Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Viss du har brukt nasespray i fem år har du eit alvorleg problem. Då blir du faktisk tett av nasesprayen. Du må berre go cold turkey, og lide deg igjennom det å slutte. Det har ingenting med graviditeten å seie forsåvidt, men det er ikkje meininga at ein skal gå på nasespray meir enn ti dagar. Det er ein grunn til det, du (naseslimhinnene dine) vert avhengig av det. 2
Sushi Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 Enig med Alt godt; her er det ikke graviditeten som gjør at du er tett... Du må rett og slett slutte med nesesprayen. Gjør det i helga, så slipper du å være trøtt på jobb.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 Føler med deg trådstarter, har det akkurat på samme måte (bortsett fra at jeg også er tett om dagen). Selv har jeg tett nese pga skjev nesevegg, og venter på operasjon. Fikk tabletter mot tett nese som fungerte bra, men disse kan ikke brukes når man er gravid. Så nå er jeg på nesespray-kjøret igjen. Ikke bare bare å slutte heller, men prøv å trappe ned til barnespray og så kanskje saltvann med mentol. Jeg bruker kun saltvann på dagen nå, selv om jeg egentlig syns det er noe oppskrytt tull.
backstage Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Hadde to leger som begge sa at nesespray var okay, og at avvenningen kunne vente til etter svangerskapet. Men jeg brukte det ikke daglig i svangerskapet eller i fem år før det, da ...
lille katt Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 Jeg måtte bruke noen medisiner som jeg ble ekstremt tett i nesen av, og da dyttet jeg en klædd med Mentholatum i hvert nesebor når jeg la meg. Det hjalp ihvertfall litt - verdt et forsøk?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #9 Skrevet 9. mars 2011 Vet hvordan det er ts. Ikke noe moro i det hele tatt. Og er ikke "bare å slutte" når man har vært avhengig så lenge. Jeg forsøkte å slutte på egenhånd, gikk ikke. Etter en uke var jeg fortsatt potte tett. Fikk kortisonspray, funka ikke den heller. Nå skal jeg etterhvert ta en operasjon som jeg håper hjelper, men må vente til etter graviditeten. Fikk beskjed om at jeg kunne fortsette med sprayen, men prøve å begrense meg så mye som mulig. Legen min sa også at den vanskeligste tiden med å slutte med spray er når man er gravid. Ta kontakt med legen din du, så kanskje du kan få bedre råd enn "bare slutt"
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 Enig med Alt godt; her er det ikke graviditeten som gjør at du er tett... Du må rett og slett slutte med nesesprayen. Gjør det i helga, så slipper du å være trøtt på jobb. Mente ikke at jeg var tett pga av at jeg er gravid,jeg vet at jeg er avhengig av nesespray Så babyen tar ikke skade av at jeg får for lite søvn?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #11 Skrevet 9. mars 2011 Føler med deg trådstarter, har det akkurat på samme måte (bortsett fra at jeg også er tett om dagen). Selv har jeg tett nese pga skjev nesevegg, og venter på operasjon. Fikk tabletter mot tett nese som fungerte bra, men disse kan ikke brukes når man er gravid. Så nå er jeg på nesespray-kjøret igjen. Ikke bare bare å slutte heller, men prøv å trappe ned til barnespray og så kanskje saltvann med mentol. Jeg bruker kun saltvann på dagen nå, selv om jeg egentlig syns det er noe oppskrytt tull. Hehe bra det ikke bare er meg.. Er kjempe tett om dagen og,men da klarer jeg å bare bruke saltvannspray selv om det ikke virker så veldig bra. Om natten er det mye verre og det er kun vanlig nesespray som virker :S De tabellettene funket kjempe bra på meg og,men har hørt at disse kan gi alvorlige skader på barnet så sluttet når jeg ble gravid. Barnesprayen funket hvertfall ikke på meg dessverre så føler meg helt fortvilet her,å vet ikke hva jeg skal gjøre. Hadde det bare vært til å slutte så hadde jeg gjort det for lenge siden hehe! Men dessverre er det ikke så lett..
Sushi Skrevet 9. mars 2011 #12 Skrevet 9. mars 2011 Mente ikke at jeg var tett pga av at jeg er gravid,jeg vet at jeg er avhengig av nesespray Så babyen tar ikke skade av at jeg får for lite søvn? Skjønte hva du mente, men det er mange som blir tett i nesa pga hormonelle forandringer under graviditeten. Da kan det jo føles nødvendig med nesespray, men i ditt tilfelle blir det sikkert bedre hvis du slutter. Babyen tar ikke skade av at du får lite søvn et par netter, nei.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #13 Skrevet 9. mars 2011 Hadde to leger som begge sa at nesespray var okay, og at avvenningen kunne vente til etter svangerskapet. Men jeg brukte det ikke daglig i svangerskapet eller i fem år før det, da ... Har fått litt forskjellige tilbakemeldinger selv jeg også. En lege mente at barnet kunne få alvorlige konsekvenser,menst en annen lege mente at så lenge jeg brukte den bare en gang om natten så skulle det gå bra. Jammen ikke lett å vite hva som stemmer hehe
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #14 Skrevet 9. mars 2011 Jeg måtte bruke noen medisiner som jeg ble ekstremt tett i nesen av, og da dyttet jeg en klædd med Mentholatum i hvert nesebor når jeg la meg. Det hjalp ihvertfall litt - verdt et forsøk? Det har jeg forsøkt å det hjelper dessverre ikke på meg.
Fru Filifjonka Skrevet 9. mars 2011 #15 Skrevet 9. mars 2011 Har du prøvd å skylle med nesehorn? Mye mer effektivt en saltvannsnesespray, og så blir du kvitt all guggen.(Tar i hvert fall litt lengre tid før den kommer tilbake.) Hvis jeg går og legger meg med tett nese så er det det samme som å be om vondt i halsen dagen etterpå, i tillegg problemer med å sove. Men jeg begynner ofte å blø neseblod av vanlig nesespray, så for meg ble nesehorn redningen. (Neseskyller heter det kanskje.)
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #16 Skrevet 9. mars 2011 Har du prøvd å skylle med nesehorn? Mye mer effektivt en saltvannsnesespray, og så blir du kvitt all guggen.(Tar i hvert fall litt lengre tid før den kommer tilbake.) Hvis jeg går og legger meg med tett nese så er det det samme som å be om vondt i halsen dagen etterpå, i tillegg problemer med å sove. Men jeg begynner ofte å blø neseblod av vanlig nesespray, så for meg ble nesehorn redningen. (Neseskyller heter det kanskje.) Tror ikke jeg har prøvd den..Det er absolutt verdt ett forsøk hvertfall! Takk for tipset!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #17 Skrevet 9. mars 2011 Har fått litt forskjellige tilbakemeldinger selv jeg også. En lege mente at barnet kunne få alvorlige konsekvenser,menst en annen lege mente at så lenge jeg brukte den bare en gang om natten så skulle det gå bra. Jammen ikke lett å vite hva som stemmer hehe Har vel per dags dato ikke vært noen resultater som viser at nesespray er skadelig for barnet, er mer det at det kan være det. Men man skal selvfølgelig forsøke å begrense seg, og aller helst slutte. Men synes ts er flink som klarer å holde det kun til natten, da er du langt på vei. Og sannsynligvis vil du etterhvert trenge det sjeldnere enn dette også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå