Gå til innhold

AAARGH! MUS i huset!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i et gammelt hus og nå i vinter har jeg hørt krafsing i veggene og noe som løper inni der. Har hatt et museproblem før men da tok vi livet av musene med feller og rottegift, men nå er de mer inni veggene enn noen gang- og jeg blir GAL snart! Nytter ikke å banke i veggene og aner ikke hvor de kommer inn!

Har hørt om de dingsene som står her, men er det noen som har prøvd dem? Funker de? Vil nødig rive opp veggene for å ordne det på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Være smart. Musene vil komme ut for å finne noe å ete før eller senere. Er du smart så har du noe åte liggende klart. Giftig åte. Så musen får dratt det med seg til (mulige) andre mus.

Har aldri prøvd ultralyd, skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger ut rottegift, så risikerer du at de dør inni veggen. Det lukter ikke så godt etter en stund... Men der er vel gjerne lukt allerede pga avføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer med avføring, så ingen lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mus i veggene og la ut rottegift. Fysj for en lukt! Om det finnes andre alternativer vil jeg anbefale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om de dingsene som står her, men er det noen som har prøvd dem? Funker de? Vil nødig rive opp veggene for å ordne det på den måten...

Museskremmere har ingen dokumentert effekt. Feller og gift er det eneste som duger. Og så bør du prøve å forebygge med å tette alle sprekker langs bakkenivå, det holder med en 5 mm åpning for at musene skal komme seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert katt? Ikke en sånn puslete innekatt, men gjerne en som er oppvokst på gård eller noe. Noen katter ser på mus som leketøy, andre ser på mus som mat. Etter det jeg har blitt fortalt så er det større sannsynlighet for at en katt oppvokst på gård ser på mus som mat, og derfor er en mer effektiv jeger.

Katter er nyttedyr, i hvert fall i gamle hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt vil holde bestanden nede i området, men har man først fått flere i hus klarer den ikke å utrydde dem, siden den ikke har tilgang på vegger, krypkjeller ol. Bodde i ett hundre år gammelt hus selv, med flere ivrige musejegere, men det tasset fortsatt i veggene frem til vi satte ut feller.

Endret av Rayanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert katt? Ikke en sånn puslete innekatt, men gjerne en som er oppvokst på gård eller noe. Noen katter ser på mus som leketøy, andre ser på mus som mat. Etter det jeg har blitt fortalt så er det større sannsynlighet for at en katt oppvokst på gård ser på mus som mat, og derfor er en mer effektiv jeger.

Katter er nyttedyr, i hvert fall i gamle hus!

Det er to nabokatter som liker hagen min veldig godt- dvs de driter i beddene og overalt ellers og jeg er litt lite begeistret for det.

Har som sagt prøvd feller før menneh da visste vi hvor de kom ut hen- men de bruker ikke den veien mer nå. Og rottegift vil jeg ikke bruke for engang så var det noe som hadde dødd og det gikk ikke an å bruke spisestua fordi der stinket det død og begravelse. Varte i flere uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at man må ha spesiell godkjenning for å kunne legge ut rottegift, fordi musa kan bli immun mot giften og da kan den bli veldig vanskelig å få fjernet...Er dette sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i gammelt hus med mye senka tak og slikt, og før vi fikk katter kunne det av og til komme inn mus. Vi løste det med at vi hadde musefeller stående i et innebygd skap (for oljetank) som liksom er inne i veggen. Selv om det er på andre siden av huset for der musene kom inn, så gikk de nok etter lukta og dukka opp der etter en dag eller to. Så da var det bare å tømme feller og sette opp på ny til det var "tomt"

Om du har et skap et eller annet sted der du kommer til inne i vegg, eller mørkeloft f.eks så holder gjerne det.

Katt er undervurdert, forresten. Selv om de ikke kommer til inne i veggen så tar de gjerne musene før de går inn, og så er det noe med lukta i huset tror jeg. De slår seg liksom ikke til. Vi har ikke hatt mus i huset etter at vi fikk katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SnakeOil

Aldri sett det på som et problem med mus i hus. I know, I know! :fnise:

Du kan jo ringe skadedyrsfirma, de hjelper deg garantert, men det spørs om det ikke bare er en midlertidig løsning, musene kommer jo gjerne INN en plass,så selv om du tar knekken på de som eksisterer, vil jo evt flere kunne komme seg inn senere.

Katt er genialt, men kanskje ikke om du allerede har en liten muse-tater-familie i veggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mus i veggen i fjor vinter.

La ut musegift langs husveggene i fjor høst, og det ser ut til å ha fjernet musene.

Giften ble kjøpt på felleskjøpet. Det var voksblokker med gift, som man legger i egne små bokser som man legger ut.

Jeg kjøpte 4 slike giftbokser, og fordelte de rundt huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...