AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #1 Skrevet 8. mars 2011 Kjæresten min er slik at han MÅ ha varm mat i middagstid/kveld ellers blir han grumpy.. Begynner å klage på meg fordi jeg ikke orker å lage noe samme dag som han har spist McD burgere som "frokost". Ja jeg er da den som står for matlaging i huset, og han virker som en stor baby som ikke klarer å lage noe selv. Anywho, hva kan man egentlig gjøre mot en slik avhengighet? Jeg er av den typen som er fornøyd når sulten er dekket, men å smøre seg ei skive eller hva det måtte være byr han alt i mot. Er det normalt at et voksent menneske kommer med matnekt fordi de er lei av en type mat?
Jägermeister Skrevet 8. mars 2011 #2 Skrevet 8. mars 2011 Han kan jo gjøre noe med den avhengigheten, lage maten selv. Bortskjemt, er det han er. 4
seleneluna Skrevet 8. mars 2011 #3 Skrevet 8. mars 2011 Jeg skjønner godt at han ønsker varm mat til middag - dette er jo en vanesak, og jeg har selv en familie som må ha ett varmt måltid midt på dagen. Men jeg forstår jo ikke hvorfor han selv ikke kan lage maten, dersom du ikke nødvendigvis må han varm mat?!? Så jeg skjønner godt at du blir litt oppgitt. Der er så mye rart der ute
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #4 Skrevet 8. mars 2011 Hvis han ikke gidder lage mat selv har han ikke lov til å klage. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #5 Skrevet 8. mars 2011 Å ønske seg varm middag er helt forståelig, men hvem som skal lage den er vel blant annet avhengig av hvor mye tid man har. Er de begge ute i full jobb får fyren koke sammen noe selv.
Tropic Skrevet 8. mars 2011 #6 Skrevet 8. mars 2011 Be han lage mat selv! Om han er sulten og vil ha varm mat, får han lage det selv.. 1
champi Skrevet 8. mars 2011 #7 Skrevet 8. mars 2011 høres ut som en forvokst guttunge.. neste gang han sutrer, sleng et glass babymat i mikro'n.. 1
Gjest strykebrett Skrevet 8. mars 2011 #8 Skrevet 8. mars 2011 Det er det dummeste jeg har hørt, "avhengig" av varm mat og hvis ikke han får det så har han liksom rett på å bli grinete? Ingen MÅ ha varm mat. Man kan selvfølgelig foretrekke det, men det er ingen nødvendighet og det gir han ingen rett til å være sur mot deg om han ikke får det.
seleneluna Skrevet 8. mars 2011 #9 Skrevet 8. mars 2011 Det er det dummeste jeg har hørt, "avhengig" av varm mat og hvis ikke han får det så har han liksom rett på å bli grinete? Ingen MÅ ha varm mat. Man kan selvfølgelig foretrekke det, men det er ingen nødvendighet og det gir han ingen rett til å være sur mot deg om han ikke får det. At man blir grinete, slapp og i dårlig form av å ikke spise ett varmt måltid om dagen er ikke unormalt dersom man over lengre tid har hatt dette som en rutine og en vane. Mange klarer seg selvfølgelig fint uten, men ikke alle. Faktik så handler ikke dette bare om hva man foretrekker - men om at kroppen har tilvendt seg dette, derfor reagerer kroppen når det uteblir. 2
Gjest strykebrett Skrevet 8. mars 2011 #10 Skrevet 8. mars 2011 At man blir grinete, slapp og i dårlig form av å ikke spise ett varmt måltid om dagen er ikke unormalt dersom man over lengre tid har hatt dette som en rutine og en vane. Mange klarer seg selvfølgelig fint uten, men ikke alle. Faktik så handler ikke dette bare om hva man foretrekker - men om at kroppen har tilvendt seg dette, derfor reagerer kroppen når det uteblir. Du har jammen dårlig selvkontroll dersom du blir grinete av at maten ikke er varm. Jeg også foretrekker varm middag, men jeg har ingen rett til å bli sur hvis ikke det lar seg gjøre. Og å liksom skylde på "kroppen" og "avhengighet" for å oppføre seg grinete syns jeg er ansvarsfraskrivelse. Har vel mye mer med bortskjemthet og vant til å få viljen sin å gjøre enn "avhengighet".
Kirby Skrevet 8. mars 2011 #11 Skrevet 8. mars 2011 Det er jo ikke snakk om å nekte ham varm mat, men han må isåfall lage den selv! Snakk om å sulte ihjel foran brødboksen 3
seleneluna Skrevet 8. mars 2011 #12 Skrevet 8. mars 2011 Du har jammen dårlig selvkontroll dersom du blir grinete av at maten ikke er varm. Jeg også foretrekker varm middag, men jeg har ingen rett til å bli sur hvis ikke det lar seg gjøre. Og å liksom skylde på "kroppen" og "avhengighet" for å oppføre seg grinete syns jeg er ansvarsfraskrivelse. Har vel mye mer med bortskjemthet og vant til å få viljen sin å gjøre enn "avhengighet". Vel, jeg er ikke enig. Dette handler ikke om selvkontroll "Strykebrett" (!) Alle er naturligvis i stand til å overleve en dag uten ett varmt måltid, og om nødvendig mange dager og gjerne hele livet! Likevel kan kroppen få en reaksjon, som hos enkelte mennesker som er vant med dette varme måltidet, feks, middag. Jeg har det ikke slik selv, men jeg har foreldre og en samboer som kjenner seg slapp og sliten i kroppen om de spiser bare brødmat. At samboeren til TS klager fordi han ikke får varm mat til middag er jo i seg selv ett spesielt problem; men det faktum at folk blir litt uvel av å ikke spise det regelmessige varme måltidet er jo likevel der. 1
Gjest strykebrett Skrevet 8. mars 2011 #13 Skrevet 8. mars 2011 Jeg har det ikke slik selv, men jeg har foreldre og en samboer som kjenner seg slapp og sliten i kroppen om de spiser bare brødmat. At man blir slapp og sliten av for lite eller feil ernæring er jo klart, men det har ingenting med temperaturen å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #14 Skrevet 8. mars 2011 Jeg har det ikke slik selv, men jeg har foreldre og en samboer som kjenner seg slapp og sliten i kroppen om de spiser bare brødmat. Da er jo ikke problemet at de ikke har fått det varme måltidet, men at de ikke har fått i seg nok næringstoffer av brødmaten (og eventuelt for mye karbohydrater, hvis man skal gå ned den veien). Det løses enkelt ved et bevisst forhold til pålegg. Ingen trenger varm mat. 2
seleneluna Skrevet 8. mars 2011 #15 Skrevet 8. mars 2011 At man blir slapp og sliten av for lite eller feil ernæring er jo klart, men det har ingenting med temperaturen å gjøre. Næringsinnholdet er selvfølgelig det som avgjør hvorvidt man føler seg slapp eller kvikk. Temperaturen har heller ingenting med dette å gjøre, iallefall har jeg ikke kommet over dokumentasjon som motbeviser dette. Så da er vi enige. Det jeg mener er at dette ikke handler om selvkontroll, selv om man kan bli litt grinete og slapp av bare å spise brødskiver. Når denne samboeren mener at han er avhengig av varm mat så er det vel fordi han er så vant til å få denne næringsrike middagen,som gjør at han føler seg bedre. På de dagene TS ikke koker varm middag til han blir han tydeligvis nødt til å hive i seg 3-4 brødskiver, noe som kroppen og humøret påvirkes av. Jeg tror at at mennesker som er godt vant med en varm middag midt på dagen vil ha vanskeligere med å gå over til bare å spise brødskiver i 3-4 dager - enn mennesker som en gang i blant eller ofte dropper middagen og heller tar seg noen brødskiver. Førstnevnte vil kanskje oppleve å gå på en liten smell, ikke pga. temperaturen på maten, men pga. næringsinnhold. Etter en uke vil dette stabiliere seg, og personen vil enkelt kunne spise brød resten av livet. Derfor skjønner jeg at folk kan føle seg litt avhengige av å få ett varmt måltid om dagen, foran å bare spise brød. Men jeg må pressisre; dersom samboeren til TS ikke orker å lage middag selv, så la han spise brød! 1
Gjest strykebrett Skrevet 8. mars 2011 #16 Skrevet 8. mars 2011 Når denne samboeren mener at han er avhengig av varm mat så er det vel fordi han er så vant til å få denne næringsrike middagen,som gjør at han føler seg bedre. På de dagene TS ikke koker varm middag til han blir han tydeligvis nødt til å hive i seg 3-4 brødskiver, noe som kroppen og humøret påvirkes av. Da er vi jo egentlig enige. Men jeg mener i tillegg at det har med selvkontroll å gjøre. Jeg liker ikke å måtte stå over kaffekoppen om morran jeg heller, men jeg greier å skjerpe meg og oppføre meg ordentlig dersom om jeg ikke rekker den. Etter min mening er det litt av greia med å bli voksen, å ta seg sammen og oppføre seg selv om ikke ting går som det pleier. I tillegg mener jeg at det å bruke ordet avhengighet om noe som egentlig bare er en vane er ganske respektløst med tanke på alle som sliter med faktisk avhegighet. Og at typen til ts får ordne maten sin selv, det er vi i alle fall helt enige i
PerUlven Skrevet 8. mars 2011 #17 Skrevet 8. mars 2011 Vil han ha varm mat så får han jaggu meg bidra litt selv også spør du meg. Jeg og kona deler på matlagingen, men den som ikke lager mat tar seg som regel av oppvasken (vi har ikke oppvaskmaskin). Synes dette er en fin ordning, og så får den som lager mat litt selskap på kjøkkenet også.
LukaFrost Skrevet 8. mars 2011 #18 Skrevet 8. mars 2011 Jeg skjønner godt at han vil ha varm mat. Jeg er middagsmenneske selv jeg. Men hvorfro må du lage middagen? Kan han ikke lage den selv?
Gjest hogwash Skrevet 8. mars 2011 #19 Skrevet 8. mars 2011 Jeg blir også grinete hvis jeg ikke får varm mat/kjøttmiddag, men jeg forventer ikke at andre skal lage det for meg.
Supraspinatus Skrevet 9. mars 2011 #20 Skrevet 9. mars 2011 Vel, jeg er ikke enig. Dette handler ikke om selvkontroll "Strykebrett" (!) Alle er naturligvis i stand til å overleve en dag uten ett varmt måltid, og om nødvendig mange dager og gjerne hele livet! Likevel kan kroppen få en reaksjon, som hos enkelte mennesker som er vant med dette varme måltidet, feks, middag. Jeg har det ikke slik selv, men jeg har foreldre og en samboer som kjenner seg slapp og sliten i kroppen om de spiser bare brødmat. At samboeren til TS klager fordi han ikke får varm mat til middag er jo i seg selv ett spesielt problem; men det faktum at folk blir litt uvel av å ikke spise det regelmessige varme måltidet er jo likevel der. Jeg vil tippe reaksjonene skyldes en skuffelse, et nederlag, fordi han forventer å få varm mat, men så blir ikke noe annet en kald mat gjort tilgjengelig. Hvis han da er sulten så er ikke lunten lang. Lukter bortskjemt lang vei. Hvis man blir slapp og sliten av brødmat så er det mest sannsynlig fordi man ikke spiser nok. Brød er en utmerket kilde til karbohydrater, protein og delvis fett. Spiser man nok så må det være allergier som gjør en trøtt og sliten. (lyst brød kan føre til raskere stigning av blodsukker og et tidligere fall som kan føre til litt trøtthet, sult og uvelhet tidligere enn med grovere brød.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå