sjokolademonster Skrevet 8. mars 2011 #1 Skrevet 8. mars 2011 (endret) Har aldri testet meg, men er ganske sikker på at det laktoseintoleranse jeg har. Nå har jeg vært så uheldig å fått i meg en del laktose likevel. Og magen og fordøyelsen er helt på tur! Noen med laktoseintoleranse som vet hvor lang tid det tar før laktosen er ute av kroppen? Eventuelt noen råd og tips? Og bare for å ha sagt det, så har jeg bestilt time hos legen nå, for å være sikker på det. Men hva gjør jeg om legen sier at jeg må drikke melk og se hva som skjer? Orker virkelig ikke alt magetrøbbelet om igjen. Kan jeg kreve å ta en test eller noe? Veldig lite peiling på dette, egentlig.. Endret 8. mars 2011 av sjokolademonster
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #2 Skrevet 8. mars 2011 Laktosetesten så får du i deg laktose, og det måles i hvilken grad du reagerer på det. Jeg er laktoseintolerant, når jeg får i meg noe med laktose, får jeg SVÆRT vondt i magen, om det er konsentrerte eller store doser. Jeg må som regel på do, og når alt er ute, har jeg ikke vondt mer.
sjokolademonster Skrevet 8. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2011 Hvor lang tid tar det før laktosen er ute av kroppen? Er så lei!
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #4 Skrevet 8. mars 2011 For å si det slik, som regel kan en drite den ut i form av diare.. Så er smertene over etter at alt er ute av tarmene. 1
*Mocca* Skrevet 8. mars 2011 #5 Skrevet 8. mars 2011 Jeg får problemer med magen 45-60 min etter inntak av noe med melk. Jo fetere og søtere jo verre påvirker det magen. Har tatt blodprøver men de viser ingenting. Like fullt reagerer jeg på det og derfor unngår jeg det. Og det er legen klar over også... Men det er jo melk i så mye... Fikk engang store problemer da jeg kjøpte meg karbonade(varme) på butikken før jeg skulle avgårde og hente noe i en butikk 1 time unna... rett etter jobb.... etter nøyaktig 45 min begynte magen og tulle og jeg fikk til slutt lånt meg en do på bakrommet til en matbutikk, men da var det allerede for sent... Ikke sjangs til å holde igjen når først det trykket med diare etter inntak av melkeprodukter kommer. Denne karbonaden var tilsatt KUN laktose....
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #6 Skrevet 8. mars 2011 Jeg får problemer med magen 45-60 min etter inntak av noe med melk. Jo fetere og søtere jo verre påvirker det magen. Har tatt blodprøver men de viser ingenting. Like fullt reagerer jeg på det og derfor unngår jeg det. Og det er legen klar over også... Men det er jo melk i så mye... Fikk engang store problemer da jeg kjøpte meg karbonade(varme) på butikken før jeg skulle avgårde og hente noe i en butikk 1 time unna... rett etter jobb.... etter nøyaktig 45 min begynte magen og tulle og jeg fikk til slutt lånt meg en do på bakrommet til en matbutikk, men da var det allerede for sent... Ikke sjangs til å holde igjen når først det trykket med diare etter inntak av melkeprodukter kommer. Denne karbonaden var tilsatt KUN laktose.... Jeg har det helt likt som deg, må huske og bokføre alt jeg tåler og ikke tåler, og ALT må sjekkes. Jeg kan få problemer med magen innen 10-20 min etter at jeg har fått i meg noe med laktose, det presser, buldrer, og jeg MÅ bare løpe på do så fort som mulig. når alt tilsynelatende er ute og jeg sitter sliten igjen, så føler jeg meg i allefall mye bedre i magen.
sjokolademonster Skrevet 8. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 8. mars 2011 Uff. Liker ikke mageproblemer! Jeg tror jeg har det litt anderledes. For når jeg spiser/drikker noe med laktose i, reagerer jeg ikke med en gang. Det går noen timer, og så kjenner jeg det i magen. Er ikke så ekstremt som deres tilfeller, heller mye mindre. Men problemet er at det kan vare i flere uker! Helt j**lig, egentlig (:
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #8 Skrevet 8. mars 2011 Hm, flere uker sier du? Da tror jeg du må teste deg for noe annet. For det som skjer med laktoseintoleranse er at laktosen, melk og alt det der vet du, det passerer ubehandlet i tarmen. Tarmene tar det ikke opp i det hele tatt, så vi må løpe veldig fort på do. Når smertene varer så lenge, kan det være noe litt annet med deg. Da skjønner jeg hvorfor du lurer på når det går over..
sjokolademonster Skrevet 8. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 8. mars 2011 Oida.. Skummelt. Noen som vet om slike ting kan testes med en test, eller testes det slik at jeg må skrive opp alt jeg spiser? Isåfall blir jeg skikkelig frustrert. Hehe
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #10 Skrevet 8. mars 2011 Det er legen som avgjør hva du skal teste deg for, kanskje du bare trenger en undersøkelse av mage og tarm.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #11 Skrevet 8. mars 2011 Når jeg var på mitt verste så tok det ca 15-20 min så hadde jeg store magesmerter, diarè, kvalme og brekninger. Har ingen sjanse til å holde det igjen. Hvis jeg holder meg unna laktose i lengere tid så tåler jeg litt. Tar jeg for mye, f.eks to dager på rad så er det i gang igjen. Men nå tar det gjerne et par timer før det kommer. Når jeg var gravid så tålte jeg mye laktose. For å sjekke om du har laktoseintoleranse så blir det tatt blodprøve før og etter du har drukket en laktoseblanding. Det har ikke jeg orket for jeg blir så dårlig, så jeg har aldri fått bekreftet det, men det trengs ikke heller. Jeg er uggen i et par dager etter jeg har hatt magesmerter,diarè, kvalme og brekninger. Har gjerne diarè i et par dager. Jeg vet også om et par som det ikke har slått ut på blodprøven, men de reagerer helt klart på laktose. Så det er ikke alltid så lett.
Jinta Skrevet 8. mars 2011 #12 Skrevet 8. mars 2011 Trodde de testet blodet om du har noe igjen av det enzymet laktase som syntetiserer laktose..? Det enzymet minsker vel hos endel voksne. Hvis man er laktoseintolerant betyr det at man kan spise litt meieriprodukt før man får problemer selv om det er individuelt hvor mye det handler om, f.eks kan noen spise litt ost men ikke drikke melk, er man allergisk vil man få en allergisk reaksjon som er mer alvorlig.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #13 Skrevet 8. mars 2011 Trodde de testet blodet om du har noe igjen av det enzymet laktase som syntetiserer laktose..? Det enzymet minsker vel hos endel voksne. Hvis man er laktoseintolerant betyr det at man kan spise litt meieriprodukt før man får problemer selv om det er individuelt hvor mye det handler om, f.eks kan noen spise litt ost men ikke drikke melk, er man allergisk vil man få en allergisk reaksjon som er mer alvorlig. Å være allergisk mot melkeptoteinet kan for mange være nesten helt likt som laktoseintoleranse, symptomene altså. Men har du melkeproteinallergi så må man jo holde seg helt unna melk, også laktosefrie produkter.
Teriyaki Skrevet 8. mars 2011 #14 Skrevet 8. mars 2011 (endret) Jeg skal ta laktosebelastning (den testen for å sjekke om man er intolerant/allergisk) den 18. mars. Da får jeg noe jeg skal drikke, og etter det tar de blodprøve for å sjekke verdiene av et eller annet. Men nå er det ikke alle det slår ut på. Det er mange som er intolerante uten at det har slått ut på tester. Noe man også ser ut ifra svarene lenger opp her. Man må sitte på legekontoret og vente i to timer etter testen er tatt, for å passe på at en ikke får sterke reaksjoner. Morgen min ble kjempedårlig hun, men hun er et veldig spesielt tilfelle da. Endret 8. mars 2011 av Teriyaki
krem Skrevet 9. mars 2011 #15 Skrevet 9. mars 2011 Vil bare komme med et lite tips til dere som sliter med laktoseintoleranse: kerutab. Det er tabletter som spalter laktosen om til det jeg tror heter laktase, og da skal det ikke være noe problem for en laktoseintolerant å feks spise vanlig yoghurt. Mannen har stor glede av disse, det gjør at han kan spise mye mer enn det han tidligere kunne. Jeg har også selv brukt dem, men har vokst av meg laktoseintoleransen.
krem Skrevet 9. mars 2011 #16 Skrevet 9. mars 2011 Vil bare komme med et lite tips til dere som sliter med laktoseintoleranse: kerutab. Det er tabletter som spalter laktosen om til det jeg tror heter laktase, og da skal det ikke være noe problem for en laktoseintolerant å feks spise vanlig yoghurt. Mannen har stor glede av disse, det gjør at han kan spise mye mer enn det han tidligere kunne. Jeg har også selv brukt dem, men har vokst av meg laktoseintoleransen.
Gjest gjest Skrevet 9. mars 2011 #17 Skrevet 9. mars 2011 Vil bare komme med et lite tips til dere som sliter med laktoseintoleranse: kerutab. Det er tabletter som spalter laktosen om til det jeg tror heter laktase, og da skal det ikke være noe problem for en laktoseintolerant å feks spise vanlig yoghurt. Mannen har stor glede av disse, det gjør at han kan spise mye mer enn det han tidligere kunne. Jeg har også selv brukt dem, men har vokst av meg laktoseintoleransen. Jeg har brukt kerutab, men jeg er imun mot dem nå. Har kjøpt noen tabletter på helsekosten i sverige, lactase 3600 heter dem. jeg er også imun mot dem nå. Kjøpte også noen nye laktase tabletter i sverige når jeg var der sist. Aner ikke hvordan de fungerer eller hva de heter nå. Men de er også kjøpt på helsekosten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå