Gå til innhold

Hvordan vaske bilen i "bilvaskeautomat"


piapetrine

Anbefalte innlegg

Alt saltet på veien om vinteren er visstnok ikke bra for lakken. Og i blokken der jeg bor finnes ikke mulighet for å vaske bilen selv, så da tenker jeg å ta en tur i automat.

MEN! Som fersk bileier må jeg bare si at jeg ikke vet hvordan man gjør dette. (Og jeg synes det er litt flaut å komme inn på bensinstasjonen som et nek hehe.. :sjenert: )

Må man gå inn i kassen og si at man skal vaske bilen?

Skal man kjøre bilen gjennom og bli sittende, eller skal man kjøre den inn og gå ut igjen (hoho ser for meg at jeg springer ut mellom store børster med såpe over alt...)

Og vet dere om det er vanlig å spyle understellet og? Ser for meg at det ligger masse salt og dritt og godgjør seg der...

Endret av piapetrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Audiot

Går inn på bensinstasjonen å kjøper ett kort/lapp med kode på. Koster ca 200kr for vask med underspyling.

Kjør til hallen, putt inn kortet i maskinen, evt tast inn koden fra lappen du har fått. Kjør inn i hallen til det lyser rødt i stopplyset. Skru av motor, dra i håndbrekk, bli sittende til grønt lys lyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også litt på dette med vaskeautomater.. Er det noe man bør ta av på bilen før man kjører inn? Feks. vindusviskerne bak - hvordan får man dem av i såfall? :sjenert:

Så greit når man kan spørre her istedet for å dumme seg ut foran de ansatte :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindusviskerne er nok trygge, men dersom du har antenne på taket bør du legge ned denne :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og pass på at vinduer/takluke er helt igjen. :P

BTW, hvorfor ikke vaske bilen for hånd? Gode produkter og håndvask er mer skånsomt for lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og pass på at vinduer/takluke er helt igjen. :P

BTW, hvorfor ikke vaske bilen for hånd? Gode produkter og håndvask er mer skånsomt for lakken.

..men hvordan vasker man bilen for hånd da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men hvordan vasker man bilen for hånd da? :P

Hvordan man vasker en bil? Du spyler bilen, blander shampoo i en bøtte vann, vasker hele bilen med en vaske-hanske/vott/mitt, spyler av, tørker den med microfiber/skinn og går ev. over med en detailer. Tada! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva er en detailer og hvordan skyver man sidespeilene inn?

Detailer vet jeg ikke hva er. Sidespeilene skal brettes (i mangel av et bedre uttrykk) inn mot vinduene. Jeg vasker alltid bilen min i bilvaskemaskin. Du kan velge om du vil ha vask med eller uten børster. Det er ikke flaut å spørre om hjelp, kan du skjønne :) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Quick) detailere (finnes mange sorter) er som regel sprayprodukter som gir lakken dypde og glans, beskytter voksen om bilen er vokset, er som regel anti-statisk og vannavstøtende slik at skitt og vann ikke setter seg like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børsteløs bilvask fungerer særdeles dårlig, dersom man ikke vasker bilen MEGET hyppig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ikke glemme avfettning. Spray på bilen etter man har spylt den og vent et par minutter, skyll av og begynn med sjampo.

Statoil har vel slike håndvask stasjoner som man kjøper slike myntsaker for å bruke. 20kr per mynt. Og der har de sprøyteslanger med sjampo, rent vann og avfettning. Meeen er nok greit å bruke maskiner om vinteren for å få ordentlig understellvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan man vasker en bil? Du spyler bilen, blander shampoo i en bøtte vann, vasker hele bilen med en vaske-hanske/vott/mitt, spyler av, tørker den med microfiber/skinn og går ev. over med en detailer. Tada! :)

Må nesten le. Først spyler du bilen godt. Så tar du bil såpe i ei bøtte og blander med vann, begynn å vask med svamp - øverst og nedover (under lister og felger til slutt!!) - ellers får du med salt og småstein og riper opp lakken. Så spyler du bilen sikkelig godt og bruker en pusseskinn til å tørke bilen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk svamp! Gå til innkjøp av vaskevott istedet, Meguiar's har en kjempefin en. Da slipper du riper av at grusen dras med svampen. Med en vott samler grusen seg "inne" i votten.

http://meguiars.no/index.php?_room=2&_subRoom=2&_action=detail&_page=9

Ettersom den kan vaskes i maskin så slipper du å tenke på å kjøpe nye svamper også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må nesten le. Først spyler du bilen godt. Så tar du bil såpe i ei bøtte og blander med vann, begynn å vask med svamp - øverst og nedover (under lister og felger til slutt!!) - ellers får du med salt og småstein og riper opp lakken. Så spyler du bilen sikkelig godt og bruker en pusseskinn til å tørke bilen!

Hva var det som var så artig?

Ikke bruk svamp, det ødelegger lakken. Å vaske fra toppen og nedover er selvsagt, men jeg foretrekker definitivt kost på felgene (med felgrens om de er skitne). Microfiber-duk er å foretrekke framfor pusseskinn, da (mange av dem) riper lakken på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men hvordan vasker man bilen for hånd da? :P

Du kan låne selvvaskehall på bensinstasjonene (MYE billigere enn maskinen). Spør etter avfetting.

Avfetting løser opp dritten, og er en spray. Du spyler bilen inn først med avfettingspistolen eller sprayen du har kjøpt i butikken (Viktig nede langs siden på bilen osv). Når du har gjort det, venter du i ca 2 minutter. Ikke så mye lengre, for avfetting er egentlig ikke så godt for lakken. Men i disse salttider, er det viktig å passe på at den blir rein og vasket regelmessig for å forhindre rust.

Så bruker du såpebørsten el. å skummer inn bilen med det. Du kan også bruke bøtte med bilshampo og svamp. Så spyler du den rein! Ferdig! :)

Men er også lurt å prøve å spyle inn bak hjulene og i felgene. Fjerne skitt mellom dørene (spesielt under). Småriper i lakken, bulker osv får også raskere rust.

Understellsvask har de på vaskemaskinene. Motorvask varierer hvordan en kan gjøre fra bil til bil, noen kan spyles inni, andre ikke. Spør betjeningen på din nærmeste Statoil stasjon! ;)

He he, var litt vanskeligere å skrive dette ned enn å forklare/hjelpe kunden med vaskingen! Jobber selv på bensinstasjon.

Det er ikke flaut at du ikke kan vaske bil, er flere enn en tror som ikke kan det! Bare å spørre om hjelp i kassa!;)

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det som var så artig?

Ikke bruk svamp, det ødelegger lakken. Å vaske fra toppen og nedover er selvsagt, men jeg foretrekker definitivt kost på felgene (med felgrens om de er skitne). Microfiber-duk er å foretrekke framfor pusseskinn, da (mange av dem) riper lakken på sikt.

Tull!! Svamp ødelegger ikke lakken! Jobber på verksted, og det eneste som er lov der (i følge lakkereren) er svamp og bøtte! Så jeg tror INGENTING på at bilsvamp ødelegger lakken :snurt:

Der i mot overdrevent bruk av avfetting, er ikke godt for lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...