AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Var på apoteket idag å skulle hente medisiner. Har en type hormonelle tabeletter på hvit resept. Damen informerte meg om at de hadde et synonymprodukt med akkurat samme virkestoffene. Jeg spurte da hva prisforskjellene på disse produktene var, å da det bare var 40 kr forskjell takket jeg nei til et synonymt produkt som jeg ikke har prøvd før. Damen, i godt voksen alder, virket direkte snurt da jeg ikke tok imot tilbudet. Så kom hun til mine blåe resepter som består av 4 ulike medisiner. Der har legen skrevet; Skal ikke ha synonymer. Damen bare snurpet igjen munnen og skreiv ut de orginale produktene jeg skulle ha. Etter denne opplevelsen lurer jeg på om det går direkte utover den personen på apoteket som selger disse medisinene at de ikke klarer å overtale kunden til å velge synonymer siden hun ble så snurt?
Gjest Consensio Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Eller så kan det hende at hun absolutt ikke ble snurt i det hele tatt, og ikke ofret det en tanke, men du la for mye i det og la følelser på en person hun aldeles ikke hadde. 17
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Tror du virkelig hun hadde anbefalt deg ett annet produkt hvis det ikke var klinn like? Det er bare merke som er andeledes? Tviler personlig på hun bryr seg om hva du du velger
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Hun gikk sikkert glipp av en hemmelig provisjon fra produsenten. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #5 Skrevet 7. mars 2011 Tror du virkelig hun hadde anbefalt deg ett annet produkt hvis det ikke var klinn like? Det er bare merke som er andeledes? Tviler personlig på hun bryr seg om hva du du velger ts Jeg har prøvd synonymer før, å selv om virkestoffene er klin like så kan smaken eller ettersmaken være ulik. Har opplevd at tabelettene løser seg opp før man rekker å svelge de, og gir en vond ettersmak. 1
Gjest Savannah- Skrevet 7. mars 2011 #6 Skrevet 7. mars 2011 ts Jeg har prøvd synonymer før, å selv om virkestoffene er klin like så kan smaken eller ettersmaken være ulik. Har opplevd at tabelettene løser seg opp før man rekker å svelge de, og gir en vond ettersmak. De har plikt til å opplyse om at det finnes et billigere synonymprodukt, og mest sannsynlig var det akkurat det denne kvinnen gjorde. Hvorvidt du svarer ja eller ikke bryr hun seg ganske sikkert ikke om, da det ikke har noe å si for henne. kanskje kvinnen hadde en dårlig dag, eller generelt ikke var et *smiler-hele-tiden*-menneske? 1
Christiane_W Skrevet 7. mars 2011 #7 Skrevet 7. mars 2011 Jeg vil tro at apoteket har bedre fortjeneste på synonymproduktene enn på merkevarene, selv om merkevarene er dyrere. Merkevareprodusenten har tatt konstanden ved forskning og utvikling av produktet, men når patenten utløper kan andre produsere tilsvarende medikamenter uten de kostnadene. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #8 Skrevet 8. mars 2011 Jeg har også opplevd noe lignende, TS. Og jeg var veldig positiv til synonymprodukter før. Jeg har gått lenge på en p-pille som skulle holde uren hud i sjakk, som jeg var veldig fornøyd med. Så prøvde jeg en p-pille som skulle være prikk lik, bare et ukjent merke, pga at det var billigere. Jeg var glad for at det hadde kommet rimeligere piller med samme virkning. Men etter 1 mnd var alle kvisene tilbake, sånn som i tenårene. Jeg gikk tilbake og hentet et nytt brett piller av det originale merket, og da damen spurte om jeg ikke heller ville ha synonymproduktet, forklarte jeg at det ikke hadde fungert like godt. Da fikk jeg et skjema som jeg kunne fylle ut, for de ville gjerne ha tilbakemeldinger om slikt. Fikk litt inntrykk av at jeg var med og testet produktet ved å kjøpe det, noe jeg virkelig ikke var interessert i der og da. Men jeg fylte ut skjemaet og håper at noen tok seg bryet med å notere seg disse erfaringene.
Gjest Nadezhda Skrevet 8. mars 2011 #9 Skrevet 8. mars 2011 Du er vel ikke med å tester produktet, men de vil jo gjerne ha en så stor oversikt som mulig over bivirkninger generelt og med synonymprodukt, og siden folk er forskjellige er vel dette den eneste måten å gjøre det på. Jeg har fylt ut et skjema hver gang jeg har nevnt bivirkninger.
Sugerøret Skrevet 8. mars 2011 #10 Skrevet 8. mars 2011 ikke alltid synonymproduktene fungerer helt likt som orginale.F.eks diane pillen sin kopi måtte jeg si nei til etter å brukt disse .Fikk flere blødninger hyppige blødninger av disse som forsvant da jeg gikk over til orginalen igjen. Imovane har en kopi som jeg synes virker ok
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #11 Skrevet 8. mars 2011 Jeg tror nok ikke hun var snurt i det hele tatt. Tror ikke du bør analyse andre mennesker så voldsomt, du så nok noe som ikke var der.
Bomullstrusa Skrevet 8. mars 2011 #12 Skrevet 8. mars 2011 ikke alltid synonymproduktene fungerer helt likt som orginale.F.eks diane pillen sin kopi måtte jeg si nei til etter å brukt disse .Fikk flere blødninger hyppige blødninger av disse som forsvant da jeg gikk over til orginalen igjen. Imovane har en kopi som jeg synes virker ok Dianr har to eller tre synonympreparater, hvilken prøvde du? Jeg har brukt alle om hverandre, siden de ikke alltid har den samme på det apoteket jeg går til. Synes også jeg har merket forskjell, men greier ikke å luke ut hvilket merke som utmerker seg.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #13 Skrevet 8. mars 2011 Har opplevd omtrent det samme her. Men på vårt apotek blir vi ikke spurt om det er greit med synonympreparat. Her får vi bare opplyst det når medisinen er ferdig og vi skal betale.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #14 Skrevet 8. mars 2011 Jeg tror nok ikke hun var snurt i det hele tatt. Tror ikke du bør analyse andre mennesker så voldsomt, du så nok noe som ikke var der. Var du der siden du vet så godt
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #15 Skrevet 8. mars 2011 Har opplevd omtrent det samme her. Men på vårt apotek blir vi ikke spurt om det er greit med synonympreparat. Her får vi bare opplyst det når medisinen er ferdig og vi skal betale. Det er jo litt dumt at man ikke får et valg. Man kan jo ha prøvd synonymer før som er forskjellig fra orginalen å foretrekke den. Har man prøvd et synonym som ikke svarer til forventningen, kan man be legen skrive på resepten at man ikke skal ha synonymer. Jeg synes også det blir litt feil om man skal være nødt til å bytte medisin når man kanskje gjennom tid har prøvd ut forskjellige preparater, styrker og kombinasoner å endelig funnet en match. Har man en kronisk lidelse eller sykdom så har man vel nok med det, om man ikke i tillegg skal være prøvekanin for andre produsenter.
Sugerøret Skrevet 8. mars 2011 #16 Skrevet 8. mars 2011 Dianr har to eller tre synonympreparater, hvilken prøvde du? Jeg har brukt alle om hverandre, siden de ikke alltid har den samme på det apoteket jeg går til. Synes også jeg har merket forskjell, men greier ikke å luke ut hvilket merke som utmerker seg. 2 -3 stykker? Uhm jeg husker ikke navnet jeg gitt
Ninen Skrevet 8. mars 2011 #17 Skrevet 8. mars 2011 Jeg har opplevd noe lignende. Damen var veldig overtalende og mente jeg måtte ta synonympreparatet, selv om jeg først sa nei. Jeg tok til slutt synonymet, men det fungerte ikke like godt for meg. Neste gang tar jeg originalen.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2011 #18 Skrevet 8. mars 2011 Jeg har opplevd noe lignende. Damen var veldig overtalende og mente jeg måtte ta synonympreparatet, selv om jeg først sa nei. Jeg tok til slutt synonymet, men det fungerte ikke like godt for meg. Neste gang tar jeg originalen. Hvis medisinen er på blå resept, så husk å be legen skrive at du ikke skal ha synonymer på resepten. Da slipper du å betale mellomlegget på det synonyme produktet og orginalen.
r3d3mption Skrevet 8. mars 2011 #19 Skrevet 8. mars 2011 Etter denne opplevelsen lurer jeg på om det går direkte utover den personen på apoteket som selger disse medisinene at de ikke klarer å overtale kunden til å velge synonymer siden hun ble så snurt? Mange av disse menneskene du møter i Norge er sosialdemokrater. De mener at du bør ta på deg ubehag for å bedre samfunnsøkonomien. Dette ubehaget består blant annet av å ikke huske hvilke medisiner du tar, fordi de hele tiden bytter navn. Det klager ca annenhver pasient på, og 90% av alle eldre husker ikke hva de tar. Leger som jobber i mottak, kan bare gi faen å stille pasienten spm om hva en pasient bruker. De må hente det fra journal, fra hjemmehjelp, fra apotek, hvis de er skikkelig detektiver og snille. Hadde du vært tøff, hadde du spurt henne: ble du snurt, eller?
chikako Skrevet 8. mars 2011 #20 Skrevet 8. mars 2011 (endret) Apoteket hadde nok en avtale med produsenten av det andre produktet. Virkestoffene er det samme, så det er ikke noen grunn til å ikke gå for det synonyme produktet, et annet apotek selger muligens produktet du ville ha 40 kr billigere enn produktet apotekdamen tilbød deg i dette tilfellet. Endret 8. mars 2011 av chikako
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå