Gjest Applecore Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Jeg lurer på om det å overanstrenge øynene kan gi dårligere syn på sikt? Har vært hos optiker og fått bekreftet at jeg ikke egentlig har dårlig syn, men at jeg er dårlig på å fokusere. Det har vært sånn i mange år, og det ble verre etter at jeg ble ME-syk, sannsynligvis fordi jeg rett og slett blir sliten i øynene og dermed ikke klarer å fokusere så godt (optiker var enig i den teorien). Det som skjer er at øynene mine "slipper" taket i det jeg ser på, og jeg ender opp med å se på "ingenting" (som regel et punkt i lufta ca 40 cm fra øynene). Sånn er det stort sett hele tiden, jeg må ta meg sammen for å se ting klart. Dette er spesielt upraktisk fordi jeg lever og ånder for å tegne, og mangelen på fokus gjør at jeg ikke får til å være nøyaktig og dermed slurver (jeg vet at jeg delvis ødelegger en tegning når jeg fortsetter på den selv om jeg begynner å bli sliten i øynene, men jeg hater å stoppe når jeg er så godt i gang). Etter en stund blir det så å si helt umulig å fortsette fordi jeg rett og slett ikke ser en dritt av det jeg holder på med. Sånn blir det også når jeg sitter foran pc'en og når jeg leser. Jeg fikk lesebriller av optikeren, og de hjelper litt, men jeg glemmer hele tiden å bruke dem, særlig foran pc'en og når jeg tegner. Ofte glemmer jeg å passe på å få god belysning også. Mannen min mener at når jeg overanstrenger øynene på den måten så vil det gi meg gradvis dårligere syn, men jeg har også hørt noe om at dette bare er en myte og at det eneste som skjer er at man plages med at øynene blir slitne. Hva er sant? Hva kan jeg evt gjøre (annet enn å huske å ta på briller og ha god belysning)?
Gjest Applecore Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Kan også nevne at jeg var hos en annen optiker for mange år siden og fikk beskjed om å øve meg på å fokusere ved å bevege en blyant foran øynene. Det hjalp ikke så mye, og problemet blir verre for hvert år som går.
SmallTalk Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Det kan nok ikke gi de dårligere syn, det er nok en myte. Mye nærarbeid kan f.eks gi deg dårlig fokuseringsevne og slappe øyemuskler, men det gir deg ikke dårlig syn. Du burde ikke vurdere en tur til en øyenlege, da? Ihvertfall med tanke på om det er mulig å få gjort noe med fokuseringen og det at du ikke klarer å holde fokus lenge av gangen. Jeg er ikke rette personen til å si dette, ettersom jeg er håpløs på å bruke pc/lesebrillene mine selv, men du gjør deg selv en stor tjeneste ved å bruke dem. De avlaster øynene ganske bra og fører til at du ikke trenger å bruke krefter på å fokusere hele tiden.
Gjest Applecore Skrevet 8. mars 2011 #4 Skrevet 8. mars 2011 Ja, jeg får nok prøve å skjerpe meg ang brillebruk Og bli flinkere til å ta pauser når jeg tegner! Skal nevne det med øyenlege neste gang jeg er hos legen.
SmallTalk Skrevet 8. mars 2011 #5 Skrevet 8. mars 2011 Jeg har forresten også fått beskjed om å være flink til å "se langt ut i lufta" minst en gang i timen. Da nullstiller du øyemusklulaturen, og det tar lenger tid før øynene blir slitne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå