Tears.of.the.Sun Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Jeg lurer på hvor lang holdbarhet egg har sånn ca? Skal lage noe kakegreier i dag med egg, men eggene mine er i hvert fall 4 uker gamle Så jeg lurte på om det var trygt å bruke disse eller hva...?
Pingting Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Jeg lurer på hvor lang holdbarhet egg har sånn ca? Skal lage noe kakegreier i dag med egg, men eggene mine er i hvert fall 4 uker gamle Så jeg lurte på om det var trygt å bruke disse eller hva...? 4 uker gamle, eller 4 uker over best før-datoen? Uansett har det lite å si når du skal bake med dem, egg holder seg gode nok til det mye lenger. Datostemplingene i Norge følger EU-reglementet som er basert på salmonellafaren som er så og si ikke-eksisterende i Norge. Matforsk har undersøkt bakterienivået og bakeevnen i eldre egg, og de er faktisk brukbare når de er 6 mnd gamle! Til baking da vel og merke, siden både konsistent og smak egner seg dårligere til kokte eller stekte egg etterhvert. De færreste av oss ville vel brukt såpass gamle egg, men 4 uker er helt greit.
Gjest Mynona83 Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Vi hadde 3 mnds holdbarhet på egg før EU bestemte at vi skal ha 2 uker, så det holder hvertfall 2,5 mnd etter "forfall". Jeg bryr meg fint lite om datomerkingen på egg.
AskEmbla Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Vi bryr oss heller ikke om datomerkingen på egg her.. Uansett kjenner du det på lukta og ser det på eggene om det er noe galt Ps. Jeg jobber i Prior
Pingting Skrevet 7. mars 2011 #5 Skrevet 7. mars 2011 (endret) Vi hadde 3 mnds holdbarhet på egg før EU bestemte at vi skal ha 2 uker, så det holder hvertfall 2,5 mnd etter "forfall". Jeg bryr meg fint lite om datomerkingen på egg. Feil og feil. EU-reglementet er 28 dager, ikke to uker. Og tidligere hadde vi 42 dager, ikke 3 mnd. Greit å sjekke fakta før man uttaler seg, kanskje? Endret 7. mars 2011 av Pingting 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 7. mars 2011 Tusen takk for alle svar Jeg har konkludert meg at jeg bruker eggene uansett jeg. Og jeg visste faktisk ikke at det var så lang holdbarthet på egg. Nå har jeg lært noe nytt i dag også
Tears.of.the.Sun Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2011 Oi, jeg leste at de gikk ut den 31.januar i år!! Det er mye gamlere enn jeg hadde trudd... Ble igjen usikker på om jeg tør å spise browniesen så står i ovnen med de eggene i.
Pingting Skrevet 7. mars 2011 #8 Skrevet 7. mars 2011 Ser ingen grunn til at det skulle være noe galt i det, egg som har gått ut i en mnd har jeg spist maaange ganger. Og dårlige egg lukter virkelig død, pine og svigermor - du hadde merka det da du laga deigen!
Gjest Mynona83 Skrevet 7. mars 2011 #9 Skrevet 7. mars 2011 Egg er fortsatt ikke skadelige etter 7 mnd http://www.matprat.no/nyttig-a-vite/oppbevaring/egg-holder-seg-lenge/
Dresden Skrevet 7. mars 2011 #10 Skrevet 7. mars 2011 Er du usikker kan du bare teste eggene ved å fylle et glass med vann, slippe eggene oppi og se om de flyter eller ikke. Går det til bunn er det helt i orden og kan fint brukes.
Tears.of.the.Sun Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 7. mars 2011 Er du usikker kan du bare teste eggene ved å fylle et glass med vann, slippe eggene oppi og se om de flyter eller ikke. Går det til bunn er det helt i orden og kan fint brukes. Hehe, jeg prøvde faktisk akkurat det trikset. Egget datt i bunnen og jeg trodde at det betydde at det var dårlig Uff, men nå har jeg lært da til neste gang!! Hehehe..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå