Gå til innhold

Samboeren min begynner å bli feit

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp. Prøver alt jeg kan for å få han til å tenke litt helse og sunnhet, men magen og dobbelthaka blir bare større.

Vi lager jo litt mat begge to, men jeg tør nesten ikke spise når han er kokk. Han nekter å bytte ut smør med olje og på andre måter redusere fettmengden. Og grøntforet er da nesten fraværende.

Nytter ikke å få han til å trene heller.

Selv er jeg nok litt helsefreek og trener regelmessig 3 ganger i uka.

Har liten erfaring med overvekt, og muligens litt liten forståelse for det.

Prøver å ikke mase for mye, men det er vanskelig å bare sitte å se på han sitter å kjører innpå kaker og godterier i tide og utide.

Tror ikke han er deprimert heller?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Elsker han deg ikke? Flere tanker jeg gjør meg. Den ene er at han ikke lytter til deg og viser forståelse, men bare kjører på med sitt eget. Ikke bare respektløst, men også hensynsløst. Han kommer til å dø en tidlig død hvis han ikke legger om livsstilen sin.

Skrevet

Elsker han deg ikke? Flere tanker jeg gjør meg. Den ene er at han ikke lytter til deg og viser forståelse, men bare kjører på med sitt eget. Ikke bare respektløst, men også hensynsløst. Han kommer til å dø en tidlig død hvis han ikke legger om livsstilen sin.

Hehe, det var da litt voldsomt.

AnonymBruker
Skrevet

Du kjenner samboeren din best, men hvis min kjære hadde begynt sånn hadde det vært et klart tegn på depresjon. En voksen mann som ikke vurderer fettinnhold, type fett og hva slags næring han får i seg er skremmende likegyldig til helse og fremtid.

Skrevet

Hjelp. Prøver alt jeg kan for å få han til å tenke litt helse og sunnhet, men magen og dobbelthaka blir bare større.

Vi lager jo litt mat begge to, men jeg tør nesten ikke spise når han er kokk. Han nekter å bytte ut smør med olje og på andre måter redusere fettmengden. Og grøntforet er da nesten fraværende.

Nytter ikke å få han til å trene heller.

Selv er jeg nok litt helsefreek og trener regelmessig 3 ganger i uka.

Har liten erfaring med overvekt, og muligens litt liten forståelse for det.

Prøver å ikke mase for mye, men det er vanskelig å bare sitte å se på han sitter å kjører innpå kaker og godterier i tide og utide.

Tror ikke han er deprimert heller?

I stedet for å mase og få ham til å føle seg dårlig, bør du finne på morsomme ting dere kan gjøre sammen og som du tror han vil like, alt fra snøballkrig til søndagsturer, lek og arbeid.

Ikke mas. Bare få din sunne mat inn i hverdagen uten å si noe, og få samboeren din til å føle seg vel sammen med deg.

Du bør absolutt spise når han lager mat, når du ellers er så sunn så gjør det ikke noe om du spiser mat stekt i smør et par ganger i uka. Skjær bort synlig fett og spis én porsjon med god samvittighet.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det jeg også at han ikke elsker meg mer. At han trøster seg med maten i stedet. Vi er voksne, men har bare vært sammen i 4 år.

Nei, nå får jeg legge bekymringer til side og fortsette i jobben.

AnonymBruker
Skrevet

Snu på det: hvis du hadde sluttet å bry deg om hva du fikk i deg og begynt å få dobbelthake, hadde du ikke ønsket at samboeren din tok en prat med deg?

Skrevet

Min mann er heller ikke så opptatt av kosthold som det jeg er,ofte når han lager middag,så hiver jeg sammen en salat og serverer ved siden av,og når jeg lager mat , lager jeg den med ekstra grønnsaker og fra grunnen , jeg "gjemmer" av og til grønnsaker i sauser,gryter pizza fyll o l ,mest fordi yngste barnet mitt ikke spiser "hele" g saker,og det hjelper jo på den uvitende mannen også;-) og så har vi innført null godteri i ukedagene,men det har i det siste sklidd litt ut , vi får stramme inn igjen! Ellers er det en form ser trening selv de lateste menn ofte takker ja til :sengekos: ,hehe! Jeg skal kikke inn om du får flere tips,så får vi stramme opp karene våres sammen til sommeren :gjeiper:

Skrevet (endret)

Si til han at han begynner å bli feit og at du ikke liker det.

Endret av Zaphireh
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier det til han på en pen måte. Og han spiser salat ved siden av når jeg tilbereder maten. Men det hjelper jo lite når han spiser masse usunnt i løpet av kvelden.

Jeg er nok litt kroppsfiksert, så kansje han demostrerer på et eller annet?

Uansett er det usunnt og han blir feit og tung.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, Takk for tips. Jeg titter tråden her i kveld.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier det til han på en pen måte. Og han spiser salat ved siden av når jeg tilbereder maten. Men det hjelper jo lite når han spiser masse usunnt i løpet av kvelden.

Jeg er nok litt kroppsfiksert, så kansje han demostrerer på et eller annet?

Uansett er det usunnt og han blir feit og tung.

Da hadde jeg nok laget salat ved siden av også når han var kokk og fått ham med ut på kveldstur hver dag under påskudd av at det er romantisk.

AnonymBruker
Skrevet

Dere får legge om til lavkarbo hele bunten. Da kan han spise fett, og likevel være sunn :)

Gjest SnakeOil
Skrevet

Enig, si i fra at han har blitt (for) dvask.

Menn spiser normalt ikke pga depresjoner, vi spiser fordi det er godt, enkelt og greit. Trenger ikke være noe annet drama enn at man er sliten fra jobb og annet og at vi koser oss (litt for) mye når vi lager maten, så kan vi ligge på sofaen og slappe av etterpå, gode og mette.

Bare å be han ta rev i seilene og si at han var kjekkere før. ;)

Skrevet

Ja klart han blir feit og dvask fordi han ikke elsker henne lenger. :sukk: Herregud er det mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja klart han blir feit og dvask fordi han ikke elsker henne lenger. :sukk: Herregud er det mulig.

Hvor dum kan man bli? Jo, så dum som Dubbedingsen tydeligvis. Han tar ikke hensyn og lytter ikke til henne men ler av henne og viser tydelig at han ikke bryr seg om det hun har å si. Det i seg gjør at jeg oppfatter det som at han ikke elsker henne.

Skrevet

Hvor feit er egentlig denne samboeren?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor feit er egentlig denne samboeren?

Feit nok til å ha dobbelthake tydeligvis. :forvirret:

AnonymBruker
Skrevet

Du bør først oppfordre ham til å ønske å ta fatt i problemet selv. Fortell om farene ved ovevekt og at du ikke har lyst til å miste kjæresten din pga. prematur død. Prøv å finne på noe morsomt å gjøre sammen. For eksempel er squash noe som er gøy å gjøre sammen og veldig bra trening. Det kan vinkles som "paraktivitet" heller enn trening for de som motstår trening.

Med tanke på mat så kan du finne fram noen sunne oppskrifter og lage de. Vis at sunn mat kan være god mat.

Et annen mulighet er om du foreslår at dere går sammen om "prosjekt sommerkropp". Vet ikke om han er typen til å bry seg om sommerformen, men for noen kan det være en motivasjon.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Det sies jo at samboerkiloene sniker seg på for mange etter en stund i forhold?

Er nok lurt at dere begge holder dere i form, og ser jo at du trener tre ganger i uka. Er jo litt viktig at man tar seg litt bra ut for hverandre i tillegg til det helsemessige.

Selv (er mann) så blir jeg faktisk mer opptatt av det i forhold enn som singel. Da jeg ble sammen med ny kjæreste begynte jeg faktisk å trene hver dag, vil gjerne se bra ut på stranda for henne til sommeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...