AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Jeg har null peiling på hvordan man stemmer ved valg. Tidligere har jeg plukket listen med det partiet jeg ville stemme på og ferdig med det. Men jeg lurer på om det er mulig å stryke en kandidat på ei liste fra ett parti samtidig som jeg stemmer på et annet parti...? Eller må jeg "bruke" stemmen min på det partien hvor den kandidaten jeg ønsker å stryke står på?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Hvis du absolutt vil gi en minus til noen fra et annet parti ser jeg ikke noen annen løsning enn å ta en valgseddel fra det partiet og stryke absolutt alle og føre opp alle fra det andre partiet. Jeg er litt usikker men det kan hende det slår dårligere ut for det partiet du egentlig vil stemme på som helhet, og at det kun blir personstemmer de får pluss fra. Veldig tungvint og jeg skjønner ikke helt hvorfor, men deg om det.
chikako Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 (endret) Jeg har null peiling på hvordan man stemmer ved valg. Tidligere har jeg plukket listen med det partiet jeg ville stemme på og ferdig med det. Men jeg lurer på om det er mulig å stryke en kandidat på ei liste fra ett parti samtidig som jeg stemmer på et annet parti...? Eller må jeg "bruke" stemmen min på det partien hvor den kandidaten jeg ønsker å stryke står på? Du kan både kumullere et visst antall personer fra andre partier, men jeg husker ikke de formelle reglene nå. Endret 7. mars 2011 av chikako
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Du kan både stryke og kumullere et visst antall personer fra andre partier, men jeg husker ikke de formelle reglene nå. Vet du hvordan mån kan finne det ut?
chikako Skrevet 7. mars 2011 #5 Skrevet 7. mars 2011 (endret) Et jeg vet er lov er å kumulere personen under den du vil stryke, slik vil disse personene ha en liten sjanse til å danke ut den du vil stryke. Jeg er usikker på hvordan reglene er ved stryking på andre lister Endret 7. mars 2011 av chikako
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #6 Skrevet 7. mars 2011 Hvis du absolutt vil gi en minus til noen fra et annet parti ser jeg ikke noen annen løsning enn å ta en valgseddel fra det partiet og stryke absolutt alle og føre opp alle fra det andre partiet. Jeg er litt usikker men det kan hende det slår dårligere ut for det partiet du egentlig vil stemme på som helhet, og at det kun blir personstemmer de får pluss fra. Veldig tungvint og jeg skjønner ikke helt hvorfor, men deg om det. Er det mulig? Men da kommer jo f.eks alle navnene på høyres liste på den opprinnelige lista for f.eks Sp? Høres rart ut. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette er at en person som står på en liste er en person som jeg virkelig misliker. Jeg synes ikke h*n fortjener å sitte i noen ledelse i kommunen, h*n har synspunkter som jeg har vanskelig å svelge og den personlige kjemien med personen er ikke god. Derfor ønsker jeg å gjøre mitt for at h*n ikke blir valgt. Men samtidig ønsker jeg ikke å stemme på det partiet h*n representerer. TS
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2011 #7 Skrevet 7. mars 2011 Er det mulig? Men da kommer jo f.eks alle navnene på høyres liste på den opprinnelige lista for f.eks Sp? Høres rart ut. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette er at en person som står på en liste er en person som jeg virkelig misliker. Jeg synes ikke h*n fortjener å sitte i noen ledelse i kommunen, h*n har synspunkter som jeg har vanskelig å svelge og den personlige kjemien med personen er ikke god. Derfor ønsker jeg å gjøre mitt for at h*n ikke blir valgt. Men samtidig ønsker jeg ikke å stemme på det partiet h*n representerer. TS I Kommunevalget er det fullt mulig å flytte mennesker mellom partilistene, ja. Men det aller enkleste hvis du virkelig vil at denne personen ikke skal bli valgt er å snakke med de du kjenner som du regner med at skal stemme på partiet h*ns og si hvorfor du mener x bør strykes. Da kan det jo hende at personen ender opp med flere minuser enn bare din.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå