Gå til innhold

sinnssyk tannlegeskrekk!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

ååh, jeg skal til tannlegen om ei uke og gruer meg noe helt forferdelig!

jeg har en visdomstann som er på tur ut, skjev og gjør veldig vondt til tider, og er dritredd for at tannlegen skal si at jeg må trekke den... også har jeg sikkert en hel haug med hull nettopp på grunn av tannlegeskrekken - jeg har ikke vært hos tannlegen på et par år og det tar kjempelang tid og mange avbestilte timer før jeg klarer å dra.

ikke bare er jeg redd for at det skal gjøre vondt, men jeg er så lei tannleger som alltid skal kritisere om du har litt mindre enn perfekt tannhygiene. jeg var ikke så veldig flink med tannpuss når jeg var yngre, og selv om jeg gjør det to ganger for dag nå så vises det jo.

også har jeg bare hatt dårlige erfaringer. sprøyter, for lite bedøvelse, de som er skikkelig, skikkelig hardhendte og de som er sure og frekke og ikke tar hensyn til tannlegeskrekk.

noen som har tips om hva jeg kan gjøre for å minske tannlegeskrekken?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte. Skjelver og svetter som en gal bare på tanken å skulle til tannlegen. Det er mange av oss. Man det er noe som bare må gjøres.

Skrevet

Det er jo tannleger som sier de tar tannlegeskrekk veldig seriøst, og mange gir også beroligende midler. Hva med å gå til en av dem?

Skrevet

Lystgass er et alternativ. Jeg har selv tannlegeskrekk, og jeg nektet å åpne munnen, satt å klamret meg fast i stolen, svettet, skalv og tårene trillet noen få minutter etter jeg hadde satt meg i stolen og tannlegen såvidt hadde fått på seg munnbind og hansker. Da sa tannlegen at om jeg ville kunne vi avslutte nå og så skulle han ordne timebestilling hvor jeg fikk lystgass. Åh, lystgass gjorde alt så mye enklere :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Ring tannlegen og be om å få beroligende, da får du beskjed om å komme 30 minutter før og så får du ett par Vival, og da blir det mye lettere å takle :o)

Det fins også steder der man kan få beroligende intravenøst (ikke samme som narkose, men på en måte hakket før), så man er langt borte i la-la-land mens tannlegen gjør skumle ting:o) Det står om det f.eks. her: http://www.oslo-tannlege.no/sedasjon/default.html (jeg bare googlet det, jeg aner ingenting om den tannlegen der, bare tok den sida pga infoen)

Skrevet

Jeg føler med deg. Jeg blir 3 år i en tannlegestol, strigråter og roper "jeg vil ikkeeeee". Du må snakke med tannlegen. Det finnes hjelp å få. Du kan få beroligende tabletter før behandling, lystgass kan brukes og noen tannleger er spesielt opptatte av og har kompetanse inne forbedring av tannlegeskrekk.

AnonymBruker
Skrevet

åh, jeg snakket med moren min som fortalte at den tannlegen hun har er superforsiktig og tar veldig hensyn til de som har tannlegeskrekk. heldigvis har vi samme tannlege! men jeg tror nesten at jeg må ringe dem og høre om det er mulig å få lystgass, for jeg får lyst til å grine bare jeg tenker på det :P

Skrevet

Huff, jeg vet hvor vondt der er. Har selv tannlegeskrekk og har time nå 15. mars. Går med en konstant klump i magen. Er så redd for at jeg skal ha hull, for da må jeg tilbake og jeg kommer ikke til å få sove frem til den timen. Jeg gråter, kaster opp, svimer av, hyperventilerer. Og dette er med en snill og tålmodig tannlege. Han tilbyr dessverre ikke lystgass selv om jeg svært gjerne kunne tenke meg å prøve det. Beroligende har så godt som ingen effekt på meg, så det er ikke et alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...