Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei folkens.

Jeg er ny her og har ett spørsmål til de som forhåpentligvis kan hjelpe.

Jeg og kjæresten min bor en i liten leilighet i Kolbotn og har ett irriterende problem med strøm nettet. Hele leiligheten er på 1 kurs og huseierene har ikke gjort noe med dette enda.

Problemet er at hvis strømmen går her så må vi slå av bryteren til pc'n min samt skøtekablene vi bruker til den.

Vi har kjøpt en sånn strøm måler for å sjekke hvor mye strøm den tar og etter vi nevnte hva måleren viste til noen venner som hadde peiling på strøm så viste det seg at pc'n trekker lite til ingenting strøm. De vi leier hos har hele tiden påpekt at det er noe feil med pc'n.

Den har fungert helt fint der jeg bodde før.

Vi er veldig nysjerrige på hvilken strøm leverandør som dem vi leier hos bruker.

Er det noen som vet om det er en nettside hvor man kan få sjekket ut dette via navn på huseier + adresse osv?

Leiligheten vår er ikke på mer enn 45 kvadrat meter og hele leiligheten er på 1 kurs.

Dvs, stue, kjøkken, gang og soverom.

Dette sier seg selv å være altfor lite.

Huseier fortalte for en stund tilbake siden at han hadde kontaktet elektriker men siden vi fant en midlertidig løsning på problemet så avlyste han avtalen med elektrikeren.

Vi betaler 6500kr i mnd ink strøm. Før jeg flytta inn betalte kjæresten min 5500 ink strøm.

Jeg mener og at 1000kr mer i mnd for strøm er mye når vi bruker svært lite.

Og med det mener jeg 1 lys i stua+tv og min pc.

Vi vurderer nå og flytte til en annen leilighet med bedre strøm nett, dersom ikke huseier tar tak i dette problemet og får det ordnet.

Vi sliter og med å få huseieren til å sjekke sikringskapet dems.

De legger all skylda over på oss.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

1 kurs på en hel leilighet er latterlig lite.

Det som skjer da er at når man starter PC eller andre ting som krever litt ekstra strøm for å starte opp er at kursen blir overbelastet. Dette betyr mest sannsynlig også at kursen på det jevne er overbelastet, noe som kan gi varmgang i det elektriske opplegget og er brannfarlig.

Husverten din er en dust! Det er vanlig å ha en kurs for lys og stikkkontakter, en for komfyr. Selv dette er knapt. Her jeg bor er det en 16 amp. kurs som jeg antar er komfyr og så er det 3 10 amp. kurser utenom for lys og stikkontakter.

Når det gjelder prisen dere betaler i strøm pr måned så er det en avtale dere har gjort med husvert. Slik er det dessverre når man ikke har egen måler, og det er vanskelig å bevise at man betaler feil uten måler.

Jeg ville gitt husvert beskjed om at dere antar at kursen er overbelastet, og at dere vet at PC'en er i orden og at dere forventer at han legger inn nok kurser til at huset ikke er farlig å bo i.

Nekter han å gjøre dette ville jeg sagt at jeg holdt han ansvarlig for det dersom PC'ens strømforsyning eller minne ryker pga ujevn strøm. Det har nemlig jeg opplevd pga for få kurser der jeg har bodd og dette var en medvirkende årsak til at jeg flyttet i fjor.

Dersom husverten ikke forstår alvoret ville jeg bare flyttet.

Skrevet

Sånn var det i min første leilighet, en 1-roms på 40 m2. Alt unntatt komfyren og varmekablene på badet gikk på samme kurs og da måtte man holde tunga rett i munnen noen ganger. Støvsuging og panelovn samtidg funka f.eks. dårlig. Var utrolig irriterende, men pga at det var fellesanlegg i blokka med sikringsskap og strømmålere i fellesskap i gangen fikk jeg ikke gjort noe med det. Som førstegangskjøper tenkte jeg ikke på å sjekke det sånt før jeg kjøpte.

Skrevet

Ja, takk det er jeg helt enig i.

Men det er jo litt rart at kursen blir overbelastet ved oppstart av pc'n når den trekker så lite strøm. Jeg har en selvbygd pc som en kamerat bygga for meg. Den er ikke mer enn max 3 år gammel så at det er noe galt med den har jeg svært liten tro på.

Vi har ikke hatt noe problemer med en god stund frem til idag når kjæresten min skulle støvsuge. Jeg støvsuga selv på fredag uten problemer men via en annen stikk kontakt. Men den er i gangen og ledningen er ikke lang nok til å strekke seg til soverommet. Men alt er jo under samme kurs så det skulle jo egentlig ikke hatt noen betydning på hvilken stikk kontakt vi hadde valgt.

Husverten er ett jævla rasshøl spør du meg ass. Stygt å si men han legger opp til det selv når han nesten aldri er hjemme+han legger all skyld over på oss. Han viser og lite interesse til å løse dette problemet.

Ifølge en kamerat så burde vi hatt minst 3 kurset for denne lille leiligheten.

1 for stua, 1 for kjøkken og 1 for gang og badet. Der går det ekstremt lite med strøm uansett.

Måleren er og uheldigvis hos husverten og vi har leie ink strøm.

Men ifølge husleieloven så har vi faktisk rett på å få vite strømforbruket vårt iløbet av de siste 12 mnd. Jeg mener og at skal man betale 1500kr i strøm for 1 mnd så skal man bruke mye strøm. Og når vi bruker så lite strøm som vi gjør så blir det litt rart at dem setter opp strømprisen med en hel tusen lapp for 1 ekstra person i leiligheten.

Han burde og ha tenkt på forhånd at når det flytter inn 1 person til så kan det være lurt å sette opp kursen slik at leiligheten har nok strøm til 2 personer.

Jeg mener og at man skal kunne ha på tv, lys, pc, minimal varme og kunne støvsuge uten problemer.

At vi har for lav kurs burde husverten ha innsett for lenge siden siden vi har hatt dette strøm problemet en god stund nå. Vi har måttet byttet stikk kontakt alle gangene strømmen har gått. Dette har skjedd 4-5 ganger siden Desember ifjor og dette er langt ifra normalt.

Men er det noen vi kan få hjelp av gjennom kommunen muligens til å sjekke stikk kontaktene i leiligheten vår??? Vi tar imot all hjelp vi kan få. =)

Som nevnt før så vurderer vi å flytte vi også dersom husverten ikke gidder å sette opp mer kursr til strøm nettet. Det blir for dumt å bli boende med ett slikt problem som dette.

Trist å høre ang uhellet ditt. Gjelder vel bare om å finne rette plassen å bo på..

Gjest Blondie65
Skrevet

Når det går på det jevne med strøm så går det akkurat. En PC skal ikke bruke noe særlig strøm når den er i drift. Men når man slår PC på bruker den akkurat for mye til at kursen klarer det, og dermed ryker sikringen.

Det at det går med den ene kontakten og ikke den andre er et tegn på at det punktet i utgangspunktet ikke er trygt. Dette kan på sikt bety at dere allerede i ferd med å drepe strømforsyningen til PC'en.

Det er dyrt å legge inn nye kurser, og det er nok derfor husverten ikke bryr seg. Slik jeg ser det kan det aller beste rådet være å finne seg en ny leilighet brennkvikt.

Skrevet

Å legge inn nye kurser er noe som husverten uansett skal ta seg av siden vi ikke har eget sikringskap i leilihgeten.

Sikringen har også røket før når absolutt alt har hvert avslått og når jeg tar på pc'n så ryker sikringen igjen. Husverten står på sitt at det er pc'n som det er noe galt med men jeg er uenig. Da jeg bodde i stavanger og sikringen gikk så var det aldri pc'n som hadde skylda men en kraftig støvsuger. Og derfor synes jeg det er litt rart at det samme skal skje her.

Vi har blitt nekta å ikke støvsuge mer idag tilfelle sikringen skulle ryke igjen pga at dem er reist vekk. Jeg fikk også streng beskjed før engang om å ikke kunne bruke pc'n.

Dette problemet burde etter min mening ha hvert ordna opp i for lenge siden med tanke på hvor mange ganger strømmen har gått siden jeg flytta inn.

Jeg synes også at det er litt frekt å bli nekta å kunne bruke ting som tar strøm mens vi selv skal måtte betale for det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå at huseieren vegrer seg litt for å gi dere tilgang på mere strøm, ettersom dere ikke har noe egen måler/abonnement. Han trekker jo utgiftene til strøm fra husleia dere betaler. Litt sånn "bukken og havresekken"

Men dersom dere skal ha bare en kurs til det som er normalt idag. (Oppvarming, rengjøring, lys, tv, pc etc) så er det umoderne. Hvis dere ikke har noe annet alternativ til oppvarming tror jeg det er forbudt for huseieren å nekte dere å bruke strøm fordi han skal reise vekk. Jeg har selv en leilighet på 65kvadrat som jeg leier ut i sokkelen. Der er det 4 kurser. En 20A til komfyr, 3 16A til resten. så en kurs på 45kvadrat høres jo snodig ut.

Skrevet (endret)

Jeg synes det blir litt dumt at vi da skal måtte være uten strøm dersom husverten er reist vekk hvis strømmen går her da. Hva skal vi da gjøre?

Vi hadde jo ikke hatt annet i dems del av huset å gjøre dersom strømmen hadde gått.

Så det synses jeg vi kunne fått ordnet i men er jo ikke alle som liker det, selvom de ikke akkurat skulle ha noe personlig/privat dem ikke skulle ønske vi så

Husverten er meget rar skal jeg si deg. Det er jo ikke akkurat normalt da å nekte leietaker i å bruke strøm på grunn av fare for at strømmen går og at siden vi ikke har mulighet til å sette den på igjen selv, bare for at husverten ikke gidder å gjøre det. Om dem har gammal manuell eller ny automat sikring er jeg usikker på. Når jeg bodde i Stavanger så gikk strømmen ofte med manuell sikring. Men når vi fikk automat sikring der og satt opp kursene så var alle strøm problemet forsvunnet.

Og som nevnt igjen så vet jeg altså ikke hvordan kursene er satt opp i sikringskapet dems.

Men når vi ikke får noe strøm i hverken stua, kjøkken, gang eller soverom så tyder det jo på at alt ligger på 1 kurs. + at husverten har ett lite rom som er satt på vår kurs.

Hvordan de bruker det rommet det aner jeg heller ikke. Så vanskelig å si om det er noe i det rommet som er med og forårsaker overspenningen.

Dersom husverten ikke ønsker å sette opp flere kurser og sannsynligvis Ampæren så har vi bestemt oss for å lete etter ny og bedre leilighet.

Det blir for dumt å bo en plass hvor man faktisk blir nekta å bruke støvsuger og pc pga at husverten er redd for at strømmen går og ikke gidder selv å sette den på igjen.

Men er det noen sånn Elektrisk Inspektør som man kan få gjennom kommunen til å få sjekka strøm nettet?

Litt greit å vite..

Endret av Kine27
Gjest Blondie65
Skrevet

Kontakt nettleverandøren. De kan gjøre det. MEN: det er husverten/strømabonnenten/nettleier som må stå for omvisningen og da er dere jo like langt.

JEG ville ha lett etter ny bolig først som sist for jeg tviler på at du kommer videre med denne husverten.

Skrevet

Har hvert i kontakt med husleie foreningen og der ble jeg fortalt at jeg kunne få juridisk støtte mot medlemskap da.

Jeg forklarte situasjonen til dem og dem sa og at det må være noe galt i sikringskapet til hushverten fordi at det ikke er normalt at strømmen skal gå når en skal ta på en pc.

Og vi har målt strøm forbruket på den fra og med den ble starta opp og den viste like lite når den starta som når den var igang.

Så at hushverten skal klandre pcn nytter det ikke å komme med.

Jeg har ingenting imot i og bo i denne leiligheten men da må det kunne være tilstrekkelig med strøm til at vi kan ha 1 stasjonær pc gående, 1 panel ovn, tv og litt lys utenat det skal gå utover strømnettet våres.

Leiligheten er ikke engang godkjent som utleie leilighet fordi at det ikke er vindu på rommet og kun 1 brannvarsler i taket ved utgangsdøra. Ellers er det ingen andre i huset enn der.

Men om hushverten har gammelt manuelt sikringskap så kan det faktisk og anmeldes fordi det ikke er lovlig + det er brannfarlig.

Men leieboerforbundet ville kun hjelpe dersom hushverten ikke ville gjøre noe med dette.

Det er og noe som hushverten skal ta på sin egen regning. Det er ikke vi som leier her som har gjort noe galt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor du fortsetter å kvener på husvertens ansvar hele tiden. Ingen - i hele tråden - har hevdet at dere har gjort noe galt eller at husverten ikke har ansvar.

Men dessverre finnes det flere idioter til husverter som er mer interessert i å håve inn penger enn å holde leieobjektet forsvarlig og lovlig. Når man står overfor slike husverter er det som regel bare en ting å gjøre: flytte. Det er ikke fordi dere har gjort noe feil, men fordi husverten aldri kommer til å gjøre det som er rett. Og dette selv om dere altså har retten på deres side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...