Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør sikkert dumt nå, men skitt la gå: Jeg hører så mange si at det er viktig å spise nok og ofte nok. At man går ned hvis man spiser hyppige og små måltider, gjerne annenhver time(?). Samtidig hører man om de som la på seg fordi de gikk og småspiste hele dagen fordi de kjedet seg eller hadde sluttet å røyke. Mulig jeg er dum, men er det ikke to sider av samme sak? Hvis det man småspiser ikke er smult og sjokolade liksom?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies at man skal spise hver 3.-4. time. Jeg forbinder småspising med unødvendige mellommåltider som kommer av lysten på noe som vil sende blodsukkeret ditt til himmels.

Gjest petre
Skrevet

Tennene har ikke godt av småspising hele dagen.

For forbrenningen er det vel ett fett så lenge inntaket er det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser 2 store måltider hver dag.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Det sies at man skal spise hver 3.-4. time. Jeg forbinder småspising med unødvendige mellommåltider som kommer av lysten på noe som vil sende blodsukkeret ditt til himmels.

Det trenger det jo slett ikke være. Jeg spiser 1-2 mellommåltider hver dag, om det går lenge mellom hovedmåltidene. La oss si jeg spiser frokost 06.30, og det ikke er lunsj før 11.30, så tar jeg en skyr og en neve nøtter sånn i 9-tiden. Eller noen fruktbiter og en yoplait yoghurt, eller det kan være 1-2 fiberrik med pålegg, eller reker med avokado til. Ikke noe av dette påvirker blodsukkeret i negativ grad.

Om man tenker kalorier, har ikke mellommåltider noen betydning, så lenge man ikke putter mer inn enn man forbruker.

Jeg vil si det er bedre å ta et mellommåltid eller to i løpet av dagen, i stedet for å være kjempesulten til hovedmåltidene.

Skrevet

Det trenger det jo slett ikke være. Jeg spiser 1-2 mellommåltider hver dag, om det går lenge mellom hovedmåltidene. La oss si jeg spiser frokost 06.30, og det ikke er lunsj før 11.30, så tar jeg en skyr og en neve nøtter sånn i 9-tiden. Eller noen fruktbiter og en yoplait yoghurt, eller det kan være 1-2 fiberrik med pålegg, eller reker med avokado til. Ikke noe av dette påvirker blodsukkeret i negativ grad.

Om man tenker kalorier, har ikke mellommåltider noen betydning, så lenge man ikke putter mer inn enn man forbruker.

Jeg vil si det er bedre å ta et mellommåltid eller to i løpet av dagen, i stedet for å være kjempesulten til hovedmåltidene.

Nå snakker jeg om litt flere enn 1-2 mellommåltider, da.

Gjest Purple Haze
Skrevet (endret)

Nå snakker jeg om litt flere enn 1-2 mellommåltider, da.

Egentlig så tror jeg ikke du mener mellommåltider i det hele tatt, men knasking av unødige ting som kjeks, sjokolade, is, snacks eller smågodt. Eller at vi bare har helt forkjellig oppfatning av hva et måltid er ;)

Edit: manglet en bokstav...

Endret av Purple Haze
Skrevet

Egentlig så tror jeg ikke du mener mellommåltider i det hele tatt, men knasking av unødige ting som kjeks, sjokolade, is, snacks eller smågodt. Eller at vi bare har helt forkjellig oppfatning av hva et måltid er ;)

Edit: manglet en bokstav...

Stemmer, jeg snakker om småspising. Det er forskjell på mellommåltider og småspising.

Skrevet (endret)

:)

Endret av Asti
AnonymBruker
Skrevet

....som er kjent for å være en side med litt lemfeldig omgang med fakta, og som i tillegg ikke oppgir tittel, universitet, publikasjonssted eller noe om den studien de siterer.

Meget mulig det har noe for seg, men inntil noen kommer med bedre informasjon eller originalstudien er det fryktelig lite overbevisende.

Skrevet (endret)

Endret av Asti
AnonymBruker
Skrevet

Du velger selv hva du vil tro på.

Strengt tatt ikke, jeg tror på det som er mest logisk overbevisende.

Skrevet (endret)

;)

Endret av Asti
Skrevet

Mer kalorier inn enn kalorier brukt = opp i vekt, det er ingenting annet som spiller inn.

Det som derimot kan skje om man spiser få måltider er at man småspiser ila dagen, eller lettere spiser 2 for store måltider.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Idrettsfysiolog Ina Garthe ved Olympiatoppen http://www.dagbladet.no/dinside/2005/06/27/435824.html :

"Et riktig måltidsmønster med hyppige og små måltider ser ut til å ha stor betydning for optimal kroppssammensetning og prestasjon.

- En jevn tilførsel av energi fører til lavere produksjon av stresshormoner, redusert insulinutskillelse (for mye av dette hormonet gjør at vi legger på oss), redusert sultfølelse og optimal forbrenning.

Regelsmessige måltider er også med på å holde blodsukkernivået stabilt. Dette er svært gunstig for både fysisk og psykisk prestasjonsevne.

Store svingninger i blodsukkeret kan føre til slapphet, nedsatt konsentrasjonsevne, økt nedbrytning av muskelvev, nedsatt forbrenning, hodepine, økt sultfølelse og humørsvigninger.

- Det anbefales å innta fire hovedmåltider og ett til to mellommåltider etter behov. Det bør heller ikke gå lenger enn tre til fire timer mellom hvert måltid. Derfor er det viktig å alltid ha passende mellommåltider tilgjengelig."

AnonymBruker
Skrevet

Du velger selv hva du vil tro på.

Jeg har god effekt av å spise 5 måltider pr. dag, mot 2-3 (da legger jeg på meg).

Det er det dummeste jeg har hørt, kroppen fungerer nemlig ikke slik. Det er ikke antall måltider som har noe å si, men hvor mange kcal man får i seg iløpet av den dag.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Endret av Asti
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest mye om det, og det har kommet frem i nyere forskning at dette med å spise flere, men små måltid har med metthetsfølelsen å gjøre. At noen kan bli fortere sulten, hvis man ikke spiser med et par timers mellomrom, men for folk flest så er dette ikke et problem.

Hvis din kropp har klart å legge på seg hvis du ikke spiser hver time så er kroppen din unik, når du dør så doner den bort til legevitenskapen, for dette er noe som må studeres. :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Endret av Asti
AnonymBruker
Skrevet

Hvis din kropp har klart å legge på seg hvis du ikke spiser hver time så er kroppen din unik, når du dør så doner den bort til legevitenskapen, for dette er noe som må studeres. :gjeiper:

Enig! Det kan du ordne her.

Ellers har vel dette mye med det psykiske og matvaner å gjøre. Jeg spiser ofte og mindre, men det er fordi jeg har en tendens til å spise for mye hvis jeg spiser sjeldnere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...