Gå til innhold

Fastelavnsboller - vannbakels eller hveteboller?

Hvilken variant av fastelavnsboller har dere?  

40 stemmer

1. 1. Hvilken variant av fastelavnsboller har dere?

• Vannbakels
      7
    • Hvetebolle
      23
    • Annen variant
      2
    • Bryr oss ikke om fastelavn...
      8

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag gleder vi oss til fastelavnsboller i heimen!!

Vannbakels-varianten lager jeg - liker de best også fordi de ikke er så mektige som hvetebolle-varianten.

Hvilken variant lager du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag er jeg alene og da er det ikke sikkert jeg gidder å bake. Hvis jeg baker, og tidligere år, er det alltid vanlige hveteboller med rosiner.

Gjest Harriet
Skrevet

Jeg er alene hjemme og skal ikke spise boller.

Hadde mannen min vært hjemme så hadde vi hatt masse kremboller i kjøleskapet, han elsker alt med krem.

Men jeg alene har ikke behov for å proppe meg med unødige kalorier.

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært alene hjemme i dag hadde jeg ikke bakt jeg heller...;)

AnonymBruker
Skrevet

Så trist det må være for deg å tenke på god mat bare som unødige kalorier, Harriet! :kose:

Jeg lager aldri så god mat som når jeg er alene hjemme - da er det flere retter til middag, og gjerne vin!

Men her var det boller det dreide seg om, og for min del har ikke vannbakkels noe med fastelavn å gjøre. Jeg lager hveteboller denne søndagen, med all verdens variasjoner på fyll og utførelse. Deriblant et par med krem i, men de er igrunnen de minst spennende.

Skrevet

Vi lager ikke boller selv, samboer og jeg. Men min mor inviterer av og til alle oss voksne barna ned på boller. Da er det hveteboller med krem og melisdryss på toppen. De er gode, men veldig mektige. Blir nesten kvalm av bare å spise èn.

Skrevet

Jeg hadde av litt ulike grunner fastelavnsfeiring på forskudd forrige søndag, så ingen boller i hus i dag. Fastelavnsboller er for meg mine vanlig boller (oppskrift fra Ingrid Espelid fra 70-tallet, tror jeg, veldig gode!) med vispet kremfløte inni og melisdryss på toppen. Ikke syltetøy eller sjokolade eller rosiner eller marsipan eller vannbakkels. :nei:

Gjest Harriet
Skrevet

Så trist det må være for deg å tenke på god mat bare som unødige kalorier, Harriet! :kose:

Jeg lager aldri så god mat som når jeg er alene hjemme - da er det flere retter til middag, og gjerne vin!

Men her var det boller det dreide seg om, og for min del har ikke vannbakkels noe med fastelavn å gjøre. Jeg lager hveteboller denne søndagen, med all verdens variasjoner på fyll og utførelse. Deriblant et par med krem i, men de er igrunnen de minst spennende.

For meg er fastelavensboller noe jeg spiser i godt selskap, ikke noe jeg lager når jeg er alene.

AnonymBruker
Skrevet

Hør, hør! Enig med deg, AB.

(Og når det gjelder topic - jeg lager også boller, det må være med vaniljekrem og hjemmelaget bringebærsyltetøy.)

Skrevet

Vannbakkels er det jeg er vant til å lage til fastelavn. Hveteboller er så hverdagslig synes jeg, ikke noe jeg forbinder med noe spesielt.

Skrevet

Vi lager alltid hveteboller,med vaniljefyll inni.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene hjemme og skal ikke spise boller.

Hadde mannen min vært hjemme så hadde vi hatt masse kremboller i kjøleskapet, han elsker alt med krem.

Men jeg alene har ikke behov for å proppe meg med unødige kalorier.

Men du føler et behov for å proppe deg med unødige kalorier når mannen er hjemme? :klø:

Hmm, ikke bra, ikke bra :kose:

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har ikke bakt, men skulle jeg gjort det ville det blitt hveteboller.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Her blir det hveteboller med krem inni. Jeg glemte å kjøpe melis på butikken i går, så vi må nok klare oss uten det i år.

Gjest Footloose
Skrevet

Jeg er vokst opp med vannbakelsboller til fastelaven. Er på vei opp til mamma nå snart for å få en:D Skulle jeg bakt selv hadde det bare blitt vanlige kjedelige boller med krem.

Skrevet

Hveteboller, krem og melis. Mannen min liker rosinboller, så da får han det. Jeg fikser ikke rosiner i noe som helst.

Jeg gleder meg, for i år skal hele familien til meg og spise fastelavnsboller. :) De står i ovnen as we speak, og det begynner å dufte deilig!

Skrevet

Har bakt hveteboller. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

På fastelavn er det hveteboller med krem og syltetøy. Vannbakkels er nyyydelig, men hører ikke sammen med fastelavn i min familie. Vanligvis baker jeg boller selv, men i år har vi fått et lite lass av samboerens bestemor. Vi tjuvstartet i går kveld og har allerede spist fastelavnsboller, og det blir flere i kveld... :) Nam!

Skrevet (endret)

Her blir det hveteboller med krem inni. Jeg glemte å kjøpe melis på butikken i går, så vi må nok klare oss uten det i år.

Man tager noen ss sukker og et stk hurtigmikser. :ler:

___ _ ___

Her blir det heller ingen fastelavnsboller. Så jeg sier meg enig med Harriet. Hvis jeg hadde vært fler, ville det sikkert blitt mer stas med boller, krem og pisking med bjerkeris.

Hvorfor? Fastelavn er siste mulighet til å fete seg opp før fasten. Og jeg har ingen planer om å faste. Jeg kommer til å spise normalt i ukene som kommer, og overlater faste til religiøse fundamentalister som katolikker og nutrilettere.

Om jeg hadde laget fastelavnsboller, hadde det blitt rosinfri småboller med lang etterheving for å få dem luftigst mulig, kanskje med litt bakepulver i tillegg. - Jeg liker rosinboller, men har aldri opplevd ei eneste rosin på fastelavnssøndag før...

Men, tradisjonelt var det om å gjøre å dytte trynet fullt med feit mat før fasten. Så om kremen kommer innpakket i vannbakkels eller rosinbolle er sikkert ganske uvesentlig. Det er jo liksom ikke julaften heller, liksom. En kan teknisk sett oppnå det samme med å dytte kjeften full av sjokolade.

PS!

Har bjørkeris, mangler damerumpe... :nigo:

Endret av Kamikatze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...