Gå til innhold

fettrik mat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

noen som har noen oppskrifter på noen måltider som innholder en del fett og gjerne proteiner? jeg prøver å jobbe meg ut av anoreksi, og jeg vil gjerne legge på meg et par tre-åtte-ti kilo.. jeg klarer ikke spise så mye på en gang..jeg har faktisk lettere å få ned en neve nøtter enn en stor bolle med frukt eller salat.

trenger først og fremst hjelp til middagsoppskrifter, men jeg er ikke særlig glad i kjøtt. ( kylling går da)

--XxX--

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er synd at du ikke er så glad i kjøtt, det fins masse sunne proteiner og fett i kjøtt :) Men hvis du liker laks så er det en veldig god kilde til sunne fettsyrer og protein. Kylling og kalkun er også bra, men det inneholder veldig lite fett, men steker du i litt olivenolje eller rapsolje får du i hvert fall i deg litt fett.

AnonymBruker
Skrevet

Det er synd at du ikke er så glad i kjøtt, det fins masse sunne proteiner og fett i kjøtt :) Men hvis du liker laks så er det en veldig god kilde til sunne fettsyrer og protein. Kylling og kalkun er også bra, men det inneholder veldig lite fett, men steker du i litt olivenolje eller rapsolje får du i hvert fall i deg litt fett.

hehe, ja, vet, med tanke på at jeg har veeeldig jernmangel også, så er det veldig dumt! men ja, liker laks :) men de gangene jeg spiser middag, så blir det som oftest laks eller annen fet fisk.. takk ihvertfall snille du :)

AnonymBruker
Skrevet

Spis i allefall mye fet fisk, det er så mange gode oppskrifter der ute. Brosme, kveite, seifileter, gjerne med litt smeltet smør over, da får du i deg litt fett også, samtidig som det er sååå godt. Grillet kylling med skinnet og krydder er også bittelitt fetende, selv om det selve hvite kjøttet er sunt. Og det går an å gjøre lakseoppskrifter fett og litt usunne ;) feks deilig laks i fløtesaus, google oppskriften, men den kommer.

Det er GODT at du er på vei ut av helvete, det er jeg glad for å lese! :klem:

AnonymBruker
Skrevet

Siden du har jernmangel kan du jo tenke på brokkolistuing for eksempel laget på fløte og meierismør. Smaker godt til det nesten alt.

Lykke til ts.

AnonymBruker
Skrevet

Spis i allefall mye fet fisk, det er så mange gode oppskrifter der ute. Brosme, kveite, seifileter, gjerne med litt smeltet smør over, da får du i deg litt fett også, samtidig som det er sååå godt. Grillet kylling med skinnet og krydder er også bittelitt fetende, selv om det selve hvite kjøttet er sunt. Og det går an å gjøre lakseoppskrifter fett og litt usunne ;) feks deilig laks i fløtesaus, google oppskriften, men den kommer.

Det er GODT at du er på vei ut av helvete, det er jeg glad for å lese! :klem:

[/quott

takk snille :) ja, er godt å endelig være villig til å spise. men jeg har desverre altfor god peiling på hvor mye aktivitet som må til for å holde vekta etter endt inntak. hvis jeg vil gå ned 1,42 kg på en mnd, så klarer jeg det på GRAMMET! og tanken på å gå opp forbinder jeg med at man spiser junk og bare er lat...er litt redd sykdommen aldri helt vil slippe taket. smeltet smør klarer jeg nok ikke ta på maten min, men å lage sånn laksegryte i matfløte SKAL jeg klare! og er enig med du, det er kjempegodt! brosme har jeg aldri hørt om, det skal jeg teste ut! takk igjen :)

--XxX--

AnonymBruker
Skrevet

Siden du har jernmangel kan du jo tenke på brokkolistuing for eksempel laget på fløte og meierismør. Smaker godt til det nesten alt.

Lykke til ts.

oii, det tror jeg jeg aldri har smakt! er veldig glad i brokkoli og alle type stuinger, så hvorfor har ikke jeg tenkt på å å mose det sammen før!?! dette må prøves!

--XxXx--

AnonymBruker
Skrevet

-Omelett med fløte, gjerne med salami på (evnt også ost)

-Kyllingfilet med bacon surret rundt

-Reker med majones (ikke lett-masjones)

-Eggehakk i majones

-Tyrkisk yoghurt med bær og masse nøtter

-Kos: pisket krem med bær

-Blomkålsmos med masse fløte og litt smør (det beste jeg vet! Ikke proteinrikt, men bra tilbehør til noe proteinrikt)

-Kylling i pestofløtesaus: stek kylling, løk, sopp, ananas, blomkål, brokkoli (hva enn du liker), tilsett fløte og pesto og la det koke litt. NYT!

Ellers:

-Bruk masse meierismør/olje til steking, i salater ol.

Det var det jeg kom på nå. Jeg spiser så mye rødt kjøtt, så vanskelig å komme på oppskrifter uten.

Masse lykke til ts :)

Skrevet (endret)

Godt å høre at du er i ferd med å snu tankegangen din! :)

Vi har alle noe å streve med - er det ikke undervekt og spiseforstyrrelser er det overvekt, fedme og overspising...:(

Jeg har det motsatte av deg og kunne gjerne tenkt meg å høre hva du gjør for å klare å gå ned - men det passer seg liksom litt dårlig når du er der du er i dag - endelig!

Her er en link hvor du kan se jerninnholdet i ulike kjøttvarer:

http://www.matprat.no/nyttig-a-vite/kosthold-og-helse/jern/jerninnhold-i-noen-animalske-matvarer/

Kan hende du klarer å lære deg å like noe etterhvert? :)

Prøv ut ulike oppskrifter!

Eller er det et nokså høyt fettinnhold bla her:

En neve nøtter flere ganger om dagen

potetgratenger/gulrotgrateng med fløte

finnes mange kremete salater til pålegg - rekesalat, italiensk salat osv

som mange her skriver - steke i godt meierismør!

Leverpostei

Endret av Thomasine
Gjest petre
Skrevet

Google lavkarboretter og spise ris/pasta etc til. Og masse grønnsaker.

Gjest NozMonster
Skrevet

-Omelett med fløte, gjerne med salami på (evnt også ost)

-Kyllingfilet med bacon surret rundt

-Reker med majones (ikke lett-masjones)

-Eggehakk i majones

-Tyrkisk yoghurt med bær og masse nøtter

-Kos: pisket krem med bær

-Blomkålsmos med masse fløte og litt smør (det beste jeg vet! Ikke proteinrikt, men bra tilbehør til noe proteinrikt)

-Kylling i pestofløtesaus: stek kylling, løk, sopp, ananas, blomkål, brokkoli (hva enn du liker), tilsett fløte og pesto og la det koke litt. NYT!

Ellers:

-Bruk masse meierismør/olje til steking, i salater ol.

Det var det jeg kom på nå. Jeg spiser så mye rødt kjøtt, så vanskelig å komme på oppskrifter uten.

Masse lykke til ts :)

mange fine forslag her ja! tyrkisk yoghurt har jeg vært veldig nyskjerrig på etter at jeg begynte å "henge" på dette forumet. og blommkål eller brokkoli stuing skal jeg jaffal prøve!

..pestofløtesaus ja....det skal jeg jaggu tenke litt over :) hmmm..laks kokt i sånn saus meeeed blommkålstuing kanskje!

AnonymBruker
Skrevet

mange fine forslag her ja! tyrkisk yoghurt har jeg vært veldig nyskjerrig på etter at jeg begynte å "henge" på dette forumet. og blommkål eller brokkoli stuing skal jeg jaffal prøve!

..pestofløtesaus ja....det skal jeg jaggu tenke litt over :) hmmm..laks kokt i sånn saus meeeed blommkålstuing kanskje!

Den vakke dum!! Skal prøves :)

Gjest NozMonster
Skrevet

Godt å høre at du er i ferd med å snu tankegangen din! :)

Vi har alle noe å streve med - er det ikke undervekt og spiseforstyrrelser er det overvekt, fedme og overspising...:(

Jeg har det motsatte av deg og kunne gjerne tenkt meg å høre hva du gjør for å klare å gå ned - men det passer seg liksom litt dårlig når du er der du er i dag - endelig!

Her er en link hvor du kan se jerninnholdet i ulike kjøttvarer:

http://www.matprat.no/nyttig-a-vite/kosthold-og-helse/jern/jerninnhold-i-noen-animalske-matvarer/

Kan hende du klarer å lære deg å like noe etterhvert? :)

Prøv ut ulike oppskrifter!

Eller er det et nokså høyt fettinnhold bla her:

En neve nøtter flere ganger om dagen

potetgratenger/gulrotgrateng med fløte

finnes mange kremete salater til pålegg - rekesalat, italiensk salat osv

som mange her skriver - steke i godt meierismør!

Leverpostei

takk :) er ikke så glad i kjøtt, men gratenger er veldig godt i alle fasonger :o) selvfølgelig kan du bare høre med meg hvordan jeg går ned, jeg har mer enn nok kunnskap om trening og kosthold. jeg har bare ikke gjennomført det på en sunn forsvarlig måte. eller, litt overdrevent kan man vel si ;)

Skrevet

Spirulina er veldig bra for jernmangel, og brukes av mange vegetarianere. Så hvis du ikke er glad i kjøtt, anbefaler jeg dette 100%!

Søsteren min (som også kjemper mot spiseforstyrrelser btw) fikk påvist jernmangel, og etter 1 mnd med 1 ts Spirulina om dagen er hun perfekt i normalområdet. Det gir også mye energi. :)

Kan kjøpes på helsekostbutikk, i kapsler eller pulver (blandes i eplejuice/vann, smaker litt spesielt). Hvis du vil spare penger kan du kjøpe det her:

http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Spirulina-4-oz-114-g/16064?at=0

eller

http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Spirulina-500-mg-100-Capsules/16066?at=0

Pure Planet er min favoritt, godt dokumentert både innhold og kvalitet. Husk å holde deg under tollgrensa (200kr) når du handler på nett, og velg den billigste frakten (4 dollar = ca 20kr).

Kjempeflott at du prøver å komme deg ut av spiseforstyrrelsene, livet er mye bedre på den andre siden! :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Spirulina er veldig bra for jernmangel, og brukes av mange vegetarianere. Så hvis du ikke er glad i kjøtt, anbefaler jeg dette 100%!

Søsteren min (som også kjemper mot spiseforstyrrelser btw) fikk påvist jernmangel, og etter 1 mnd med 1 ts Spirulina om dagen er hun perfekt i normalområdet. Det gir også mye energi. :)

Kan kjøpes på helsekostbutikk, i kapsler eller pulver (blandes i eplejuice/vann, smaker litt spesielt). Hvis du vil spare penger kan du kjøpe det her:

http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Spirulina-4-oz-114-g/16064?at=0

eller

http://www.iherb.com/Organic-by-Nature-Pure-Planet-Spirulina-500-mg-100-Capsules/16066?at=0

Pure Planet er min favoritt, godt dokumentert både innhold og kvalitet. Husk å holde deg under tollgrensa (200kr) når du handler på nett, og velg den billigste frakten (4 dollar = ca 20kr).

Kjempeflott at du prøver å komme deg ut av spiseforstyrrelsene, livet er mye bedre på den andre siden! :klemmer:

jeg blir så glad for sånne omtenksomme mennesker som deg jeg!!! :klemmer:

--XxX--

Skrevet

Hvis du er glad i smoothie, så bruk avokado i stedet for banan (så får du i deg sunt fett), tilsett også gjerne en spiseskje med olje i smoothien. Forøvrig kan du jo også bruke helmelk eller litt fløte hvis du lager saus, supper, pannekaker, gratenger osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...