PepsiMax Skrevet 5. mars 2011 #1 Skrevet 5. mars 2011 Overskriften sier vel sitt. Påvirkes blodtrykket utfra hva du spiser? Har det noe å si hvor mye/lite kcal du har i deg?
PepsiMax Skrevet 5. mars 2011 Forfatter #2 Skrevet 5. mars 2011 (endret) Og hva er det høyeste blodtrykket som regnes som for lavt? Hvor mye under 120/80 må det være for å være for lavt? Og når bør man kontakte lege? Endret 5. mars 2011 av PepsiMax
Gjest wahaj Skrevet 6. mars 2011 #4 Skrevet 6. mars 2011 Det kan påvirkes av noen matvarer, men ikke av kcal. Jeg hadde en periode 105/55, og det var veldig lavt til å være meg, men det kan være normalt for en annen person. Det finnes ikke noen fasit på hva som er høyt og lavt.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2011 #5 Skrevet 6. mars 2011 hva er ditt blodtrykk da? vanskelig å si hva som er lavt, da det kan variere fra person til person. Kvinner har ofte lavere enn menn. Væskeinntak har en stor betydning for blodtrykket ditt. har du lavt kan du drikke farris og den typen for å øke det. Mat også ja, men da i form av at man spiser usunt fett som kan legge seg som plakk på innsiden av årene dine og gi høyt blodtrykk. Men det er jo en sykdom. Hvorfor spør du?
PepsiMax Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2011 neida, det er ikke så ille nå. 110/70. Men var mye værre for en stund siden.. Spør fordi jeg har en psykolog som er veldig opptatt av at jeg skal måle det jevnlig, men skjønner ikke hvorfor...
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2011 #7 Skrevet 6. mars 2011 Det vil jeg ikke kalle spesielt lavt. Spørsmålet er vel om du er plaget av det? Svimmelhet feks?
PepsiMax Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2011 vet det ikke er det nå =) Bare prøver å skjønne hvorfor hun vil at jeg skal måle det så ofte..
Wiggins Skrevet 6. mars 2011 #9 Skrevet 6. mars 2011 Overskriften sier vel sitt. Påvirkes blodtrykket utfra hva du spiser? Har det noe å si hvor mye/lite kcal du har i deg? Det påvirkes både av den totale mengden du spiser og hva maten inneholder. Spiser du mye vil du som regel etter en stund bli overvektig, og da blir det mer masse som skal ha blodforsyning. Følgelig må hjertet øke trykket for å få det til. Spiser du mye salt så vil trykket som regel også øke. Nyrene kan bare filtrere ut en viss mengde salt, så hvis du får i deg for mye salt må hjertet øke trykket for å øke gjennomstrømmingen i nyrene, slik at nok salt blir filtrert ut. 120/80 er et greit blodtrykk for de fleste voksne. Det synker med årene, jeg vet jeg har en tabell et sted, men får ikke bladd den fram nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå