Gå til innhold

Ultralyd og funksjonshemming

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ingen vet når bevisstheten om selvet oppstår likevel' date=' så da er min mening like valid som noen andres. Jeg bestemmer at det oppstår ivertfall ikke før ungen er født fullbåren, kanskje senere også. Å snakke om at et foster? (hva heter det befruktede egget de 3 første månedene igjen..) ppå 12 uker har rett til liv er for meg søkt.[/quote']

Hva med i uke 24? På det ene rommet ligger noen og strever for å holde liv i sitt premature barn, på det andre rommet har noen tatt medisiner for å ta livet av et annet barn for så å føde det. Absurd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dere det virkelig er greit å abortere fostre fordi de kan bli født med bein som ikke fungerer så bra, mens de ellers er friske? For det er det man gjør ved å abortere noen med ryggmergsbrokk.

Er det virkelig SÅ jævlig å gå med krykker eller å sitte i rullestol at man ikke fortjener å leve av medlidenhetsgrunner??

Skrevet

Regner du et nyfødt barn med downs for et friskt barn, poirot?

Jeg er klar over at de kan fungere bra og leve et godt liv. Men de vil likevel behøve mye mer støtte enn andre barn, spesielt i voksen alder. Blir folk med downs generelt uavhengige som voksne? Jeg mener de ofte bor i institusjon/pleiefasiliteter.

Kjenner også kvinner som har født barn med Downs Syndrom' date=' dette har heller ikke vist på ultralyd-undersøkelser. [/quote']

Kanskje fordi standarden er ultralyd i 18 uke..

Skrevet
Helena skrev:

Nå er det ikke slik at man kan se alt ved ultralyd-undersøkelse. En venninne av meg født en multihandicappet datter uten å ane at noe var galt i det hele tatt. Faktisk så tok det lang tid før sykehuset oppdaget at hun var handicappet, hun var blind, døv og hadde i tillegg masse andre handicap... Kjenner også kvinner som har født barn med Downs Syndrom, dette har heller ikke vist på ultralyd-undersøkelser. Når det gjelder fostervannsprøver så er det forbundet med så stor risiko for skade på fosteret at det vel neppe blir aktuelt å tilby andre enn gravide kvinner i risiko-grupper.

Mange tegn på Downs ser man før 12 uke og så forsvinner de. Derfor vil jeg ta UL.Fostervannsprøve vil jeg vurdere, til tross for abortfaren

Skrevet

Jeg synes ikke det er like greit å abortere i uke 24. Derfor må man finne ut slikt myye før.. ivertfall finne ut det man kan. Man har jo aldri noen garantier.

Skrevet

Hvorfor skal ikke barn med Downs bli født? Fordi de ikke passer inn i vår perfekte lille verden? Vet om mange voksne med Downs - de både bor for seg selv og jobber på vernede bedrifter - livsglade mennesker - er det riktig at vi skal kunne velge å ikke la dem bli født ?

Skrevet

Jeg er klar over at de kan fungere bra og leve et godt liv. Men de vil likevel behøve mye mer støtte enn andre barn, spesielt i voksen alder. Blir folk med downs generelt uavhengige som voksne? Jeg mener de ofte bor i institusjon/pleiefasiliteter.

Mennesker med Down syndrom er ikke syke. De har bare flere kromosomer enn oss andre.

Noen mennesker med Down syndrom OG hjertefeil er syke.

Skrevet

.

Ja, jeg regner de som friske, med mindre de har tilleggslidelser. Jeg mener heller ikke at døve folk er syke.

Ja, de trenger ekstra støtte, men ikke mer enn at mange kan komme seg til og fra jobb alene både med buss og tog. Kjenner mange som går alene til og fra skoler, eller sykler alene til venner og kjente. Vet om en som jobber uten videre veiledning på en vanlig jobb (med tilrettelagte oppgaver). Vet om en som er samboer og forlovet, og en som reiser Europa rundt for å bedrive idrettten hun trener 5 g i uken, hvilket hun er mye flinkere enn meg i. Alle jeg kjenner kan lese. Det er tilogmed en jente med Downs i Vestfold som har sertifikat!Jeg ser ikke på det som sykt.

Skrevet

Ja, det er ganske absurd. Mange mener også at man ikke skal strekke seg så langt for å redde for tidlig fødte barn fordi det der også ofte kan oppstå mange skader på barnet. Men jeg vil ikke være den som sier nei til desperate foreldre som vil redde barnet sitt, når det er mulig å gjøre det. Heller ikke ville jeg tvinge noen til å få et multihandicappet barn som de ikke klarer å ta seg av, når det er mulig å gjøre noe med det og. Dette er forferdelig vanskelige valg som bare kan taes av de som står i situasjonen selv.

Den andre siden ved at de har tenkt å slutte å se etter avvik ved UL, som ikke har blitt nevnt her så mye, er at mange barn vil dø fordi feil ikke blir oppdaget tidlig nok. Mye kan tross alt gjøres bare man er obs på det. Dessuten kan det vel også være greit for de som får et funksjonshemmet barn å få litt tid til å forberede seg på det, slik at fødselen ikke nødvendigvis bare blir en "sorgens dag".

Skrevet

Vel, jeg regner ikke babyer med downs inn under den "velskapt med 10 fingre og 10 tær". Å ha flere (for mange) kromosomer går ikke under velskapt. Jeg mener ikke å høres hatefull ut nå, jeg har ikke noe imot deres eksistens.. bare at hvis jeg kan velge mellom velskapt og downs, så velger jeg den første.

Skrevet

Det er vel slik at sjansen for andre medfødte sykdommer er større hos barn med downs enn hos barn uten, er det ikke? Ergo er det ikke usannsynlig at et barn med downs har andre handikap også.

Malena, du spør hvorfor barn med downs ikke skal bli født, om det er fordi de ikke passer inn i vår perfekte verden. Poenget er at barn med downs krevet MYE MYE MER av foreldrene enn et friskt barn (ja, jeg kaller det friskt selv om dere poengterer at barnet ikke er sykt). Kanskje har de også andre medfødte sykdommer, noe som gjør jobben for foreldrene enda større. For noen gjør ikke dette noe som helst etter at man har kommet over det første sjokket eller skuffelsen, mens andre igjen ikke kunne tenke seg den merbelastningen dette medfører. Jeg synes det blir feil å dømme dem som velger bort barn med downs eller andre sykdommer. Det må være opp til hver enkelt å bestemme hva som er riktig FOR DEM. Dette valget kan ingen andre ta.

Skrevet

:o Dette synes jeg var hjerteskjærende!!!!

Jeg har jobbet mye med voksne med Downs syndrom som fungerte i hverdagen i varierende grad - og det eneste fellestrekket var vel at de viste en enorm livsglede og entusiasme. Jeg har en spesiell forkjærlighet for disse menneskene!

Skrevet
Jeg mener det er opp til foreldrene å bestemme om de vil beholde et handikappet barn. Jeg mener også at fostervannsprøver burde være mer tilgjengelige enn de er i dag.

Som om jeg skulle sagt det selv. :enig:

Skrevet

Å være syk og å være velskapt (etter den standarden nybakte foreldre øsnker seg) er to ulike ting i min verden. Kjenner en som ble fødtmed sammenvokste fingre, hvilket krevde en del operasjoner for å rette opp. Men hun var da ikke SYK når hun ble født??

Skrevet

Ok, la oss bruke ikke-velskapt da istedet for syk. Kanskje tankeløst av meg å bruke "syk" i en åpenbart sensitiv del av diskusjonen.. men jeg trodde vi skulle diskutere objektivt her, og at et ønske om å få velskapte barn ikke = man hater folk med DS.. jeg synes også de er fine mennesker! Hadde jeg hatt et barn med DS så hadde jeg elsket det! Så ikke dra inn slike ting i debatten er dere snille, det får meg til å høres slemmere ut enn jeg faktisk er. Jeg prøver bare å si at HVIS jeg kunne velge mellom et barn med DS og et velskapt barn, så hadde jeg valgt siste. Det er et tøft valg å velge bort, men denne tråden handler om skal man ha lov å velge. Jeg mener ja.

Skrevet

Grunnen til at jeg reagerte på bruk av ordet syk, var at jeg oppfattet det som at du syntes du gjorde det ev barnet med DS en tjeneste ved å ikke føde det, siden det var sykt og kom til å få det fælt.

Jeg ønsker meg også velskapte barn. Det er derfor jeg synes det er så trist at jeg har mulighet til å velge, slik mange av dere andre i debatten her ikke har. For hva om jeg ved en fostervannsprøve spontanaborterer et velskapt barn? Hva om jeg ikke kan få flere barn etter en abort? Hva om jeg aborterer et barn som meg; som tilsynelatende hadde feil-men somvar frisk allikevel...

Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/10/30/382189.html

Bra artikkel, og spesielt

"- Det andre som provoserte meg, er at man lar mora til et multihandikappet barn si at man aldri må velge slike barn bort. Selvfølgelig mener alle foreldre dette når de først har fått et multihandikappet barn . Det ville jeg også ment. Ingen andre enn min sterkt handikappede bror kunne vekke glede, bare ved sin tilstedeværelse."

Skrevet

Hei!

Har selv et syndrom som ingen andre har. TYKKE legejounraler både her og der. Har vært inn og ut av sykehus hele livet. Legene er overrasket over hvor bra jeg klarer meg på tross av alle plagene mine. Ordet frisk er for meg et fremmedord. MEN; jeg har et godt liv, får hjelp tal å ta en utdannelse til et yrke jeg kan utføre, får medisiner og hjelpemidler til å klare meg i hverdagen, går jevnlig til kontroller.

Hadde legene funnet ut av alle plagene mine, og sagt det til mamma før jeg ble født...vel, jeg tror mamma er vedlig glad i meg selv om det har gitt henne ekstra belastinger og bekymringer. Er i hvert fall veldig glad hun slapp å bestemme om jeg skulle få leve eller ikke på grunnlag av syndromet mitt... :D

Hilsen funskjsonshemmet og glad i livet!

Skrevet
Hei!

Har selv et syndrom som ingen andre har. TYKKE legejounraler både her og der. Har vært inn og ut av sykehus hele livet. Legene er overrasket over hvor bra jeg klarer meg på tross av alle plagene mine. Ordet frisk er for meg et fremmedord. MEN; jeg har et godt liv, får hjelp tal å ta en utdannelse til et yrke jeg kan utføre, får medisiner og hjelpemidler til å klare meg i hverdagen, går jevnlig til kontroller.

Hadde legene funnet ut av alle plagene mine, og sagt det til mamma før jeg ble født...vel, jeg tror mamma er vedlig glad i meg selv om det har gitt henne ekstra belastinger og bekymringer. Er i hvert fall veldig glad hun slapp å bestemme om jeg skulle få leve eller ikke på grunnlag av syndromet mitt... :D  

Hilsen funskjsonshemmet og glad i livet!

Selvfølgelig er du glad du lever, og du vet mammaen din er glad i deg.. det er dette som blir feil, mener jeg, dette er da ikke noen diskusjon om hvorvidt man skal ta livet av funksjonshemmede!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...