Gå til innhold

Begynne å røyke?

Fremhevede innlegg

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg er så lei, maten, spesielt sjokoladen, STYRER livet mitt.

Sjokoladen "snakker" til meg hele tiden, går det for lang tid uten at jeg spiser det, SKRIKER den på meg. Jaja, jeg høres sikkert både rar og dum ut, men det er sant.

Jeg får ikke sjokoladen ut av hodet. Jeg har egentlig ikke lyst på sjokolade nå, er kvalm. MEN, jeg har mer i skapet å det irriterer meg. Jeg bir sykt urolig å føler en trang til å kvitte meg med den, like før jeg kaster det i søpla.

"ikke kjøp sjokolade" det er ikke så lett. Eller jo, det er lett å la være å kjøpe sjokolade, men følelsen jeg har når jeg vet at jeg ikke skal få sjokolade på en stund, er trist. Jeg blir sur og føler at meningen med livet er borte. Seriøst, ja.

Derfor, lurer jeg på om ikke røyk, i mitt tilfelle kan være bedre ?

Ser selv nå at ut i fra det jeg har skrevet her nå, virker jeg bare dum og merkelig, men det ligger mye mer bak alt sammen. Men en ting er i allefall sikkert, sjokoladen er min beste venn, men også min verste fiende. Men for å si det sånn så vet jeg det at livet mitt ville vært så mye bedre om jeg hadde klart å kvitte meg med sjokoladen. Den lykke følelsen jeg får når jeg spiser sjokolade blir i grunn "feil" det må da vær mulig å finne lykke på andre måter? Sjokoladen ( blandt annet) hindrer meg i å gjøre det jeg vil i hverdagen.

Å igjen, skjønner at det er umulig å forstå hva jeg tenker, mener og føler ut i fra det lille jeg har skrevet, men som sagt så er det "masse greier"

Det jeg egentlig lurer på er om det å begynne å røyke ville løst sjokolade problemet, eller om jeg kommer til å sitte med sjokoladen i den ene handa og røyken i den andre.

Er det noen som har begynt å røyke pga problemene rundt maten blir for stort?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så lei, maten, spesielt sjokoladen, STYRER livet mitt.

Sjokoladen "snakker" til meg hele tiden, går det for lang tid uten at jeg spiser det, SKRIKER den på meg. Jaja, jeg høres sikkert både rar og dum ut, men det er sant.

Jeg får ikke sjokoladen ut av hodet. Jeg har egentlig ikke lyst på sjokolade nå, er kvalm. MEN, jeg har mer i skapet å det irriterer meg. Jeg bir sykt urolig å føler en trang til å kvitte meg med den, like før jeg kaster det i søpla.

"ikke kjøp sjokolade" det er ikke så lett. Eller jo, det er lett å la være å kjøpe sjokolade, men følelsen jeg har når jeg vet at jeg ikke skal få sjokolade på en stund, er trist. Jeg blir sur og føler at meningen med livet er borte. Seriøst, ja.

Derfor, lurer jeg på om ikke røyk, i mitt tilfelle kan være bedre ?

Ser selv nå at ut i fra det jeg har skrevet her nå, virker jeg bare dum og merkelig, men det ligger mye mer bak alt sammen. Men en ting er i allefall sikkert, sjokoladen er min beste venn, men også min verste fiende. Men for å si det sånn så vet jeg det at livet mitt ville vært så mye bedre om jeg hadde klart å kvitte meg med sjokoladen. Den lykke følelsen jeg får når jeg spiser sjokolade blir i grunn "feil" det må da vær mulig å finne lykke på andre måter? Sjokoladen ( blandt annet) hindrer meg i å gjøre det jeg vil i hverdagen.

Å igjen, skjønner at det er umulig å forstå hva jeg tenker, mener og føler ut i fra det lille jeg har skrevet, men som sagt så er det "masse greier"

Det jeg egentlig lurer på er om det å begynne å røyke ville løst sjokolade problemet, eller om jeg kommer til å sitte med sjokoladen i den ene handa og røyken i den andre.

Er det noen som har begynt å røyke pga problemene rundt maten blir for stort?

Hei!

Jeg begyne å røyke og drikke mer kaffe i overgangen til et MYE sunnere kosthold. Min største last var også sjokolade, og spiste i allefall èn stor plate hver dag og drakk mye brus - som jeg også sluttet med samtidig.

Etterhvert som jeg begynte å gå ned i vekt og ha mye mer stabilt blodsukker utover dagen kjente jeg at det fristet å kutte ned på røykinga, rett og slett fordi det føltes positivt å nærme meg en sunnere kropp.

Jeg greide å slutte helt å røyke, men drikker fortsatt for mye kaffe.

Uansett, for å prøve å svare på det du spør om: jeg tror du må være bevisst på hva det er sjokoladen gir deg og om røyken kan være en erstatter for disse følelsene (for det er jo åpenbart andre følelser inne i bildet en sult, eller?).

Også tror jeg det kan være klokt å innstille seg på at røyken eller hva du enn velger som erstatter er en overgangs-vane og at du tenker å kvitte deg helt eller nesten med den etterhvert.

For mange år siden kuttet jeg ut cola (som er det vanskeligste jeg har gjort!) og begynte å snuse i stedet. Det tok helt av og jeg brukte så mye snus at apetitt og alle andre naturlige prosesser i kroppen bare streika. SÅ: alt med måte.

Lykke til a!

Gjest Raindrops
Skrevet

Å begynne å røyke for å kutte ned på sjokoladen tror jeg er en utrolig dårlig idè.

Røyking er, såvidt meg bekjent, ikke slankende, eller hva det nå er du er ute etter. Det gjør deg derimot mer sulten, siden nikotinsuget kan minne om sultfølelse. Mest sannsynlig blir du sittende med sjokoladen i en hånd og røyken i den andre som du sier.

Det eneste du oppnår er å bli avhengig av nikotin, slik at du har to avhengigheter å kjempe mot. Siden røyk og sjokolade er to forskjellige ting, og dekker hver sine behov, så tviler jeg på at det ene utelukker det andre.

• Liker 4
Skrevet

Prøvd å ta krom tabletter?

Det skal hjelpe så man ikke får samme søtbehovet, hvis det er det om å gjøre?

Hvis sjokoladen styrer så mye som du beskriver i livet ditt lurer jeg på om du prøver å spise bort følelser? Vil råde deg til å prøve å finne ut hva som ligger bak her.

Kansje noen vonde tanker/følelser/opplevelser som du trenger å kommer gjennom og bli ferdig med! Da kansje du vil få et bedre forhold til alt av mat og godis!

Vet ikke om jeg er helt på bær tur nå, men det er mine første tanker da sjokoladen "styrer" livet på denne måten som du beskriver.

Skrevet

Bruk heller pengene på en pose knaskerøtter hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også "avhengig" av sjokolade. Sikkert nok ikke i like stor grad som deg da, men jeg forstår veldig godt de følelsene du beskriver. Jeg røyker også, og kan fotelle deg at det suget jeg får for sjokolade og det suget jeg får for røyk er to vidt forskjellige ting, ganske enkelt fordi de gir kroppen to forskjellige ting. Om du begynner å røyke så stopper det deg bare i å spise sjokolade akkurat de minuttene du røyker. Suget etter sjokolade er like stort etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror IKKE det er snakk om et ukontrollert søtbehov eller umettelig sult her. Kromtabletter, røyk, knaskerøtter - ikke noe av dette vil hjelpe deg. For meg høres det ut som om du spiser for å muntre deg selv opp, og fortrenge andre vonde følser og tanker. Følser og tanker du kanskje ikke vet riktig hva er eller hvor kommer fra engang. Jeg har i mange, mange år gjort det samme. For min del var det ikke bare sjokolade, men hva som helst. NOE måtte være i munnen HELE tiden. Godteri, sjokolade, mat, røk, knaskerøtter.. Hva som helst. Det eneste som hjelper er å gå til legen, fortelle om problemet, og bli henvist til en profesjonell. Du må ta ugresset ved roten, det hjelper ikke å luke over bakken. Ikke fortreng eller spis vekk følelser og tanker. Du bare utsetter dem til sjokoladen er oppspist...

Gjest Purple Haze
Skrevet

Kjære deg, TS...du har i tidligere innlegg beskrevet hva kostholdet ditt består av, og jeg kan love deg at sjokoladesuget ditt kommer av at kroppen din mangler vesentlige næringsstoffer. Hvis du spiser skikkelig mat hver dag, tar kromtabletter og aller helst, søker hjelp for spiseproblemene dine, kommer du til å få det mye bedre.

Noen ganger må man bare være standhaftig og streng med seg selv. Kutt ned på sjokoladen til å begynne med. Heretter får du kun lov å spise sjokolade annen hver dag. Når suget kommer, spiser du skikkelig mat eller litt frukt i stedet.

Etter hvert gir du deg selv lov til å spise sjokolade kun èn gang i uka.

Jeg har vært sjokoholiker, og har nå ikke smakt en bit siden 1.november i fjor. Det går an, bare man bestemmer seg og vil det nok.

Og la kroppen din få skikkelig mat. Det er det den egentlig skriker etter.

• Liker 3
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg skal snart til psykolog, eller jeg har vært der men måtte få en ny, så venter på time. Men det tar jo sånn tid.

Grunnen til at jeg skal til psykolog er sosial angst, å for å si det sånn så hindrer den angsten meg i alt jeg vil omtrent ( trene på treningssenter, ta bussen ut alene, skole / jobb..) så jeg ser helt klart at det er visse sammenhenger.

Jeg bruker nok sjokoladen som en slags trøst ja, å kostholdet mitt er elendig.

Jeg har flere ganger prøvd å spise sunnere, klarte meg greit i 4 uker å følte meg bedre både psykisk og fysisk, men så skulle jeg bare unne meg en premie etter 4 uker, som var en pose med smågodt å da var det gjort.

Nå er både angsten og alt annet blitt mye verre å jeg klarer ikke å legge om kostholdet.

Men da tror jeg nok at jeg dropper å begynne å røyke(?) det blir i allefall siste forsøk.

Nei, men det er ikke mye annet å gjøre enn å ikke spise all dritten, det skjønner jeg også.

Jeg skal si i fra til alle rundt meg at uansett hvor mye jeg skriker etter sjokolade, uansett hvor deppa jeg ser ut, hvor sur jeg blir osv skal ingen si til meg at " kan du ikke bare unne deg litt sjokolade da?" ( det skjer hver gang, noe jeg forstår...jeg er ikke til å være i hus med når jeg ikke får sjokolade) om noen ser meg med sjokolade, skal de ta den fra meg. Det er jo for alles beste, å jeg vet at det er bare snakk om noen dager så blir ting lettere. Burde kanskje advare folk om at det kan bli en "farlig" uke, men uka etter det vil bli bedre enn på lenge.

Kanskje jeg får meg selv til å begynne å trene også, vil tro at det gir mer smak på et sunnere kosthold :)

Sjokolade skulle blitt ulovlig , hvertfall for noen mennesker som meg :P

Skrevet

Hva med mørk sjokolade? Det er jo ikke sikkert du får mindre lyst på sjokolade selv om du begynner å røyke og da har du to problemer i stedet for et.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Hva med mørk sjokolade? Det er jo ikke sikkert du får mindre lyst på sjokolade selv om du begynner å røyke og da har du to problemer i stedet for et.

Har prøvd, spiser opp hele av den også, og jeg vil ha mer...

Men har prøvd de i fra nutrilett, å de KAN funke i en dag før jeg gir etter.

Men skal for seriøst gjøre et nytt forsøk nå, skal prøve å ikke tenke så mye på det. Ikke tenke på hva jeg taper med å ikke spise sjokolade, men prøve å tenke på hva jeg vinner med å ikke spise sjokolade :)

Skrevet

Med ondt skal ondt fordrives, så joda, røyk hadde nok hjulpet godt! Men om jeg skulle valgt mellom noen kilo ekstra, eller lungekreft ville jeg nok så definitivt heller vært litt overvektig! :Nikke:

Tar meg i å savne røyken selv (slutta for et år siden) i enkelte situasjoner når jeg er sulten eller fysen, og vet at det hadde hjulpet så inderlig vel å bare ta en eneste røyk.

Uansett, røyken er ikke verdt det!

Jeg har også vært sjokoladeavhengig, som deg. Personlig begynte jeg å gå MYE opp i vekt, FORT. Jeg fant ut at jeg måtte gjøre noen grep, og være sterk nok til å gjennomføre dem. Begynte derfor å spise pærer allmass for å erstatt sjokoladen. Pærer er fulle av fruktsukker, men er mye mye sunnere enn sjokolade. Så unner jeg meg heller en lørdagssjokolade om jeg føler for det. Hvis du bare klarer å slutte med sjokoladen for en snau liten uke vil du allerede da merke at suget blir mindre :)

Lykke til!

Gjest Footloose
Skrevet

Krom hjelper også mot søtsug!

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Krom hjelper også mot søtsug!

Skal skaffe det i morgen :)

Skrevet

Har sendt deg PM, Lebeswesen :)

Skrevet

Og mens vi er igang med gode råd så vil jeg anbefale å tisse i buksa om du fryser!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Måten du beskriver sjokoladeavhengigheten på tilsier at du ikke skal begynne med sigaretter. Jeg har aldri vært avhengig av sjokolade, men jeg har vært en røyker. Jeg sluttet på dagen uten å se meg tilbake, har aldri savnet sigaretter etter det, men har venner som sliter utrolig med å slutte. Det må være enklere å drite i sjokoladen og heller ta litt til kos enn å slutte tvert med sigaretter for resten av livet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ødlegge lungene dine for å ikke spise sjokolade? :skratte:

AnonymBruker
Skrevet

Trening høres ut som en god idé! :jepp:

Mørk sjokolade er sunnere, så da gjør det ikke like mye om du spiser masse av den. Men hvordan er resten av kostholdet ditt? Hvis du sørger for å spise sunt og holde et stabilt blodsukker så kan det jo være at sjokoladesuget forsvinner litt av seg selv.

Å begynne å røyke for å slutte å spise sjokolade er det dummeste forslaget jeg noen sinne har hørt! (Håper du ikke mener det seriøst.)

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Kakao trigger seratoninproduksjonen. Om det er tilfelle at du har en ren fysiksk avhengighet vil det sannsynligvis hjelpe å drikke rent kakaopulver i stedet for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...