Gå til innhold

Invitere til fest


Eidi_81

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ikke så god på å invitere til selskap/middag/fest. Hvor mye er det vanlig å planlegge? Holder det å samle masse folk og servere middag og godt drikke og så satse på at resten av kvelden ordner seg selv? Eller pleier dere å planlegge litt spill/lek/musikk etc? Det er snakk om flere som kanskje ikke kjenner hverandre fra før, men alle er voksne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inviterer du på middag så holder det i massevis med god mat og drikke - pass gjerne på å ha litt godt til kaffen også. Resten bruker å ordne seg selv. Et alternativ er jo å invitere til for eksempel spillkveld. Da trenger du bare noe lett å spise, evt kun snacks og litt drikke. Da har dere noe å "drive med", og du trenger ikke bekymre deg for pinlige pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inviteres kun til mat og drikke, eventuelt speisefest ala ost og kjeks hvor hver tar med seg en ost og en pakke kjeks samt egen drikke. Alltid morsomme kvelder uten mer planlegging. Tror folk setter pris på at man faktis inviterer uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er ikke så god på dette og blir jo litt usikker, jeg vil jo gjerne at alle har det bra hos meg :-) Samtidig er det jo ikke nødvendig å overdrive med å planlegge noe som bare blir teit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg/vi planlegger aldri noe utover mat om det er middagsselskap, ellers har vi "åpent hus" hvor alt pleier å ordne seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme har vi en del fester...og jeg føler meg dreven nå...

Det er ikke så mye du trenger å planlegge i forhold til underholdning.

...VIl gjerne komme med flere tips :gjeiper:

Sett ut en fakkel (eller 3) om ikke alle vet hvor det er

Bruk brett å bær ting frem og tilbake på om det er litt å gå når du skal dekke på.

Musikken bør ikke inneholde reklame, skaff iPod eller bruk getboxens radiokanaler.

Til middag har vi alltid chill/lounge musikk, og mens vi sitter med dessert.

Etterpå dempes belysning og musikk blir mer up-beat. Har noe med stemningen å gjøre.

Som vertinne bør du sette frem askebeger ute, jeg bruker en gammel blomsterpotte m litt vann i bunnen.

Sørge for at det er mer enn nok dopapir, du vet, i tilfelle oppkast osv...

Bytt håndkler på toalettet når det som henger der begynner å bli vått!

Unngå såpestykke pga hygiene, kjøp pumpeflaske.

Ha vannkarafler stående, alltid digg m vann, med en skive sitron i.

Tøm alle søppelbøtter i huset.

Ta vekk oppvask.

Sjekk at det er nok bestikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Wonders.

Og: prøv å ikke stresse. En avslappet og hyggelig atmosfære er viktig. Planlegger du "aktiviteter" som spill osv, men praten går greit, skal du ikke bryte inn for absolutt å gjennomføre det du har planlagt, men bare heller la festen seile sin egen sjø...lekene dine kan du ta en annen gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Isbiter er alltid godt å ha mye av om noen vil lage drinker, is som dessert er også greit, vi kjøper hjemis eller noe.

Fylle på med telys, sett opp et vindu ettersom hvordan luften er...

Jeg liker å sette en liten melding utenfor døren med en frekk liten kommentar eller søt velkomst...Alt ettersom hvem som kommer...

Jeg setter svart søppelsekk på kjøkkenet så folk kan kaste maten etterpå.

Noen liker å spille Buzz, Kinect eller andre greier. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også dreven festarrangør (i heimen...)! Men det er svært sjelden det serveres mat. Som regel begynner vi i åttetiden. jeg liker å ha velkomstdrink klar med en gang folk får hengt fra seg, noe morsomt med paraply/fruktbiter el l oppi, bare for å sette stemningen i festmodus fra første start.

Musikk er viktig - gjerne samleCDer eller spillelister med litt forskjellig, så de som ikke liker en artist slipper å høre en hel CD med vedkommende.

Og: IKKE sett på nachspielmusikk hvis det er vorspiel/fest! Rolig drømmemusikk virker mot sin hensikt. I allefall for min del.

Det er viktig å invitere folk som man regner med klarer å prate sammen. Ikke bare folk som venter på at noen andre skal starte en samtale.

Vi har hatt pop-quiz sent utpå kvelden på noen fester, brent en CD med gamle slagere/åttitallshits/tv-serie-melodier, og sett hvem som gjetter låta fortest (med premie til den som har flest svar). Sing-star kan være gøy litt utpå kvelden (men man må se an sine gjester).

Har alltid noe godt snacks, og en gang kokte vi en diger pølsekjel og serverte pølse med lompe ved midnatt.

Festene hos oss er gjerne vorspiel, og vi går ut på byen etter middnatt (evt litt før). men av og til glemmer vi å gå ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...