Gå til innhold

Åssen type mor er du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du den som baker, strikker og har grilling og turer og sånn?

Eller er du mer den som sender barna ut å leker, mens du ordner inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med å bli en mellomting når jr blir større. Foreløpig kan han ikke være ute alene. Jeg regner med å sende ham ut for å leke iblandt, og bli med ut å leke iblandt. Dra og ake, dra og grille, bake boller sammen inne. Og noengang leker han med lego alene inne. Jeg har ikke noe tro på at foreldrene skal henge over skuldra på barna hele tiden, de må få litt rom til å utforske verden alene. Lære seg selvstendighet. Samtidig vil jeg ikke være en slik forelder som aldri gidder å leke med barna sine.

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg regner med å bli en mellomting når jr blir større. Foreløpig kan han ikke være ute alene. Jeg regner med å sende ham ut for å leke iblandt, og bli med ut å leke iblandt. Dra og ake, dra og grille, bake boller sammen inne. Og noengang leker han med lego alene inne. Jeg har ikke noe tro på at foreldrene skal henge over skuldra på barna hele tiden, de må få litt rom til å utforske verden alene. Lære seg selvstendighet. Samtidig vil jeg ikke være en slik forelder som aldri gidder å leke med barna sine.

Sånn tenker jeg også!

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er/har vært en engasjert og deltakende mor. Gjorde det meste sammen med ungene mine, eller rettere sagt, de deltok i det meste jeg gjorde. Om det gjaldt baking, husarbeid, besøke venner, dra på svømming, turer på fjellet, leke med dem eller spille spill +++++, så var vi sammen om det.

Jeg var alenemamma i mange år, så det var i grunnen naturlig for meg å ta med ungene på alt de kunne være med på. Hvis jeg ikke hadde gjort det, tror jeg at jeg hadde følt meg veldig isolert.

Men jeg har to gutter, og de lekte veldig fint sammen, og i blant syns jeg det var deilig at de kunne leke alene, både inne og ute. Tror jeg fant en fin balanse på det å være sammen med barna kontra det å la dem leke og finne på ting alene. De er i hvert fall veldig selvstendige som unge voksne.

Gjest Mor, 45
Skrevet

Ingen av delene. Jeg er n som aldri ville ha tillatt mitt barn å skrive eller si "åssen", slik du har gjort i overskriften.

Jeg er den type mor som leker med barnet, tar det med overalt der det mulig (unntatt på jobb), og som vil at barnet skal reise mye, treffe mange mennesker og ulike situasjoner, samt viser det gleden ved å hoppe innom en kammermusikkonsert i Roma, en varm ferieformiddag, når solen steker og det er konsert i et avkjølende lite kapell. Så vil jeg prioritere naturopplevelser og faglig innsikt for barna. På en lekende måte, der barn inkluderes og ikke er i veien.

Skrevet

Er ikke så fryktelig huslig av meg, og baker kun når jeg føler det er forventa, som bursdager ;) Strikke kan jeg ikke.

Grilling og turer er litt mer min greie, og regner med det blir mer av det når guttungen blir litt eldre. (Han er 3,5.)

Men jeg leser bøker for han, vi perler sammen, ser barnefilmer sammen, og leker litt med bilene hans. :fnise:

har tatt han med på aketur i snøen, og lekeplasser rundt omkring.

Men, han kan fint sitte alene på rommet sitt eller i et hjørne i stua og pusle med legoen sin eller lignende. De utvikler fantasien sin bedre når de får litt leke alene, har jeg hørt.

Gjest Gjest
Skrevet

sitter meg ned og koser med barna klem og prating.og baker av og til. aldrig ferdig middager,lager alt selv.ungene må vere uta å leike minst ein gang for dagen helst meir og selv om det regner.ungene er kreative og bygger hytter lager kassabiler og leiker i sandkassen,aker etc.men eg holder øye med dei.noen gnager på fine dager går vi oss en tur i skogen eller på fjellet.ellers er det kvardag med barnehage skole og jobb.

• Liker 1
Skrevet

Og jeg er den typen som henter barna,de leker mens jeg rydder sammen litt,hiver sammen en kjapp middag ,hjelper med lekse,ber de ikke krangle, tar de med på besøk,kjører til aktivitet , en tur til svømmehallen,eller bli hjemme og rydde , leke og kan du rydde rommet ditt , det blir ikke data før det er gjort ,gå ut og lek og ikke mer tv nå. Natta kos,nei,opp igjen i sengen din , ikke tøysing.Til helgen baker vi boller , dere, og skal vi gå på kino ? Så flink du er å hjelpe lille søster, no er det på badet, mamma elsker deg,sov godt.

• Liker 1
Gjest Sofie
Skrevet

Og jeg er den typen som henter barna,de leker mens jeg rydder sammen litt,hiver sammen en kjapp middag ,hjelper med lekse,ber de ikke krangle, tar de med på besøk,kjører til aktivitet , en tur til svømmehallen,eller bli hjemme og rydde , leke og kan du rydde rommet ditt , det blir ikke data før det er gjort ,gå ut og lek og ikke mer tv nå. Natta kos,nei,opp igjen i sengen din , ikke tøysing.Til helgen baker vi boller , dere, og skal vi gå på kino ? Så flink du er å hjelpe lille søster, no er det på badet, mamma elsker deg,sov godt.

Hørtes ut som en maskin.

Men er du til stede? Mange mødre handler som roboter, og behandler barna som vedheng. Trigger du deres intelligens gjennom å svare på deres spørsmål, og å stille de spørsmål?

Skrevet

Hørtes ut som en maskin.

Men er du til stede? Mange mødre handler som roboter, og behandler barna som vedheng. Trigger du deres intelligens gjennom å svare på deres spørsmål, og å stille de spørsmål?

Ja,jeg stiller og svarer på spørsmål. Jeg er stort sett veldig tilstede,men av og til er hodet kanskje en time frem eller tilbake på jobb. Jeg prioriterer barna mine høyest av alt,og jobber av den grunn deltid. Som andre småbarns mødre opplever jeg at hverdagen kan være hektisk,det var vel det innlegget mitt viste. Lite hjemmebakt brød , men mye kjærlighet !

• Liker 2
Skrevet

Veldig engasjert mamma jeg. Vi er masse på turer, skøyter, ski, kjører atv (alle 4 har hver sin), baker boller og lager leirefigurer, maler, snakker om verdensrommet og ditten og datten.

Forskjellen på meg og mannen er at jeg ofte gjør ting bare for å glede ungene, mens han gjør det hvis han selv har lyst. Innbiller meg at det er litt typisk forskjellen på mødre og fedre, men det går kanskje mer på person? (litt OT)

AnonymBruker
Skrevet

Veldig engasjert mamma jeg. Vi er masse på turer, skøyter, ski, kjører atv (alle 4 har hver sin), baker boller og lager leirefigurer, maler, snakker om verdensrommet og ditten og datten.

Forskjellen på meg og mannen er at jeg ofte gjør ting bare for å glede ungene, mens han gjør det hvis han selv har lyst. Innbiller meg at det er litt typisk forskjellen på mødre og fedre, men det går kanskje mer på person? (litt OT)

Men er mannen med ut hver gang du er?

Hvordan er mennene til dere andre? Er de aktivt med?

Skrevet

Men er mannen med ut hver gang du er?

Hvordan er mennene til dere andre? Er de aktivt med?

Joa, hvis jeg legger opp til tursekk, kakao og vafler så blir han jo med. Men jeg må som regel mase litt, hadde ikke gjort han no å sitte i sofan i stedet liksom. Baking og pusling med håndarbeid på kjøkkenbordet ser han stort sett på som min "jobb". Samme med lekser, med mindre det er på et litt høyere nivå enn å lære å skrive etc.

Har inntrykk av at det er mye det samme hos andre, mer dørstokkmil og en del latskap hos fedrene. Mødrene har mer dårlig samvittighet og bruker mer energi på kvalitetstid med ungene, at de skal ha det best mulig liksom.

AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg heldig som har en mann som virkelig står på for barna sine!

• Liker 1
Skrevet

Dette blir visst ein konkurranse om kven som er den beste mammaen. Trur ikkje slike tråder har noko for seg. Å komme med kommentarar til andre brukarar om at dei høyrast ut som maskinar og spørre om dei verkeleg "ser" ungane sine, tykkjer eg er ganske respektlaust. Verkar som om det er ein del mødre som likar å skryte av mamma-eigenskapene sine når dei er anonyme på internett. Slett ikkje sikkert dei er slik i verkelegheita ;)

Eg trur dei aller fleste er flinke mødre og fedre som vil det beste for ungane sine. Den perfekte barndom finnst ikkje, men eg trur ikkje me er langt unna i dag. Mange går så opp i å gjere alt perfekt at det blir for mykje av det gode. Ungane blir ein hobby og eit statussymbol.

• Liker 2
Skrevet

Dette blir visst ein konkurranse om kven som er den beste mammaen. Trur ikkje slike tråder har noko for seg. Å komme med kommentarar til andre brukarar om at dei høyrast ut som maskinar og spørre om dei verkeleg "ser" ungane sine, tykkjer eg er ganske respektlaust. Verkar som om det er ein del mødre som likar å skryte av mamma-eigenskapene sine når dei er anonyme på internett. Slett ikkje sikkert dei er slik i verkelegheita ;)

Eg trur dei aller fleste er flinke mødre og fedre som vil det beste for ungane sine. Den perfekte barndom finnst ikkje, men eg trur ikkje me er langt unna i dag. Mange går så opp i å gjere alt perfekt at det blir for mykje av det gode. Ungane blir ein hobby og eit statussymbol.

:Nikke:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vel en engasjert mamma som etter fulltidsjobben lager middag, hjelper ungene med lekser, baker brød og bruker resten av dagen på å kjøre dem mellom forskjellige treninger og kamper. Så jeg er vel mer en tjener enn en mor :S Gleder meg til de blir eldre, så jeg slipper å leke sjåfør halve dagen, hver dag!

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og spam.

Kråkesaks, moderator.

Gjest Gjest
Skrevet

Joa, hvis jeg legger opp til tursekk, kakao og vafler så blir han jo med.

Hadde ikke gjort han no å sitte i sofan i stedet liksom. Baking og pusling med håndarbeid på kjøkkenbordet ser han stort sett på som min "jobb". Samme med lekser, med mindre det er på et litt høyere nivå enn å lære å skrive etc.

Har inntrykk av at det er mye det samme hos andre, mer dørstokkmil og en del latskap hos fedrene.

Det høres jo fullstendig tragisk ut - og veldig, veldig urovekkende, spør du meg.

Den norske mannen altså - rett og slett.

En passiv zombie av en pudding.

:kjefte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...