-Fisken- Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Smelter du smøret, eller knar du det inn i melet? Og hvorfor? Jeg har alltid smeltet smøret, men har lest at noen mener bollene blir bedre når smøret knas inn.
Frk. Belle Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Jeg synes bollene blir litt luftigere når smøret smuldres inn i melet..
Dark Star Skrevet 4. mars 2011 #3 Skrevet 4. mars 2011 Jeg synes bollene blir litt luftigere når smøret smuldres inn i melet.. Signerer Frk.Belle, bollene ble tatt til nye høyder etter at jeg begynte å kna inn smøret. Mye luftigere og mye bedre
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #4 Skrevet 4. mars 2011 Enig med DS. Jeg knar inn smøret etter å ha blandet mel og væske. Blir fantastiske boller.
Gjest Mauna Lee Skrevet 6. mars 2011 #5 Skrevet 6. mars 2011 Jeg har hørt at man skal ha smøret forsiktig inn i deigen tilslutt før man begynner å heve. Dette var fordi da vil ikke fettet legge seg rundt gjærpartiklene og deigen vil heve bedre. Jeg fikk også tips om å bruke kald/lunken deigvæske. Hvis man bruker kjøkkenmaskin blir deigen uansett varmet opp mens man knar den der, og om gjæren og væsken har samme temperatur så utvikles smakene bedre. Jeg vet ikke om det funker da, jeg refererer bare det jeg hørte =)
-Fisken- Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2011 Høres logisk ut. Jeg har ingen kjøkkenmaskin som klarer en bolledeig, er det mulig å kna inn smøret for hånd?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #7 Skrevet 6. mars 2011 Høres logisk ut. Jeg har ingen kjøkkenmaskin som klarer en bolledeig, er det mulig å kna inn smøret for hånd? Jeg forsøkte en gang, fordi det stod kna inn for hånd i oppskriften, men måtte gi opp. Men om du er sta, får du det nok til.
Zzyzx Skrevet 6. mars 2011 #8 Skrevet 6. mars 2011 Nå har jeg forsøkt tre varianter. En der jeg smelter smøret på forhånd, en der jeg knar det inn til slutt og en der det smuldres med melet først. Jeg synes resultatet ble best da jeg smuldret smøret inn i melet. Den deigen ble best å jobbe med og sluttresultatet ble også veldig bra.
-Fisken- Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 7. mars 2011 Da skal jeg prøve å smuldre smøret med melet neste gang. Det burde jo fint la seg gjøre uten kjøkkenmaskin.
Zzyzx Skrevet 7. mars 2011 #10 Skrevet 7. mars 2011 Jepp, jeg gjorde det iallfall for hånd, selv om jeg har kjøkkenmaskin. Lykke til!
Gjest Mauna Lee Skrevet 7. mars 2011 #13 Skrevet 7. mars 2011 Bare husk å bruke smør, ikke margarin! Hvorfor ikke margarin? Trodde melange var bra til baking jeg. Hvertfall til "hverdagsboller"
PecanPie Skrevet 7. mars 2011 #14 Skrevet 7. mars 2011 Hvorfor ikke margarin? Trodde melange var bra til baking jeg. Hvertfall til "hverdagsboller" Antakelig fordi margarin er et "erstatningsprodukt" for smør. Men sånn egentlig tror jeg ikke det spiller noen rolle fra eller til. Som regel er det disse på lavkarbo som er anti-margarin, men de ville nok ikke laget boller..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå