Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra og med førstkommende lørdag kan butikker og bensinstasjoner selge medisiner som paracet og nesespray!

Det vil gi apotekene stor konkurranse, og vi vil antagelig få en "priskrig" på medisiner.

Dermed blir det to store fordeler for oss forbrukere: større tilgjengelighet OG billigere priser!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette er kjempebra ! Tenk å kunne få tak i nesespray når man er tett i nesen etter klokken 16.30 når apotekene stenger - og hostesaft, og hodepinetabletter..............

Når man jobber seinvakt så er det håpløst å rekke apoteket - og da har man kanskje en natt uten søvn forran seg for man er så tett i nesen- en nesespray fra butikken hadde da definitivt gjort seg!

:lol:

Skrevet

Hostesaft og nesespray er greit, men jeg er skeptisk til at f.eks. paracetamol skal selges fritt i butikk. Paracetamol er ikke sukkertøy, selv om det er det mest brukte legemiddelet i Norge, og det skjer flere dødsfall hvert år som følge av p.forgiftning. Det bør i hvert fall innføres maks pakningsstørrelse på 10 tabletter, slik som de har i Danmark.

Skrevet

Er ikke paracet det mest brukte middelet i selvmord og selvmordsforsøk også?

Enig med deg - det kan være bekymringsfullt om det er sånn at dette også gjør det enklere å få tak i paracet ol.

Men samtidig - hvis folk virkelig vil ha mye paracet e.l, så er det jo bare å ta seg en svingom innom fire-fem apoteker, så har du jo noen pakker?

Gjest mattahara
Skrevet

på apotekene får man jo bare kjøpt to pakker med paracet..!!

Sånn er det værtfall her hvor jeg bor...tror det var ved årskiftet dette kom...

Men åssen blir det i butikkene da??

Skrevet

Synes jeg hørte at det ikke ble noe av, for apotekene har sagt til produsentene at hvis de selger til butikker kan de glemme å selge til apotek. Og da vil de ikke selge til butikk. Butikkene på sin side ønsker ikke ukjente merker i salg, da de ikke tjener penger på lite salg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Syns det er kjempebra at dette skal selges i butikker.

Hvor mye skal vi egentlig "beskyttes" mot? Har ikke alle ansvar for eget liv?

Om man er redd for at folk skal begå selvmord ved å selge paracet i dagligvarebutikk.. burde man da selge alkohol i butikkene? Blir man mer alkoholliker og drikker seg ihjel ved salg av øl i butikker? Skal man slutte å selge potetgull i butikken fordi folk blir fete med hjerteproblemer og deretter dør?

De som evnt vil ta selvmord ved bruk av paracet klarer å skaffe seg disse medisinene uten å gå innom en Rimi-butikk, så dette syns jeg blir tåpelig.

Snakk om å skulle bli overbeskyttet!

Skrevet

Her i Usa selger smertestillende og febernedsettende i vanlig butikk. Tror ikke selvmords statistikken har økt nevneverdig av den grunn. Synes dette er greit.

Skrevet

Synes det er greit å kunne få tak en del medisiner i dagligvaren.

Men det er jo ikke uvanlig - det selges jo allerede nå medisinger i medisinutsalg i matbutikken mange steder... (muligens er dette steder littt utenfor storbyene .. men dog)

Så jeg skjønner ikke helt hva som er nytt...

Skrevet
på apotekene får man jo bare kjøpt to pakker med paracet..!!

Tror de egentlig bare har lov til å selge én pakke. Sånn har det vært i mange år. Det blir sikkert det samme i butikk.

Hørte på nyhetene i helga at det i England er 100 dødsfall hvert år som følge av paracetamolforgiftning etter at de begynte med salg i butikk.

De som vil ta selvmord får nok tak i det de trenger uansett. Men kanskje de som uforvarende tar overdose vil bli mange flere når produktene "ufarliggjøres" ved at de selges i matbutikker og på bensinstasjoner?

Skrevet

For meg spiller dette liten rolle, jeg husker alltid på å kjøpe nesespray, paracet etc. så vi har det i tilfelle noen skulle trenge det. Men jeg er jo fullstendig klar over at mange (de fleste??) ikke alltid tenker så langt, så jeg synes det er fint at vi nå får slike varer i matbutikkene. Da slipper jeg jo å ta den ekstra turen innom apoteket...

Gjest Fighter
Skrevet

Tror de egentlig bare har lov til å selge én pakke. Sånn har det vært i mange år. Det blir sikkert det samme i butikk.

Hørte på nyhetene i helga at det i England er 100 dødsfall hvert år som følge av paracetamolforgiftning etter at de begynte med salg i butikk.

De som vil ta selvmord får nok tak i det de trenger uansett. Men kanskje de som uforvarende tar overdose vil bli mange flere når produktene "ufarliggjøres" ved at de selges i matbutikker og på bensinstasjoner?

Å selge denne typen i butikk kan være svært uheldig nettopp fordi folk kjøper det uten å ha ordentlig kjennskap til bruken av medisinene. Mye bruk av nesespray kan ødelegge slimhinnen, paracetamol kan gi firgiftninger o.s.v. Selges dette på apotek blir det solgt av folk som har kunnskap om medisiner og medisinbruk. Disse kan veilede og forebygge feilbruk.

Skrevet

Personalet på Rimi pleier ikke å ha utdanning som apotekansatte har.

De kan ikke informere om virkninger og bivirkninger og det blir fortere "ukontrollert" salg av medikamenter. Selv om Paracet etc. ikke er reseptbelagt, så kan det altså være skummelt ved feil bruk.

Flere apotek følger litt med på salg av Paracet og Ibux og liknende midler. Får de mistanke om at det forekommer misbruk, TROR jeg de kan nekte å selge til denne personen som bruker disse galt.

Flere steder får man ofte kun kjøpt to esker av gangen. Synes det er et godt tiltak, selv om man bare kan dra videre til neste apotek og kjøpe en til. Det gjør misbruk i allefall litt mer vrient.

Jeg har selv jobbet matbutikk og jeg tror ikke den arbeidsplassen jeg hadde, er egnet for å selge slikt. Da bør folk isåfall låse inn medikamentene som i et røykbur. Tror likevel ikke det er noen god idè.

Medikamenter som det bør selges der fagfolk har ansvaret og er tilgjengelig.

Det er en grunn til at det kun er apotek som selger slikt for å si det sånn...

Skrevet

Blir jo ikke akkurat informert om bruk av paracet på apoteket heller da... Jeg tar en pakke fra hylla, betaler, og går, akkurat som jeg kommer til å gjøre når jeg skal kjøpe paracet i matbutikken!

Skrevet

For DEG ja!

Men tenk på eldre folk og folk som ikke VET,- og vil spørre om råd ?

Fagfolk vet best. Ingen tvil om det.

( på vårt lokale apotek - hver gang vi kjøper Ibux, så gir den ansatte råd om å ta tabletten til litt mat,- da den kan være hard mot magen.. - greit å vite egentlig... )

Skrevet

Vil man ha råd så selges det vel fremdeles på apoteket? Tror imidlertid ikke butikkbetjening alltid er i stand til å selge det og vise ansvar, i og med at de selger både røyk og alkohol til mindreårige...

Gjest Anonymous
Skrevet

Nettopp. Det vil jo fortsatt bli solgt på apoteket. Og medisinene er selvfølgelig låst inn i dagligvarebutikkene. Du får ikke gå å plukke i hylla selv.

Er det noe bedre at dagligvaren selger alkohol og tobakk da?

Jeg ser nå på det som mer helsefarlig enn en pakke paracet.

Skrevet

De skal vel ikke slutte å selge paracet på apoteket?

Vil man ha råd, kan man jo bare la være å kjøpe medisiner i matbutikken,

så kan vi som ikke rekker apoteket glede oss over det!

Skrevet

Alle de vanligste smertestillende medikamentene er reseptpliktige, men har reseptfritak for minste pakningsstørrelse. Apotekene har ikke lov til å selge mer enn en pakke av disse uten at kunden har resept.

Det står mer om dette på odin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...