Gå til innhold

Dette med nynorsk og bokmål....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns at det er flott at vi har to skriftspråk. Det er liksom vår kultur osv. Men jeg føler av og til at jeg blir litt irritert.

Jeg vokste opp i en nynorsk kommune. Da jeg begynte på skolen måtte jeg ha nynorsk selv om foreldrene mine var fra Bergen og ville at jeg skulle ha bokmål slik at det var enklere for dem å hjelpe meg. Det er greit, jeg kan forstå det siden det var ikke nok foreldre som ønsket at barna skulle få ha bokmål bøker.

Men som voksen har jeg fått spørsmål ved flere anledninger om jeg er bokmål eller nynorsk person. Da jeg søkte høyere utdanning bland annet. Jeg svarte da at jeg ville ha brev med informasjon osv på bokmål. Men uansett greier de av en eller annen grunn alltid å sende meg brev på nynorsk. Dette irriterer meg veldig.

Det er ikke det at jeg ikke greier å lese nynorsk. Jeg har jo gått på en nynorsk skole. Men det som irriterer meg er at jeg gang på gang blir spurt hva skriftspråk jeg foretrekker, og likevel får jeg brev på det skriftspråket jeg IKKE vil ha. Jeg forstår at det er en nynorsk kommune jeg bor i, men hvorfor spør hva skriftspråk jeg foretrekker hvis de ikke har tenkt å respektere det likevel?

Jeg føler det er respektløst. Som ungdom fikk jeg høre hele tiden hvor utrolig viktig det var å kunne begge skriftspråkene slik at man kunne skrive offisielle brev til enkelt personer på det skrift språket de ønsker. Men det er da ingen som respekterer mine skriftspråkønsker.

Er det bare jeg som er veldig hårsår på dette? Det er sikkert mange nynorske som alltid får brev på bokmål også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må si jeg ikke tenker over om det står på bokmål eller nynorsk når jeg får brev/informasjonsskriv.

Jeg pleier å krysse av for at jeg vil ha ting på nynorsk når jeg får anledning til det. Synes det er fint å holde litt liv i nynorsken. :)

Men jeg har også lært at man skal få svar på den målformen man henvender seg, når det gjelder offisielle dokumenter. Så det er litt underlig at det ikke blir fulgt opp, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Jeg får også brev på nynorsk. :klaske:

Jeg syns at man skal respektere andres ønske om skriftspråk. Jeg har nynorske venner som klager om dette hele tiden, men det går den andre veien også. Ikke bare dem som ikke får det som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som ikke er norsk og derfor kun har fått opplæring i bokmål er det irriterende at en del lover og annen offentlig informasjon utelukkende finnes på nynorsk. I saker hvor jeg får velge hvilken målform jeg ønsker pleier jeg å få ønsket om bokmål oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg synes er idiotisk er når folk som snakker bokmål flytter til steder hvor de snakker nynorsk så forlanger de at folk skal snakke bokmål der.

Folk som snakker bokmål har en tendns til og være vel arrogante ovenfor de som snakker nynorsk

Selv om jeg synes ikke at man skal ha nynorsk undervisning på skoler som er steder hvor man snakker bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er idiotisk er når folk som snakker bokmål flytter til steder hvor de snakker nynorsk så forlanger de at folk skal snakke bokmål der.

Folk som snakker bokmål har en tendns til og være vel arrogante ovenfor de som snakker nynorsk

Selv om jeg synes ikke at man skal ha nynorsk undervisning på skoler som er steder hvor man snakker bokmål.

Det er da ingenting som heter å SNAKKE bokmål eller nynorsk. Man snakker DIALEKT.

Man kan faktisk velge om offisielle brev skal skrives på bokmål eller nynorsk. Brev fra for eksempel lånekassen skal skrives på det skriftspråket du velger selv. TS har valgt bokmål, men de fortsetter å sende brev på nynorsk til han/henne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein skal sjølvsagt få svar på den målformen ein har kryssa av for.

Det er jo dessutan ein regel at når ein får eit formelt brev/e-post, så skal ein faktisk svare tilbake på same målform. Noko svært få gjer - dei fleste brukar berre sin eigen uansett kva den andre brukar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein skal sjølvsagt få svar på den målformen ein har kryssa av for.

Det er jo dessutan ein regel at når ein får eit formelt brev/e-post, så skal ein faktisk svare tilbake på same målform. Noko svært få gjer - dei fleste brukar berre sin eigen uansett kva den andre brukar.

TS her. Dette er jeg enig i. Jeg sender alltid formelle brev på riktig målform. Men jeg får aldri den målformen jeg har kryssa av for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brev skrive til deg personleg frå det offentlege skal du få på valgt målform. Du skal óg få svar på brev og e-post til det offentlege på målformen du sjølv skreiv på. Får du ikkje det, kan du klage.

Offentlige brev til alle husstandar i ein kommune vil vere på målformen til kommunen du bur i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...