Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Ok.. nå fikk jeg målt BMI hos ernæringsfysiolog som mente den var helt OK Jeg VET jeg er overvektig, det synes godt på kroppen, magen buler og valkene dingler. Føler meg tykk og fet Er 160 og 81 kg. BMI var vist på 31 (har ikke helt forståelse av de tallene men men) Hum mente om jeg gikk ned til 75 så skulle det være ideelt (?) Nåja. Er ikke helt enig i det når jeg vet hvordan kroppen min ser ut. Har en trivselsvekt fra tidigere på 65 (etter å ha født 2 barn, før barna kom var det lavere vekt) Har veldig grov benbygning til jente med så kort høyde. (Veldig bred over skuldrene og hoftne og ganske store ledd som kne/albu/ håndledd.) Under 65 ser jeg bare klumpete og benete ut. Med 65 og fast hud synes jeg kroppen ser pen ut, ingenting som "tyter" ut her og der av valker og slikt. 81 er uten tvil altfor mye. (BMI 31) 75 synes jeg også er altfor mye. 65 mente hun BMI var på 25, det var vist også innenfor "normalen" det også ? Blir ikke helt klok på dette og hva som engentlig er riktig ?
Brunhilde Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 BMI kan være litt skummelt fordi den ikke tar hensyn til muskler. Du har en bmi på over 30, noe som regnes for å være helseskadelig overvekt. BMI mellom 20 og 25 er, hvis jeg husker rett, regnet som "normalvekt".
bergans Skrevet 4. mars 2011 #3 Skrevet 4. mars 2011 KMI er egentlig ganske enkelt å bruke fornuftig, hvis du bare vet hvordan du skal bruke det. Har du en KMI på under 18, så er du undervektig, underernært og proteindefisient, samma søttan hva tynne mennesker prøver å overbevise seg selv om. Har du en KMI på over 30 så er du overvektig, men her er det et par unntak mtp som må taes med i beregningen. Det gjelder spesielt menn med mye muskelmasse (sk fat free mass, FFM), der rugbyspillere, vektløftere og alpinister er typiske unntak. En rugbyspiller i verdensklasse (de er gjerne opp mot 200 cm på sokkelesten også), kan fint være topptrente og ha en KMI på 33-34. Tro meg, de gutta er rå, og har en styrke og hurtighet som får overbetalte pinglegutter i fotballdrakt til å blekne som klor på en svart genser. Et annet unntak er jenter med av kroppshøyde med som har store bryster. Ei jente på 155-160 kan godt være normalvektig, men får en høyere KMI på grunn av et tungt brystparti. Det er i slike tilfeller at alle hyler opp om hvor unyttig KMI som verktøy er, uten at de prøver å forstå hvorfor. KMI som verktøy har absolutt sine svakheter, men litt sunn fornuft, samt bruk på større grupper, gjør at KMI fortsatt blir brukt verden over. På individuell basis så må KMI brukes på en annen måte. KMI brukes også noe annerledes på barn, fordi her må det taes hensyn til vekstperioder og normalfordelinger. Noen barn skyter i været tidlig og kan ha problemer med å spise nok, mens andre barn vokser sent og kan da i perioder være litt over normalvektig. Men nå er det ikke til å stikke under en stol at vestlige barn aldri har vært tyngre og mindre aktive, og dette er foreldrenes feil, ikke barnas. Spillkonsoller bør være 25-årsgave, ikke 5-årsgave, og samtlige foreldre bør før befrukting/adopsjon er halvt påtenkt bestå kostholds- og treningskurs. Når ernæringsfysiologen da sier at du "skal" trives på 75 kg, så blir det litt feil, når du selv er såpass bevisst og fornuftig mtp hvilke vekt du liker deg på. Jobb målrettet, ta deg tid, og tenk på at den nye/gamle kroppsvekten din skal du ha resten av livet, og ikke som et resultat av en 10-ukers kur på suppe og bacon. Jeg er forøvrig enig i at det blir mer korrekt å bruke fysisk form (dvs styrke og kardiovaskulær kapasitet) samt muskelmasse vs fettmasse som målestokker på folks helse, men dette er kostbart, tidkrevende og krever fagfolk for å måle. Noe som gjør det håpløst å bruke på flere milliober mennesker daglig. Å måle fettprosent er dessuten en såpass unøyaktig vitenskap, slik at de fleste som bruker dette som målestokk må måle seg flere ganger over lengrre tid, og dermed gå ut i fra gjennomsnittlige verdier (med feilmarginer). Det er også bedre at du er litt overvektig, men godt trent og spiser sunt, kontra normalvektig med har røyk, pommes frittes og sofa om levestil.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2011 #4 Skrevet 4. mars 2011 Takk for langt svar. Ser at det kan variere med mye med tanke på dette hva som blir "riktig" og "feil" Er stor over brystene i forhold til høyden. Må bruke sportsBH med brede stropper for ikke å bli sår på skuldrene av tyngden. Er nok noen kg med "pupp" kan en trygt si Som skrevet tildigere har jeg veldig grov/kraftig benbygning. Det har sikkert også en del å si. Muskler er det så som så med ennå. Er under opptrening etter en langvarig skade som har gjort all muskelatur til det minimale. Før skaden var jeg over gjennomsnitt fysisk sterk. Hadde en fysisk tung jobb og mye fysisk trening /aktivitet utenom jobb også. (trivdes best med vekter/styrketrening og tyngre arbeid, en aerobik og slike ting) Så her har jeg nok mye å gå på ennå før jeg er innenfor "min normal" når det gjelder muskelatur. Noe suppe eller pille diett blir det ikke her i gården. (har liten tro på slike ting) Fort ned er gjerne fort opp i vekt igjen er min erfaring. Får nok heller satse på et normalt sunt kosthold, trening med en stabil rolig varig vektreduksjon og sunn fornuft.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2011 #5 Skrevet 4. mars 2011 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=543345
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå