Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest anonym
Skrevet

Noen ganger er nok ikke bare omsorg og trøst det man trenger, noen ganger kan man trenge å bli stilt krav til.

Jeg bad for øvrig ikke om trøst, men å bli trodd når jeg sa at jeg hadde tåkesyn og ikke kunne se gulvet klart. Det ville de ikke akseptere siden folk i min situasjon ikke hadde synsproblemer. Derform ente de det satt i viljen. At hjernes kjemi har noe med saken å gjøre skulle jeg trodd de kunne klart å¨pusle sammen ut av fagkunnsakpen sin.

Men når fordommene står i veien, kan heller ikke en lege se det som er rett foran nesa hans.

Når legene, med utdanning, har slike holdninger som gjør dem ute av stand til å lytte og forstå utenfor boksen, er det ikke rart at samfunnet forøvrig har negative forestillinger...

Gjest anonym
Skrevet

takk. Jeg har iallefall innsett at det ikke er jeg som er uhelbredelig, men hjelpen som ikke er god nok, (jeg får ikke utfordret tankene mine,som er altfor kompliserte for den stakkars behandleren) Allikevel er det en fattig trøst at jeg har overlevd så langt med psykisk sykdom, for det vil bare gi verdi og mening hvis jeg på et senere tidspunkt blir bra nok til å kunne se tilbake på denne tiden og tenke at jeg kom styrket ut av det

Det er jeg hjertens enig med deg i.

Jeg tror verdien og meningen skinner igjennom når du på nåværende tidspunkt klarer å se at det er systemet som har sviktet oss, og at det ikke er vi som er "defekte". Det handler om at man mangler den kunskapen som skal til for å hjelpe oss effektivt.

Så får vi håpe på bedre tider for kommende generasjoner, når forskerne gjør noen gjennombrudd i psykisk helse.

Når det skjer tror jeg også det vil oppfattes som mindre "truende" når noen har en psykisk sykdom. Og da vil folk takle å møte psykiske lidelser på en helt annen måte. Slik det er i dag tror jeg folk føler seg truet, fordi de dypest sett er maktesløse i møte med psykisk sykdom.

Derfor føler de også trang til å beskytte seg og ta avstand fra dårlig psykisk helse .

Slik blir dette et tabu, og det blir vanskelig å vedkjenne seg sine problemer.Det er lettere å fortrenge for å føle seg trygg, og avvise det man ikke forstår.

Det er ihvertfall min tolkning.

Og derfor forsøker jeg også å tilgi folk som oppfører seg upassende i uvitenhet.

(Men de som burde vite bedre, blir jeg bare skuffet over.)

Gjest anonym
Skrevet

Vet dere hva forresten? Jeg spurte for lenge siden om KG kunne lage en egen kategori for psykisk helse. Gjett hva de svarte da? "Det er ikke aktuelt, for da må man ha fagpersoner til å følge med".

Tror de at vi ikke er i stand til å snakke sammen eller?? Bare et eksempel på at folk tror personer med psykiske lidelser er utilregnelige.

Det tror jeg for øvrig KG har veldig rett i. Folk som ikke er friske kan noen ganger oppføre seg utilregnelig og det vil være behov for noen som følger ekstra med i slike sammenhenger. Jeg syns det var bra av dem å sette en grense der, faktisk. Alle er ikke utilregnelige, ingen er det vel hele tiden. Men jeg tror noen kan være det av og til . Og da trengs de effektiv moderering og folk med kunnskap som kan fange opp signaler andre ville ha oversett, før det går for langt.

Det fins forresten forum der ute som man kan registrere seg som bruker av, hvis man ønsker det. aldri-alene.com er ett eksempel som jeg kjenner til.

AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg for øvrig KG har veldig rett i. Folk som ikke er friske kan noen ganger oppføre seg utilregnelig og det vil være behov for noen som følger ekstra med i slike sammenhenger. Jeg syns det var bra av dem å sette en grense der, faktisk. Alle er ikke utilregnelige, ingen er det vel hele tiden. Men jeg tror noen kan være det av og til . Og da trengs de effektiv moderering og folk med kunnskap som kan fange opp signaler andre ville ha oversett, før det går for langt.

Det fins forresten forum der ute som man kan registrere seg som bruker av, hvis man ønsker det. aldri-alene.com er ett eksempel som jeg kjenner til.

Nå er det sikkert mange velfungerende brukere av KG som har en psykisk lidelse eller tidligere har slitt psykisk. Tror helle det hadde vært bra med en egen kategori for psykisk helse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Kropp og Helse > Syk i hodet"

AnonymBruker
Skrevet

"Kropp og Helse > Syk i hodet"

??

Mente at man kan lage det som en underkategori til "kropp og helse"

Skrevet

Kunne ikke vært mer uenig. Dette opprettholder bare fordommer. Hva tror du kan skje? At vi med psykiske lidelser er så sårbare at vi blir psykotiske av å snakke sammen på et forum? Vi er ikke noen som passes på hele tiden. Her kunne vi ha snakket om erfaringer og hvordan det er å leve med ulike lidelser. Det kunne blitt kjempebra og fruktbart. Mange med psykiske lidelser er ensomme, så hadde vært bra å hatt en egen side her.

• Liker 3
Skrevet

??

Mente at man kan lage det som en underkategori til "kropp og helse"

Det er nok dessverre ganske upresist begrep. En kategori om det psykiske trenger ikke være forbundet med sykdom. Jeg synes kategorien kan være "Psykisk helse". Alle har en psykisk helse, og noen ganger er den bra, andre ganger dårlig. Akkurat som den fysiske.

AnonymBruker
Skrevet

Kunne ikke vært mer uenig. Dette opprettholder bare fordommer. Hva tror du kan skje? At vi med psykiske lidelser er så sårbare at vi blir psykotiske av å snakke sammen på et forum? Vi er ikke noen som passes på hele tiden. Her kunne vi ha snakket om erfaringer og hvordan det er å leve med ulike lidelser. Det kunne blitt kjempebra og fruktbart. Mange med psykiske lidelser er ensomme, så hadde vært bra å hatt en egen side her.

Helt enig!

Skrevet

Det er jo nettopp slike ting som at de ikke vil opprette en gruppe her på KG som er med på å opprettholde tabuer og fordommer mot psykisk helse.

Kunne bare vært under Fysisk helse og en for Psykisk Helse.

Er jo mange steder her inne man burde hatt fagpersonell for å overvåke.

Akkurat det argumentet er så fordømmende at det er flaut rett og slett, de forsterker oppfattelsen om at psykisk syke er farlige, rablende gale, morderiske, voldlige, spik spenna gærne......

Og det er jo helt motsatt av hva man prøver å jobbe med....

Ved å f.eks hatt en undergruppe for psykisk helse her inne, kunne man fått et nyansert sted for det, her er det temaer som gjelder alle sider av livet og hverdagen. I motsetning til forum kun for psykisk syke eller pårørende.

Skrevet

Jeg tror det er av samme årsak som at de stenger tråder som handler om fysisk sykdom også. Enten det er snakk om fysiske eller psykiske lidelser, så ønsker KG at man skal snakke med fagpersonell i stedet for å ta til seg råd av varierende kvalitet på et forum. Noe jeg godt kan forstå.

Skrevet

Tre psykiatere og to sykepleiere har brukt de ordene da jeg var så syk at jeg bare hadde tåkesyn...

Men jeg forventer selvsagt ikke at du skal tro meg. Det har heller ingen betydning om du gjør det. Jeg vet at andre deler min erfaring. Jeg har sankket med dem selv.

Da tror jeg du har vært svært uheldig med ditt møte med psykiatrien. Sier ikke at jeg ikke tror deg, bare at jeg selv har hatt en helt annen opplevelse av noe samme situasjoner.

F.eks da jeg bl einnlagt på akuttpsykiatrisk. Har aldri følt med så godt ivaretatt som den gangen. Møtte masse forståelse og flinke folk som visste hva de drev med.

Selvfølgelig har mine psykologer også "presset" meg slik noen nevnte, men dette er vel en del av den kognitive terapien. Jeg oppdaget først da jeg kom til spesialist i angst/ocd at det faktisk kom noe godt ut av dette presset. Trenger ikke si mer enn at etter et halvt år i kognitiv terapi var jeg 100% frisk etter 5 års "utestengelse fra samfunnet".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er av samme årsak som at de stenger tråder som handler om fysisk sykdom også. Enten det er snakk om fysiske eller psykiske lidelser, så ønsker KG at man skal snakke med fagpersonell i stedet for å ta til seg råd av varierende kvalitet på et forum. Noe jeg godt kan forstå.

Nå er det jo ikke bare snakk om råd. Det er en fin måte møte likesinnede på, dele erfaringer og diskutere. Du kan fint gi gode råd til en "somatisk" syk person på lik linje med en som sliter psykisk. Tror aldri jeg har sett her en inne på KG at; "tråden blir stengt, ta kontakt med din fastlege for råd".. Man må ikke nødvendigvis være psykolog eller jobbe innenfor psykiatrien for å gi råd til folk som sliter psykisk. Detter er jo bare med på å underbygge fordommer.

Skrevet

Jeg er ikke enig i at det underbygger fordommer, siden de har tilsvarende policy på fysisk helse. Hvis noen spør spørsmål om medisinbruk eller kommer med diverse symptomer som høres alvorlig nok ut til at man bør dra til lege, så blir tråden stengt og man blir henvist til å kontakte fagpersonell.

• Liker 1
Skrevet

De har den policyen på fysisk helse ja, og det er bra....

Men her er det jo ikke engang snakk om å ha et eget underforum for psykisk helse engang. Fordi om, hva hvis osv....

Og da vil jeg si at det underbygger fordommene.

Hadde de opprettet med de samme betingelsene og stengt tråder på samme måte her, hadde kategoriene stilt likt.

Skrevet

Vi burde kanskje hatt vårt eget forum for psykiske lidelser dersom de ikke vil ha noen her? Jeg kunne i hvert fall tenkt meg å bli kjent med flere, kanskje også å bli kjent med noen i virkeligheten på denne måten også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alvorlig angst og unipolar hypo/mani, men vil mye heller ha dette enn et primitivt fordomsfullt sinn. Det har også for meg alltid vært en gåte hvorfor de mest fordomsfulle av alle innehar maktposisjoner innen psykiatrien. Det er vel slik at intelligente psykopater søker seg til stillinger der de kan begå overgrep uten å havne der de hører hjemme, blandt andre kriminelle.

De kan gjøre absolutt hva som helst av overgrep uten at det får konsekvenser.

Fylkeslegen fungerer som ett SEFO, og anmeldes overgripere innen psykiatrien har de allerede skrevet whitewash-rapport, kjent som journal.

Dette er et stort samfunnsproblem.

Siden vi har så høye legelønninger tiltrekkes landet og pengegriske psykiatere fra f.eks østeuropa.

Jeg har mistet all respekt for de maktsyke overgriperene med de fineste titlene å skjule seg bak innen psykiatrien. Psykiatere er jo nederst på rangstigen blandt leger, og de ender vel opp i psykiatrien fordi de ikke kan noe annet (heller).

Gjest anonym
Skrevet

Jeg har alvorlig angst og unipolar hypo/mani, men vil mye heller ha dette enn et primitivt fordomsfullt sinn. Det har også for meg alltid vært en gåte hvorfor de mest fordomsfulle av alle innehar maktposisjoner innen psykiatrien. Det er vel slik at intelligente psykopater søker seg til stillinger der de kan begå overgrep uten å havne der de hører hjemme, blandt andre kriminelle.

Fylkeslegen fungerer som ett SEFO, og anmeldes overgripere innen psykiatrien har de allerede skrevet whitewash-rapport, kjent som journal.

Siden vi har så høye legelønninger tiltrekkes landet og pengegriske psykiatere fra f.eks østeuropa.

Jeg har mistet all respekt for de maktsyke overgriperene med de fineste titlene å skjule seg bak innen psykiatrien. Psykiatere er jo nederst på rangstigen blandt leger, og de ender vel opp i psykiatrien fordi de ikke kan noe annet (heller).

Du sa akkurat det jeg ikke greide å formulere :takke:

Jeg tror som sagt at psykiatrien påberoper seg å kunne utrette mye mer enn det de faktisk kan.

Fint at noen har bra opplevelser, men jeg tror at 10 år erfaring med psykiatrien, med ulike behandlere over tid, har gitt mer enn bra nok grunnlag for å si at jeg ikke hadde ett uheldig møte med psykiatrien...

AnonymBruker
Skrevet

Det er folks holdninger og fordommer det er noe galt med. Men nå bør du ikke trekke alle psykiatre under en kam. Det finnes utrolig mange flinke fagfolk innefor psykiatrien. Det du sier om at psykiatere er nederst på rangstigen er bare tull. For å bli psykiater må du først ta medisin studiet på 6 år for deretter å spesialisere deg innefor psykiatri. Psykiatere har jo selv valgt å spesialisere seg innefor dette område, dette er ikke noe du ender opp som. Det er et krevende yrke og er nok alt annet enn lett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Psykiatere vil aldri gå tom for arbeid i alle fall. Et sikkert yrke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...