Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig for å få jobb, så mulig jeg må satse på en mindre attraktiv jobb, kanskje 50 % (umulig å få 100%...) Lønnen er vel på 110-115 i timen. Kan man leve på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva man har i boutgiter og hva slags livstil man har generelt. Du kan ikke leve på det hvis du leier og har husleie på 8000 kr f.eks.

Skrevet

kan du ikke jobbe to steder da? mange som gjør det også. jobber litt her og litt der.. :) om det går ann for deg da? :) er jo ikke alle det passer for :)

lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sjans med mindre det er et høytlønnet yrke, men med timelønn under tariff så går det ikke.

Min årslønn er 328 000, i måneden har jeg utbetalt 21 000. Halvparten av dette er da 10 500, og jeg har faste utgifter på ca 12 500 og deretter mat...

You do the maths.

Men 50% jobb er bedre enn ingen jobb, og der er lettere å få seg jobb når man allerede er i jobb.

• Liker 1
Gjest Bjørn82
Skrevet

Man kan ikke overleve på en 50% stilling hvis ikke stillingen er usedvanlig godt betalt. De fleste stillinger som utlyses til å være deltids stillinger er etter min erfaring dårlig betalt. Så du kan kanskje overleve, men du kan ikke leve normalt godt.

Skrevet

Jo, man kan leve på det, men er tøft. De som har laveste sats AAP eller ufør, har vel ca 9000 kr utbetalt i mnd. Og de klarer det jo de, men de har jo ikke noe valg heller.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo ganske umulig å svare på om DU kan leve med 50% stilling..

Alt kjem jo an på om du er sambuar, kva han tener, om de har barn, kor dyre buutgifter du har, osv osv. :)

Har du sambuar som jobbar i nordsjøen, går det nok for eks. sikkert fint å leve med 50% stilling. Er du singel og har kun deg sjølv å tenke på, må du fikse ein stad å bu som er veldig billig, då går det nok også fint med 50% stilling :)

AnonymBruker
Skrevet

Jo, man kan leve på det, men er tøft. De som har laveste sats AAP eller ufør, har vel ca 9000 kr utbetalt i mnd. Og de klarer det jo de, men de har jo ikke noe valg heller.

Hvis dette var et innlegg i kontring mot mitt innlegg, så vil jeg bare si at dersom du leste hele innlegget, så så du også til slutt at jeg sa man kan overleve, men man kan ikke leve normalt godt. Til sammenlikning med en normal jobb som ofte da er 100% stilling. Ofte er en 100% stilling i antatt jobb også dårlig betalt. Og man kan ikke leve godt på en sånn lønn sammenlignet med for eksempel en elektriker.

Skrevet

Jeg lever på en gjennomsnittlig månedslønn på 5000 kr. Klarer meg ikke uten hjelp, da nesten hele lønna går til regninger.

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig for å få jobb, så mulig jeg må satse på en mindre attraktiv jobb, kanskje 50 % (umulig å få 100%...) Lønnen er vel på 110-115 i timen. Kan man leve på dette?

Det tilsvarer inntekten til en minstepensjonist,og det er mange som MÅ klare seg på den.

• Liker 1
Skrevet

Ja, man kan overleve på det. Det finnes studenter som overlever på kun studielånet (gjennomsnittlig utbetalt 8000 i mnd i 10 mnd/året). Det er klart at det betyr å bo på hybel og ikke særlig luksusliv, men noen gang må man ... det er jo utsikter for å finne 100% jobb en gang i fremtiden?

Men som en annen foreslår kan du jo ha to jobber? Er nok en god del unge mennesker som har det. Ha en 50% jobb og så være ekstra/tilkallingsvikar et annet sted. Det er ikke særlig vanskelig å få jobb, selv om fast 100%-stilling kan være vanskeligere å finne.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan overleve på det. Det finnes studenter som overlever på kun studielånet (gjennomsnittlig utbetalt 8000 i mnd i 10 mnd/året). Det er klart at det betyr å bo på hybel og ikke særlig luksusliv, men noen gang må man ... det er jo utsikter for å finne 100% jobb en gang i fremtiden?

Men som en annen foreslår kan du jo ha to jobber? Er nok en god del unge mennesker som har det. Ha en 50% jobb og så være ekstra/tilkallingsvikar et annet sted. Det er ikke særlig vanskelig å få jobb, selv om fast 100%-stilling kan være vanskeligere å finne.

Er ikke dette en myte? Jeg får 6700 i måneden. Alle jeg kjenner får det samme, kun hun ene som er blitt mor får mer stipend fordi hun har en baby å ta vare på.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette en myte? Jeg får 6700 i måneden. Alle jeg kjenner får det samme, kun hun ene som er blitt mor får mer stipend fordi hun har en baby å ta vare på.

"gjennomsnittlig utbetalt 8000 i mnd i 10 mnd/året"

Deler du det på 12 mnd blir det ca 6700.

AnonymBruker
Skrevet

Men du får mer i august og januar. Tar du gjennomsnittet av alle utbetalingene, inkludert de to store, får du ca. 8000 i måneden.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan man absolutt.

Men man er selvsagt nødt til å tilpasse forbruket i forhold til inntekten. Man må nødvendigvis bo billig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du får mer i august og januar. Tar du gjennomsnittet av alle utbetalingene, inkludert de to store, får du ca. 8000 i måneden.

Hva har du tenkt å kjøpe pensumbøker for da, egentlig? Jeg bruker mesteparten av storstipendet på nettopp bøker og annet skole-stasj.

Skrevet

"gjennomsnittlig utbetalt 8000 i mnd i 10 mnd/året"

Deler du det på 12 mnd blir det ca 6700.

Dette er strengt tatt en avsporing fra tråden da, men ...

Man får kun støtte til utdanning 10 måneder i året. Med to hele måneder studiefri klarer man å jobbe litt i den perioden.

Og gjennomsnittlig utbetalt er ca 8000 hver måned i de ti månedene man er berettiget støtte. Joda, jeg er klar over at litt av den store kaka man får første måneden hvert semester må gå til bøker. Men jeg har aldri klart å bruke opp de 10 000 ekstra på skolebøker/-utstyr, så en god del av den summen har man anledning til å spe utover.

MEN misforstå meg rett her - jeg har ALDRI påstått at utbetalingene man får som fulltidsstudent er særlig høye.

Jeg bare svarte på trådstarters spørsmål om det var mulig å overleve på 50% lønn, og når noen studenter klarer å overleve på 8000 i mnd så kan man vel si at det går an å leve på noe tilsvarende i lønn.

Personlig orker jeg ikke leve som en rotte lenger og jobber ved siden av studier ... og jeg ville heller ikke orket å overleve på bare 50% jobb (synes også det virker kjedelig å jobbe så lite, men det er vel en annen sak), så jeg ville skaffet meg en ekstrajobb ved siden av en eventuell halvstillingsjobb.

Skrevet

Det blir et regnestykket bare du kan svare på. Dersom du bor veldig billig og ikke skeier ut til stadighet, kan det være gjennomførbart. For min del hadde ikke en 50% stilling med så lav timeslønn vært nok.

Sikker på at du har riktig tall der? Dersom du er over 18 år syns jeg 115 i timen virker veeldig lite. (Med mindre det er gjennom Adecco eller noe da..)

Skrevet

nei, du blir så vidt levende som pensjonist jo :tristbla: Ikke jobb mer enn ett år via dette. Gå heller til vikarbyrå.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er strengt tatt en avsporing fra tråden da, men ...

Man får kun støtte til utdanning 10 måneder i året. Med to hele måneder studiefri klarer man å jobbe litt i den perioden.

Og gjennomsnittlig utbetalt er ca 8000 hver måned i de ti månedene man er berettiget støtte. Joda, jeg er klar over at litt av den store kaka man får første måneden hvert semester må gå til bøker. Men jeg har aldri klart å bruke opp de 10 000 ekstra på skolebøker/-utstyr, så en god del av den summen har man anledning til å spe utover.

MEN misforstå meg rett her - jeg har ALDRI påstått at utbetalingene man får som fulltidsstudent er særlig høye.

Jeg bare svarte på trådstarters spørsmål om det var mulig å overleve på 50% lønn, og når noen studenter klarer å overleve på 8000 i mnd så kan man vel si at det går an å leve på noe tilsvarende i lønn.

Personlig orker jeg ikke leve som en rotte lenger og jobber ved siden av studier ... og jeg ville heller ikke orket å overleve på bare 50% jobb (synes også det virker kjedelig å jobbe så lite, men det er vel en annen sak), så jeg ville skaffet meg en ekstrajobb ved siden av en eventuell halvstillingsjobb.

Takk for svar! Mente ikke å avspore ble bare litt nsygjerrig på hvem som fikk så mye, men jeg tok den nå. Nei jeg må jobbe ved siden av for å få det til å gå rundt, ikke snakk om at jeg lever på så lite igjen. :)

TS. Tror jeg ville ha satset på en litt høyere stilling 70? Hvis du ikke vil jobbe 100..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...