Gå til innhold

Regntøy vs. Gore Tex o.l

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har fått beskjed om at det hadde vært greit å ha et regntøysett til småen i barnehagen, til de våteste dagene. Fra før har vi en Reima Tec-dress og todelt sett fra Polarn O Pyret. Begge deler er jo vanntett, men skjønner jo at dette ikke går under definisjonen regntøy. Hvis jeg ikke har skjønt helt feil så mener de altså godt, gammeldags regntøy, som er litt tykt og som ikke puster. Eller tar jeg feil her?

Er dette i så fall regntøy?

http://www.xxl.no/barnas-xxl/barneklaer/jakker/k-explorer-jacket-1048450

Hva slags sko er greit å ha i tiden fremover nå? Er det ok med vanlig støvler om ikke så lenge? Vi har vintersko som brukes nå, men forhåpentligvis blir det mildere og finere om ikke så lenge.

Hjertelig takk for tilbakemeldinger og råd!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørn82
Skrevet

Hei!

Vi har fått beskjed om at det hadde vært greit å ha et regntøysett til småen i barnehagen, til de våteste dagene. Fra før har vi en Reima Tec-dress og todelt sett fra Polarn O Pyret. Begge deler er jo vanntett, men skjønner jo at dette ikke går under definisjonen regntøy. Hvis jeg ikke har skjønt helt feil så mener de altså godt, gammeldags regntøy, som er litt tykt og som ikke puster. Eller tar jeg feil her?

Er dette i så fall regntøy?

http://www.xxl.no/barnas-xxl/barneklaer/jakker/k-explorer-jacket-1048450

Hva slags sko er greit å ha i tiden fremover nå? Er det ok med vanlig støvler om ikke så lenge? Vi har vintersko som brukes nå, men forhåpentligvis blir det mildere og finere om ikke så lenge.

Hjertelig takk for tilbakemeldinger og råd!

Se om Lars Monsen har noen tips =) Neida, jeg ville selv anbefalt regntøyet til Reima, det har vår jente. Og Gore Tex sko fra Sorel. De er foret og er vanntette, så har ho også Sherrox?! de funker helt greit og er vanntette og koster en brøkdel av Sorelskoene.

Gjest Annaires
Skrevet

Sheroxer og skikkelig regntøy. Regner med at de kommer til å bruke regnbukse utenfor dressen når snøen begynner å smelte. Det gjør de hvertfall her ;)

Skrevet

Reima-tec og Polarn klærne er noe vanntette, men vannet trekker seg gradvis inn. Reflex regntøy (fåes blant annet hos barnas hus) holder vannet ute selv når de sitter i sølepyttene. Gode gummistøvler (gjerne med for) og cherrox, regnvotter og "regnhatt"/sydvest er også veldig lurt:)

• Liker 1
Gjest Ruccola
Skrevet (endret)

Så lenge barnet ditt ikke blir vått i det utstyret det har burde det ikke vere et problem.

Problemet med dresser i forhold til regntøy er stor sett at de tar lengre tid å tørke når det faktisk er blitt vått. Det har ikke barnehagene kapasitet til, for de kan ikke bruke tørkeskap til alle klærne. (Samme med foret regntøy, praktisk for de slipper å ha mye under, men upraktisk å tørke)

Hør med barnehagen din om det faktisk ER et problem, eller om de TROR det komer til å BLI et problem du ;)

De har nok erfaringer med at såne ting stort sett ikke holder godt nok tett til aktive smårollinger som liker søledammer ;)

Cherroxer, muck-boots eller støvler med tykkesokker i er fint nå fremover :)

Endret av Ruccola
Skrevet

Reimatec-dress holder i lett sludd, og er da et godt valg fordi den puster. Men hvis det pøsregner, eller ungene sitter i dammene, da trenger de regntøy som er helt vanntett. Det puster ikke, så det er derfor de ikke ønsker å bruke det hele tiden det er småvått ute.

Kjøp todelt sett og ikke hel dress, da de ofte bruker buksen utenpå andre ting om det er vått i gresset uten at det regner akkurat når de er ute.

Vår barnehage tørker ikke klær, det må foreldrene ta seg av. Så de bryr seg ikke om hvor lang tid det tar å tørke forskjellig. De har en utstyrsliste, og der er det både parkdress og regnsett.

Jeg har reflex regnsett nå, som er ok men jeg synes det er litt tjukt og ubøyelig. Jeg skal se på reima regnsett neste gang, eller Troll. De var tynnere og mer mobile virket det som.

Skrevet

Reimatec-dress holder i lett sludd, og er da et godt valg fordi den puster. Men hvis det pøsregner, eller ungene sitter i dammene, da trenger de regntøy som er helt vanntett. Det puster ikke, så det er derfor de ikke ønsker å bruke det hele tiden det er småvått ute.

Kjøp todelt sett og ikke hel dress, da de ofte bruker buksen utenpå andre ting om det er vått i gresset uten at det regner akkurat når de er ute.

Vår barnehage tørker ikke klær, det må foreldrene ta seg av. Så de bryr seg ikke om hvor lang tid det tar å tørke forskjellig. De har en utstyrsliste, og der er det både parkdress og regnsett.

Jeg har reflex regnsett nå, som er ok men jeg synes det er litt tjukt og ubøyelig. Jeg skal se på reima regnsett neste gang, eller Troll. De var tynnere og mer mobile virket det som.

Tørker de ikke klær i det hele tatt? Man er jo nødt til å tørke barnas klær hvis man skal være ute 2 ganger i løpet av en dag, før og etter lunsj. Jobber selv i barnehage, og vi tørker masse våte dresser mens vi spiser lunsj, nå som det er så mildt, før vi går ut en gang til.

Det er veldig kjekt med regntøy, for så lenge det er helt så blir jo dette kun vått utenpå, og er klart til bruk igjen med en gang. Remiadresser skal jo helst ikke tørkes i tørkeskap for da forsvinner den vanntette effekten.. Reima tec dresser tåler mye vann, men ikke å sitte i en søledam over tid :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Tusen takk for gode tilbakemeldinger!

Når det gjelder Reima så er jeg veldig fornøyd med kvaliteten. I dag hadde de vært ute i øsende regn i 50 min da jeg kom for å hente han. Da han så meg, stod han i en pytt som dekket hele foten med Ecco Gore Tex-sko. Var sikker på at han var våt, men han var like fin og tørr da jeg kledde av han, både på føtter og resten av kroppen :) Han var heller ikke klam/svett.

Har uansett fått tak i et skikkelig regntøysett så nå skal alle behov være dekket! :)

Skrevet

Bare et lite tips, ikke vask reima dressen for ofte.. for den blir dårligere hvis den vaskes for ofte.

Å spyle av dressen med hageslange er ofte bedre enn vask i vaskemaskinen :)

Skrevet

Vi bruker kun teknisk regntøy til vår sønn, og det har til dags dato holdt potte tett. Han har til tider vært tørrere i sin Reimatec enn barn i vanlig regntøy. Og han er av typen som bader i søledammer. Vi har riktignok et ekstra sett vanlig regntøy som de kan ta på ham på ekstra gjørmete dager slik at han er enklere å spyle av etterpå, men hovedsaklig brukes kun reimadressen.

Av skotøy har han Viking Goretex og Viking Thermo. Goretexene kan bli våte dersom det kommer vann inn i åpningen på leggen, og da har han thermoene som reserve.

Forresten så kan Reimadresser tørkes i tørkeskap nå, tror det var fra 2009-modellen at det gikk an. Har man eldre modell enn det, så bør de ikke i tørkeskap. Det står på lappen i dressen.

Gjest Ruccola
Skrevet

Bergansprodukter skal "reaktiveres" enten ved å ha de i tørketrommel i 10 min eller styke med strykejern på det svakeste.

Noen som vet om det er slik med f.eks Reima også?

Husker det stod på impregneringene før, at etter vask MÅTTE de i trommel for at impregneringen skulle aktiveres. Men det står ikke lenger tror jeg, verken på sprayimpregnering eller sånn flytende som du vasker inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...