Gå til innhold

Ruter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan uttaler dere Ruter? I forbindelse med alt kaoset på t-banen i forbindelse med VM, så har jeg hørt at omtrent alle som snakker om det på TV uttaler det med samme tonefall som det engelske ordet router. Men det skal vel ikke uttales slik når man snakker om ruter som i en rutetabell? Eller for den saks skyld når man snakker om sjakkruter? Jeg uttaler det i hvert fall med samme tonefall som ordene pruter, puter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt forskjellige versoner av dette, men jeg vet faktisk ikke hva som er fasiten. Kanskje sende en mail til Ruter og spørre? Jeg uttaler det i samme tonefall som "pruter", slik jeg ville sagt det om jeg skulle si at noen hadde en skjorte med ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Det er jo bare det vanlige ordet "ruter", og jeg synes det er rart å uttale det "router" :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare det vanlige ordet "ruter", og jeg synes det er rart å uttale det "router" :sukk:

Tidligere har jeg hørt at når folk snakker om ruter i kortspill, så uttaler de det sånn som router. Jeg ville fortsatt uttalt det som ruter på skjorta, for det er da rutemønsteret som gjør at kortene heter ruter? ELler? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg hørt at når folk snakker om ruter i kortspill, så uttaler de det sånn som router. Jeg ville fortsatt uttalt det som ruter på skjorta, for det er da rutemønsteret som gjør at kortene heter ruter? ELler? :sukk:

Vel, ruter i kortstokken skal jo uttales som engelske "router".

Jeg har gått ut fra at Ruter spiller på "bussruter", "rutetabell" og "å kjøre i rute", og følgelig uttaler jeg det slik. Jeg ser ikke logikken i å uttale det router.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, ruter i kortstokken skal jo uttales som engelske "router".

Jeg har gått ut fra at Ruter spiller på "bussruter", "rutetabell" og "å kjøre i rute", og følgelig uttaler jeg det slik. Jeg ser ikke logikken i å uttale det router.

Jeg også, men hvor er logikken i at ruter i kortstokken skal uttales som router? Jeg ser ikke den heller. Kommer ikke det navnet fra ruteformen? Jeg uttaler alle de norske variantene likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvordan uttaler dere Ruter? I forbindelse med alt kaoset på t-banen i forbindelse med VM, så har jeg hørt at omtrent alle som snakker om det på TV uttaler det med samme tonefall som det engelske ordet router. Men det skal vel ikke uttales slik når man snakker om ruter som i en rutetabell? Eller for den saks skyld når man snakker om sjakkruter? Jeg uttaler det i hvert fall med samme tonefall som ordene pruter, puter osv.

Jeg uttaler det som deg, med tonem 2. Kortfargen ruter sier jeg med tonem 1, altså som "router".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortfargen ruter sier jeg med tonem 1, altså som "router".

Hvorfor? Har hørt flere uttale det sånn, og noen sier også "rutter". Hvorfor er rutene på kort annerledes enn andre ruter? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler det som deg, med tonem 2. Kortfargen ruter sier jeg med tonem 1, altså som "router".

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor? Har hørt flere uttale det sånn, og noen sier også "rutter". Hvorfor er rutene på kort annerledes enn andre ruter? :forvirret:

Nei, hvorfor? Sannelig om jeg vet, det var vel fordi de andre sa det, de som jeg spilte sammen med. På samme måte er det med uttalen av "hjerter" i kortspill, også med tonem 1.

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Nei, hvorfor? Sannelig om jeg vet, det var vel fordi de andre sa det, de som jeg spilte sammen med. På samme måte er det med uttalen av "hjerter" i kortspill, også med tonem 1.

Det kan kanskje ha noe med at man snakker om et kort i bestemt form og ikke ordet rute i flertall - ruter? Derfor har dette kortet (kortfamilien) fått navnet "router/rutter". Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...