Gå til innhold

Rengjøring av blomstervase


Nuffen

Anbefalte innlegg

Jeg har en pen hvit gjennomsiktig blomstervase. Problemet er at den ikke er fullt så pen lenger som den var :( . Den er gjennomsiktig/hvit, men har nå blitt misfarget av vannet, slik at den nå også er blitt gul og brun. Jeg har tidligere prøvd å la vasen stå i vann lenge med Zalo, samt ved et annet tilfelle ha bakepulver i vannet. Uten resultat :( . Er det noen her inne som har noe godt tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

prøv klor 1 del og 3 deler vann-la dette stå i 20 min ca.

Om det er plastikk må du være litt forsiktig da det kan ødelegge plastikken om denne er gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronsyre og vann.

Det funker jo bra til å rense en vannkoker innvendig så da burde det gå bra med en vase. bør nok ha kokende vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobber på Mester Grønn, brukte sjefen å ha oppi bittelitt klor i vannet for at ikke vannet skulle bli misfarget av bakterier. Kanskje noe å tanke på neste gang du har blomster i vasen?

(Hvorvidt dette er kjempe skadelig for blomstene vet jeg ikke, men hun hadde jobbet med blomster i over femten år, og sto på sitt da kunder reagerte på dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter jo klor av mange sånne holdbarhetsposer man får med snittblomstene også. Og jeg har lært at man gjerne kan erstatte de posene med 1 ts sukker og 2 dråper klor. Funker strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke prøvd det på blomstervaser, men det fungerer bra på "brent" kjele, så blir overrasket om det ikke tar litt grønske: sun maskinoppvaskmiddel! Bruk litt pulver og fyll på med vann og la det stå f.eks. en natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klor skader krystall. Bruk sitronsyre eller eddikk til å lage en mild syrevask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

krystall a dø :fnise: Her går det i normalt glass, og en dert klor er helt fantastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

krystall a dø :fnise: Her går det i normalt glass, og en dert klor er helt fantastisk.

Sorry, da! :gjeiper:

"Bokke på Frogner, assa! Om det var'e'ru tenker om meg nå!" :skratte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

krystall a dø :fnise: Her går det i normalt glass, og en dert klor er helt fantastisk.

jeg har flere krystllvaser, hva er galt med det? Ikke alle som kun kjøper vaser på Ikea...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...