Gå til innhold

P Pille?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym
Skrevet

Heisann er 20 og skal begynne på p pillen Microgynon.

Trenger noen råd og tips fordi er litt redd for disse skumle bivirkningene...trenger noen betryggende råd som kan få meg til å tenke annerledes på bruken av p piller...er det stor risiko for og få blodpropp og andre farlige bivirkninger...hva er sannsynligheten for at jeg får det?

Og er det noen som bruker Microgynon som er fornøyd eller ikke fornøyd med dette merket?

Tar til meg alt jeg kan få...Er litt stresset når det gjelder dette så hadde hvert veldig hyggelig med betryggende svar fra dere =D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig liten sjanse for at du får blodpropp av p-piller (hvor stor sannsynligheten er står på pakningsvedlegget), så dette tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for.

Selv gikk jeg på Microgynon når jeg begynte på p-piller, men byttet etter hvert på grunn av at jeg hadde så sterke menssmerter, og fordi jeg ble veldig kvalm av dem. Bortsett fra dette hadde jeg ikke noen problemer med dem. Du må huske at hver person opplever de forskjellige merkene forskjellig. Noen kan få bivirkninger av piller som andre ikke merker noe av. Ei venninne av meg merket for eksempel ikke noe av Microgynon. Du må nok bare prøve dem og se hvordan det går. Finner du ut at du ikke liker dem er det jo bare å bytte merke :)

Skrevet

Det er veldig liten sjanse for at du får blodpropp av p-piller (hvor stor sannsynligheten er står på pakningsvedlegget), så dette tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for.

Jevnt over regner man med at sjansen (som allerede er bitteliten) øker med 0,01% når man begynner på p-piller. Til sammenligning øker den med 0,03% når man er gravid.

Dette tallet gjelder for unge og friske jenter. Hvis man er over 35, røyker eller er overvektig så er sjansen større.

Noen får humørsvingninger, redusert lyst (dette går ofte over etter noen mnd, om det ikke gjør det bør du bytte merke) og sterkere menstruasjonssmerter. På den positive siden så reduserer faktisk p-piller faren for eggstokk- og livmorskreft. Den øker faren for brystkreft litt, men det er igjen mest aktuelt for de over 35.

Hvis du vil vite mer, så foreslår jeg at du tar en titt på f.eks. denne eller dennesiden eller andre, seriøse sider som er skrevet av helsepersonell. Det er bra at du spør på et nettforum om ting du er usikker på, men husk at her risikerer du å få svar fra folk som virkelig ikke vet hva de snakker om, eller noen som har misforstått noe. Samtidig som det er masse flinke folk også, selvfølgelig. :)

Skrevet

Ja har fått lest litt på nett å sånn og er litt tryggere på det nå :D

Men lurte også på når bivirkningene kan komme - kan det komme allerede 1-2 dagen??

Og når man tar p pillen på første dag av menstruasjonen - mister man da menstruasjonen den mnd du tok pillen på 1 mensdag??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...