Gå til innhold

Godkjenning EU kontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært på bilen med eu kontroll. Men det mangler å bytte en liten sak, så hadde tenkt å ta det når jeg får lønn. Men så fikk jeg et slikt brev med "manglende eu godkjenning" fra vegvesnet. Og lurer på hvor lang tid jeg har på meg nå, før de evt finner og avskilter bilen min? Har jeg enda litt tid, slik at jeg rekker å få lønna først, eller bør jeg finne an annen løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat fra vegvesen.no

Alle som ikke overholder fristen vil motta en purring fra Statens vegvesen, og fristen her er utvidet fra en til to måneder. Dette vil gi kontrollorganene noe mer tid til å ta unna de som er seint ute og hjelper samtidig bileierne. Overholdes ikke purrefristen risikeres avskilting.

Ikke glem EU-kontrollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel 1 mnd til å utbedre feilen dersom du allerede har vært inne til kontroll. I praksis er fristen lengre før de begynner å klippe skilter, men det skader ikke å gjøre det innen fristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på bilen med eu kontroll. Men det mangler å bytte en liten sak, så hadde tenkt å ta det når jeg får lønn. Men så fikk jeg et slikt brev med "manglende eu godkjenning" fra vegvesnet. Og lurer på hvor lang tid jeg har på meg nå, før de evt finner og avskilter bilen min? Har jeg enda litt tid, slik at jeg rekker å få lønna først, eller bør jeg finne an annen løsning?

IKKE kontakt vegvesenet og be om utsettelse, da tiltrekker du deg bare mer oppmerksomhet, og du oppnår ikke noe med det uansett. Jeg overskred fristen min med 2 måneder nettopp pga en del jeg ventet på å få fikset.

Det som evt kan skje er at politiet får beskjed om at registreringsnummeret ditt er begjæret avskiltet, men selv da vil ingenting skje med mindre en politimann faktisk sjekker skiltet ditt. Og hvis du får et verksted til å sende inn ettergodkjenning, vil mest sannsynlig begjæringen bare forsvinne uten at noe mer skjer.

Så bare vent du, og sørg for å få bilen ettergodkjent umiddelbart når du har utbedret feilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tida pleide det å stå en frist for utbedring i det brevet. Hvis ikke kan du ringe og høre. Så får du enten utbedre feilen innen fristen, eller parkere bilen ett privat sted til du har penger til det. Avskiltingsbegjæring blir sendt automatisk med en gang fristen går ut, og da kan både politi og veivesen klippe skiltene dersom de kommer over bilen/stopper deg i kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Her sto det mye rart! :)

Du har to ekstra måneder i tillegg til den måneden som egentlig er din kontrollmåned (siste siffer i skiltnummeret indikerer dette, ditt slutter antakeligvis på 1 eller 2).

Hvis du kontakter Statens vegvesen, tiltrekker du deg ikke mer oppmerksomhet enn ellers. Ingen kommer hjem til deg for å avskilte bilen. Dette skjer bare om du blir stoppet i kontroll eller en offentlig myndighet for eksempel sjekker biler på parkeringsplasser osv.

Man får ikke utsettelse på en EU-kontroll fordi man mangler deler eller penger til å få fikset feilene.

Så kort oppsummert - utbred feilen innen de to ekstra månedene, da slipper du bekymringer og du gjør alt riktig. Brevet du har fått, blir sendt ut automatisk til alle bileiere som ikke har fått bilen EU-godkjent innen kontrollmånedfristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...