AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #1 Skrevet 3. mars 2011 Jeg ser at det fins muligheter for å bestille TV-kanaler igjennom bredbåndstilbydere, slik at man bruker internettlinja for å få inn TV. Problemet er at NRK har innsyn i hvem som er registrert hos disse. Fins det noen utenlandske firmaer som tilbyr kanaler over nettet, som jeg kan bestille pakker og dekodere fra? Slik at jeg kunne fått det samme tilbudet fra f.eks England, da uten norske kanaler, og så sluppet unna NRK-lisensen??
Supraspinatus Skrevet 3. mars 2011 #2 Skrevet 3. mars 2011 Jeg ser at det fins muligheter for å bestille TV-kanaler igjennom bredbåndstilbydere, slik at man bruker internettlinja for å få inn TV. Problemet er at NRK har innsyn i hvem som er registrert hos disse. Fins det noen utenlandske firmaer som tilbyr kanaler over nettet, som jeg kan bestille pakker og dekodere fra? Slik at jeg kunne fått det samme tilbudet fra f.eks England, da uten norske kanaler, og så sluppet unna NRK-lisensen?? Såvidt jeg vet, så har ikke NRK innsyn i bredbånds- eller kabelselskapenes kundedatabase. Jeg bor i et borettslag der alle har automatisk kabeltv til huset uansett om man vil eller ikke. Jeg kan personlig velge å ikke eie tv(-tuner), men jeg må likevel betale den del av fellesutgiftene som går på tv-kanalene. Jeg må imidlertid ikke betale NRK-lisens fordi jeg ikke eier en TV-tuner. Hvis jeg kjøper en TV tror jeg forselgeren er pliktig til å registrere meg i database som eier av TV-tuner. Om dette går automatisk eller ikke vet jeg ikke. Kanskje noen forselger-ansatte kan svare på det.
Tulling Skrevet 3. mars 2011 #3 Skrevet 3. mars 2011 (endret) Det finnes tjenester, men du får ikke samme kvalitet sånn at det ser like bra ut på en tv (stramingtjenester) Stramingtjenester i høy kvalitet fungerer generelt dårlig fra utlandet. forselgere av tvapparater melder inn til lisenskontoret. Det gjør også alle leverandører av tradisjonelle tvkanaler. Det inkluderer også de som leverer tv over bredbånd. så nei Lisenskontoret har ikke innsyn, men alle som selger tvutstyr og lisensbelagte tjenester melder dette inn. Endret 3. mars 2011 av Tulling
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #4 Skrevet 3. mars 2011 Såvidt jeg vet, så har ikke NRK innsyn i bredbånds- eller kabelselskapenes kundedatabase. Jeg bor i et borettslag der alle har automatisk kabeltv til huset uansett om man vil eller ikke. Jeg kan personlig velge å ikke eie tv(-tuner), men jeg må likevel betale den del av fellesutgiftene som går på tv-kanalene. Jeg må imidlertid ikke betale NRK-lisens fordi jeg ikke eier en TV-tuner. Hvis jeg kjøper en TV tror jeg forselgeren er pliktig til å registrere meg i database som eier av TV-tuner. Om dette går automatisk eller ikke vet jeg ikke. Kanskje noen forselger-ansatte kan svare på det. hm? jeg har kabeltv inkludert i husleien, så har tv via kabel i veggen og har ikke dekoder, men jeg betaler nrk-lisens, er dette feil da? Må ikke man betale den hvis man har tv, uansett om tven står ubrukt?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #5 Skrevet 3. mars 2011 Du må betale så lenge du har tv. Spiller ingen rolle om den er ubrukt.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #6 Skrevet 3. mars 2011 ja, hva betyr det at man "ikke må betale lisens fordi man ikke har tv-tuner"?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #7 Skrevet 3. mars 2011 Jeg har aldri betalt tv lisens rett og slett av prinsipp fordi jeg aldri ser på nrk. Jeg leier leilighet og det følger med en sånn get boks til leiligheta. Denne har jeg brukt fordi det blir bedre kvalitet enn om man ser via kabel i veggen. Dette har frem til nå ikke vært noe problem men, etter 1 januar kom det nye regler som gjør at lisens kontoret har innsyn i å se hvilke bokser som er i bruk. Derfor ringte det på døra mi her om dagen og jeg blå nekta på at jeg hadde tv, har sluppet unna med det tidligere fordi den er kjøpt i min fars navn. Men denne gangen fikk jeg bare beskjed om å slutte å nekte pga at han nrk mannen mente at han kunne se at boksen var i bruk.... Jeg vet ikke om dette var løgn men, turte ikke å protester for jeg har ikke peiling på hva som går ann og ikke så jeg innrømmet det. Anyways så fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke har tv registrert på meg og boksen ikke er i bruk så kan ingen se om jeg har det via kabel i veggen. Så alle som ikke betaler lisens og bruker sånn boks burde kople den fra om de ikke ønsker å betale lisensen. Jeg vet at dette ikke var spm ditt ts men, siden det var litt snakk om lisens så bare følte jeg for å dele det.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #8 Skrevet 3. mars 2011 Du må betale så lenge du har tv. Spiller ingen rolle om den er ubrukt. Dette stemmer ikke. Det er mange som bruker tv bare for å bruke som stor dataskjerm, se film på, spille tv spill ol. Man kan da gå å få tven kryptet på en eller annen måte som gjør at man ikke får sett tv på den, og har man kvitering på dette så kan ikke nrk kreve lisens heller. Så det korekte er at hvis man har en tv som er i bruk som tv så må man betale. Man kan da mao fint ha en tv som ikke er i bruk eller i bruk for spill uten å betale lisens.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #9 Skrevet 3. mars 2011 Jeg har aldri betalt tv lisens rett og slett av prinsipp fordi jeg aldri ser på nrk. Jeg leier leilighet og det følger med en sånn get boks til leiligheta. Denne har jeg brukt fordi det blir bedre kvalitet enn om man ser via kabel i veggen. Dette har frem til nå ikke vært noe problem men, etter 1 januar kom det nye regler som gjør at lisens kontoret har innsyn i å se hvilke bokser som er i bruk. Derfor ringte det på døra mi her om dagen og jeg blå nekta på at jeg hadde tv, har sluppet unna med det tidligere fordi den er kjøpt i min fars navn. Men denne gangen fikk jeg bare beskjed om å slutte å nekte pga at han nrk mannen mente at han kunne se at boksen var i bruk.... Jeg vet ikke om dette var løgn men, turte ikke å protester for jeg har ikke peiling på hva som går ann og ikke så jeg innrømmet det. Anyways så fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke har tv registrert på meg og boksen ikke er i bruk så kan ingen se om jeg har det via kabel i veggen. Så alle som ikke betaler lisens og bruker sånn boks burde kople den fra om de ikke ønsker å betale lisensen. Jeg vet at dette ikke var spm ditt ts men, siden det var litt snakk om lisens så bare følte jeg for å dele det. TS her, takk, det var ikke svar på det jeg lurte på, men det bekreftet at jeg ikke kan kjøpe kabel av Get, som jeg hadde tenkt på. Det jeg lurer på er om det fins noe tilsvarende Get i UK, Danmark eller Sverige, som kan levere til en norsk IP adresse. NRK tenker neppe på å skaffe seg innsyn i Danmark eller Sverige. At jeg kan streame enkeltsendinger fra de respektive nettsidene, det er jeg klar over, men her snakker jeg om å få vanlige kanaler, ikke nettside-tilbudet. Håper noen vet noe, eller kan tipse meg om noe. I mellomtida googler jeg.
Supraspinatus Skrevet 3. mars 2011 #10 Skrevet 3. mars 2011 hm? jeg har kabeltv inkludert i husleien, så har tv via kabel i veggen og har ikke dekoder, men jeg betaler nrk-lisens, er dette feil da? Må ikke man betale den hvis man har tv, uansett om tven står ubrukt? Nei du skal betale NRK-lisens. Alle som eier en TV som kan ta inn TV-kanaler må det i Norge. Du må betale så lenge du har tv. Spiller ingen rolle om den er ubrukt. Riktig. Men hvis du har en TV uten tuner, så kan du få fritak. En slik kalles somoftest monitor i stedet for tv. ja, hva betyr det at man "ikke må betale lisens fordi man ikke har tv-tuner"? Tuneren i Tv er den som tolker signalene fra antennen/dekoderen til signaler som TVen kan forstå og lage bilder av. I grunnen samme prinsipp som radio, bare på andre frekvenser. Dette stemmer ikke. Det er mange som bruker tv bare for å bruke som stor dataskjerm, se film på, spille tv spill ol. Man kan da gå å få tven kryptet på en eller annen måte som gjør at man ikke får sett tv på den, og har man kvitering på dette så kan ikke nrk kreve lisens heller. Så det korekte er at hvis man har en tv som er i bruk som tv så må man betale. Man kan da mao fint ha en tv som ikke er i bruk eller i bruk for spill uten å betale lisens. Man må i såfall få fjernet tuneren, eller kjøpe en tv uten tuner (monitor) og så må man søke om fritak fra lisens.
Nique Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 Hmm.. Vi har tv/internett via Get, da det ikke er mulig å bestille bare internett. (av alle useriøse, idiotiske ting, men når det er Get som har linjen, så har man ikke så mye valg) Men vi hadde ikke TV når dette ble bestilt. Så kom der en TV i hus, ikke kjøpt i Norge forresten, og digitalboksen ble tatt i bruk. På 3 år har jeg aldri hørt et ord fra hverken Get eller NRK lisensavdeling. At NRK kan se at boksen er i bruk, som i innlegg #7 , det er jeg sterk tvilende til, med mindre det er en boks fra NRK(selv da). At leverandøren kan sjekke om boksen er i bruk, det kan de vel, de kan ihvertfall sjekke signal, men at NRK kan spore slik, det vil vel være et brudd på personvernet/norsk lov om overvåkning. Å gå via (eksterne) leverandører for å drive overvåkning høres ikke helt stuerent ut. Den lisenskaren har nok tatt en spansk en.
Britt Banditt Skrevet 4. mars 2011 #12 Skrevet 4. mars 2011 NRK går vel ikke etter hvem som er kunder hos de forskjellige tv/internett-leverandørene, men hvem som står som eier av tv'en? Da jeg jobbet i butikk som solgte tv'er så sendte vi ihvertfall inn skjema med personopplysninger til NRK for hver tv som ble solgt. Det er derfor det er mange som velger å registrere tv'en på foreldrene osv.
Nique Skrevet 4. mars 2011 #13 Skrevet 4. mars 2011 Bare sånn før noen begynner å mase om snylter osv, jeg betaler for tv kanalene jeg bruker, via Get, NRK-kanalane blir ikke brukt. Så inntil jeg kjøper en tv i Norge og den blir registrert og jeg må betale lisesns, så får ikke NRK en krone av meg. Det er mitt syn på lisens-helvete.
Supraspinatus Skrevet 4. mars 2011 #14 Skrevet 4. mars 2011 Hmm.. Vi har tv/internett via Get, da det ikke er mulig å bestille bare internett. (av alle useriøse, idiotiske ting, men når det er Get som har linjen, så har man ikke så mye valg) Men vi hadde ikke TV når dette ble bestilt. Så kom der en TV i hus, ikke kjøpt i Norge forresten, og digitalboksen ble tatt i bruk. På 3 år har jeg aldri hørt et ord fra hverken Get eller NRK lisensavdeling. At NRK kan se at boksen er i bruk, som i innlegg #7 , det er jeg sterk tvilende til, med mindre det er en boks fra NRK(selv da). At leverandøren kan sjekke om boksen er i bruk, det kan de vel, de kan ihvertfall sjekke signal, men at NRK kan spore slik, det vil vel være et brudd på personvernet/norsk lov om overvåkning. Å gå via (eksterne) leverandører for å drive overvåkning høres ikke helt stuerent ut. Den lisenskaren har nok tatt en spansk en. At lisensmannen kan spore signalet er en sketch av KLM. Det finnes ingen muligheter per dd å spore mottakere av et signal. Eneste måten man kan se at noe utstyr er i bruk er hvis det sender et signal tilbake.
slask Skrevet 4. mars 2011 #15 Skrevet 4. mars 2011 At lisensmannen kan spore signalet er en sketch av KLM. Det finnes ingen muligheter per dd å spore mottakere av et signal. Eneste måten man kan se at noe utstyr er i bruk er hvis det sender et signal tilbake. Joda, fordi mottakeren også stråler ut fra div. oscillatorer på kjente frekvenser i faktorer av mottaksfrekvensen. På landsbygda ville det vært kurant, men litt mer omfattende i blokkleiligheter. Elektronisk utstyr lager ganske mye radiostøy.
Supraspinatus Skrevet 4. mars 2011 #16 Skrevet 4. mars 2011 Joda, fordi mottakeren også stråler ut fra div. oscillatorer på kjente frekvenser i faktorer av mottaksfrekvensen. På landsbygda ville det vært kurant, men litt mer omfattende i blokkleiligheter. Elektronisk utstyr lager ganske mye radiostøy. Elektromagnetisk støy fra elektronikk kan komme fra hva som helst og det er helt umulig å finne ut om dette kommer fra en tv, monitør, pc, automatisk rumpetørker eller konas massasjeapparat.
Nique Skrevet 4. mars 2011 #17 Skrevet 4. mars 2011 Elektromagnetisk støy fra elektronikk kan komme fra hva som helst og det er helt umulig å finne ut om dette kommer fra en tv, monitør, pc, automatisk rumpetørker eller konas massasjeapparat. Dette høres veldig sansynlig ut for meg. Kontrollører har, ihvertfall i mitt miljø, rykte på seg for å bløffe for å få deg til å innrømme at du har TV. At dette ikke gjelder alle har jeg full forståelse for, men det er nok endel av dem. La det da også være sagt, man er ikke pålagt å slippe dem inn i hjemmet, og det er kun ved en "tilståelse" ar du kan bli pålagt ekstraavgift samt lisensavgift. Så er da spørsmålet, hvor god er du til å bløffe ansikt til ansikt med en kontrollør? :gjeiper:
slask Skrevet 4. mars 2011 #18 Skrevet 4. mars 2011 Oscillatorfrekvenser i en tv-mottaker svinger i takt med det originale tv-signalet så det kan enkelt kjennes igjen hvis man gidder stable opp utstyr som gjør dette. I dag betyr det en pc med litt attåt. Småtteri. Jeg sier ikke at det gjøres, men det hadde vært mulig. Forskjellig type utstyr har egne karakteristikker (utseende) på signalet. Masse info å hente hvis du først begynner å filtrere og studere. Men det er helt sikkert billigere å gå fra dør til dør og få folk til å forsnakke seg eller la seg overrumple. Man får aldri tatt alle uansett, så da tar man de letteste...
slask Skrevet 4. mars 2011 #19 Skrevet 4. mars 2011 Eksempler på tvsignaler - kurveform. Mange detaljer. http://tinyurl.com/tvsignal
Supraspinatus Skrevet 4. mars 2011 #20 Skrevet 4. mars 2011 Oscillatorfrekvenser i en tv-mottaker svinger i takt med det originale tv-signalet så det kan enkelt kjennes igjen hvis man gidder stable opp utstyr som gjør dette. I dag betyr det en pc med litt attåt. Småtteri. Jeg sier ikke at det gjøres, men det hadde vært mulig. Forskjellig type utstyr har egne karakteristikker (utseende) på signalet. Masse info å hente hvis du først begynner å filtrere og studere. Men det er helt sikkert billigere å gå fra dør til dør og få folk til å forsnakke seg eller la seg overrumple. Man får aldri tatt alle uansett, så da tar man de letteste... Til etteretningsformål er det nok mulig å avlytte signaler fra kabler eller skjermer på avstand og få et bra resultat. Det er jo derfor man pakker inn sensitivt materiale enten i skjermede kabler eller i en type faraday bur. Signalene som TV-en koder om, som gir støy kan like godt komme fra datamaskinen som du har koblet til tv-en og ser på en dvd på. Derfor tror jeg ikke det vil være bevis nok for å kreve lisens. Har ikke sjekket om NRK har hatt noen rettsaker på dette ennå, men jeg tror ikke det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå