Gå til innhold

Handle på ebay -trenger en innføring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange sier "nei det har jeg handlet på ebay" ...

så googler jeg abay og finner noe som heter ebay.com og ebay .no... hva er så forskjellen og hvor er det folket handler?

Så lurer jeg på, de sier jo at det er sååå billig på ebay, er det det? Er det ikke rådyrt med frakt, toll og moms?

Hvordan er varene på ebay, er det som finn.no? brukt? Eller er det nye varer? I sistetilfelle, hvordan kan det da bli så billig?

Hva er fordelene? Hva er ulempene? Hva må jeg eventuelt passe på for å ikke bli lurt eller annet?

Og til slutt, anbefales det?

Jeg har hørt så mange skryte og har veldig lyst til å prøve......

Hjelp en som har NULL peiling! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde vel egentlig ikke følge med her - har nok spart noen kroner på å ikke klare det greine der, men.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri egentlig forstått hva som er så fantastisk med ebay. Har vært inne og kikket der flere ganger, men jeg kan ikke si jeg har funnet noe av interesse. Har inntrykk av at de fleste av tingene de har der, bare er noe fjas og billig skrot. Jeg synes dessuten at nettsiden er veldig kjedelig og uoversiktlig.

Skrevet (endret)

Du finner alt på ebay. Jeg bruker kun eBay.com. Prisene er lave på en del ting og det lønner seg ofte å handle derfra. I andre tilfeller er det faktisk dyrere. Det er bare å sjekke ut ting du er ute etter.

Frakt er ikke så fryktelig dyrt, det kommer igjen an på hva du kjøper. Toll er vel egentlig aldri noe problem, det vel nesten ingenting som er tollpliktig. Moms på 25% kommer i tillegg dersom du handler for over 200,-. Det du ofte vil se er at selgerne merker pakken med lav verdi selv om du har handet for mer enn 200,- og da slipper du moms.

Du må også opprette en Paypal-konto. Det kan kanskje virke skummelt å gjøre det, men jeg garanterer at det er fullstendig trygt. Jeg har handlet på eBay i mange år, og har enda ikke blitt svindlet. En eller to ganger har varen forsvunnet i Posten, og da har jeg fått pengene tilbake.

Edit: Det finnes både nytt og brukt. Kvaliteten er slik man bør forvente. Man kan kjøpe merkevarer og man kan kjøpe billige kopier. Førstnevnte er akkurat som i butikken i Norge. Sistnevnte kan variere. Klokker osv. er svært ofte fake, men leter du litt og utelukker de aller rimeligste tilbudene så finner du ofte seriøse selgere som selger genuine varer, til lavere priser selvsagt. Jeg handlet selv min klokke på eBay, betalte rundt 1100-1200. Prisen i Norge ligger vel på rundt 2000,-.

Endret av aluminium
Skrevet

Veldig mange sier "nei det har jeg handlet på ebay" ...

så googler jeg abay og finner noe som heter ebay.com og ebay .no... hva er så forskjellen og hvor er det folket handler?

Så lurer jeg på, de sier jo at det er sååå billig på ebay, er det det? Er det ikke rådyrt med frakt, toll og moms?

Hvordan er varene på ebay, er det som finn.no? brukt? Eller er det nye varer? I sistetilfelle, hvordan kan det da bli så billig?

Hva er fordelene? Hva er ulempene? Hva må jeg eventuelt passe på for å ikke bli lurt eller annet?

Og til slutt, anbefales det?

Jeg har hørt så mange skryte og har veldig lyst til å prøve......

Hjelp en som har NULL peiling! :)

Hei!

Jeg er en erfaren ebay-handler. Så skal prøve å svare deg :)

Forskjellen på ebay.com og ebay.no er følgende: Ebay.com er den amerikanske versjonen som folk flest bruker, mens ebay.no er en norsk versjon som kom for noen år siden. Hvis du skal handle så burde du handle på .com, der er det MYE større utvalg og mye billigere p.g.a. den lave dollaren :) Det finnes også ebay.co.uk som er den engelske versjonen.

Selgere på ebay skal oppgi frakten for varen, men det er ofte at selgere ikke sender varer ut av USA, dette ser du på høyre side av skjermen når du er inne på en vare.

Mye av varene befinner seg i Asia. Dette ser du også på høyre side. Der står det all info om hvor varen befinner seg, hvor de sender til osv.

De fleste som selger via ebay er villige til å markere pakken som gave, da slipper du toll osv. Men dette bør du avklare med selger på forhånd FØR du kjøper og betaler.

Det skal også stå ved siden av bildet om hvilken tilstand varen er i, new, pre-owned.....

Du bør alltid se på karakteren til selgeren. Jeg handler ALDRI hvis den er under 99 % positiv feedback. Du burde også se om salget er dekket av ebay buyer protection. Dette står også inne på hver vare i nærheten av bildet.

Jeg anbefaler å handle der. Det er jo selvfølgelig mye dritt til salgs der, men det jeg har kjøpt i hovedsak er:

- Vesker

- Sko

- Kjoler (til og med brudekjolen min - skreddersydd i Kina for 800 kr)

- Negllakk

- Sminke

- Parfyme

Det er lurt å ha en paypal- kontor for å betale for varene. Dette oppretter du på www.paypal.com, der registrerer du kredittkortet ditt. Paypal er en nøytral tredjepart som er helt sikker å bruke. Du er også beskyttet mot svindel via paypal.

I og med at de fleste auksjoner på ebay.com slutter ofte om natten norsk tid, benytter jeg meg ofte av "Buy it now". Det betyr at du er sikret varen der og da hvis du klikker på det ikonet. Ikke alle selgere tilbyr dette, men flesteparten gjør det.

Jeg anbefaler ebay.com på det sterkeste. Det er moro å ha ting som ikke har kommet til Norge ennå, eller et par sko eller en veske som ingen andre har maken til :)

Jeg vil anbefale deg å begynne med å kjøpe en liten ting for at du får sett gangen i det.

F.eks. en negllakk eller noe....

Håper du ble litt klokere :)

Klem

Skrevet

En annen ting som kan være verdt å nevne er at det finnes svært mange internasjonale selgere på ebay.com. Dette betyr at du får opp produkter som er på ebay.co.uk osv. selv om du søker på .com-siden.

Når det gjelder feedback. Ved siden av prosenten står det også et tall som indikerer hvor mange salg selgeren har gjort. Jeg personlig er svært skeptisk på selgere som har få salg, og jeg handler sjeldent noe av verdi fra noen med mindre enn 150-200 salg eller noe sånt. Da bør de iallefall ha 100% feedback. Har selgeren flere tusen tilbakemeldinger, noe som ikke er uvanlig, gjør det meg ingenting å handle med en som har 96 eller 97% feedback. Dersom du handler noe som kan være fake, solbriller f.eks., kan det også hjelpe å se på de forrige tilbakemeldingene fra andre som har kjøpt samme varen. Der står det ofte om de er fornøyd og om varen er ekte eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Men er det slik at dersom man skal kjøpe flere ting og hver enkelt ting koster 200 kroner, men er fra samme selger - burdte man da kjøpe det samlet eller hver for seg? er det slik at man strengt tatt egentlig burdte kjøpe alt enkeltvis og holde seg under 200 kroner?

Skrevet

Det gjør ingenting om du kommer over 200,-, det er bare snakk om at du kanskje må betale 25% i moms, altså en femtilapp på noe som koster 200,-. Det er ikke store greiene det er snakk om, og det er heller ikke hver gang du faktisk må betale moms. Jeg har flere ganger fått pakker med høyere verdi uten å få momskrav, merkelig nok...

Min oppfordring, ikke tenk på 200-grensen, tenk heller på hvor mye den kommer på totalt og sammenlign det med en norsk pris. Selv om man må betale moms, frakt og kanskje tollgebyr så vil enkelte varer fortsatt lønne seg stort!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var skikkelig ebay naut og klarte ikke noe. Så prøvde jeg mitt første kjøp, en kjempefin festkjole til 120kr, det kan ikke være det verste å tape om det går til helv.. tenkte jeg. Kjolen kom i dag, den er vakker, sitter som et skudd, og ingenting eksploderte eller døde. Lykke til, det er kjempelett når en først er i gang :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...