Gå til innhold

98 stemmer

1. 1. Er det greit at 10-12 år gamle jenter sminker seg?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Er forsåvidt enig med siste taler.

Man skal vel allikevel ikke se bort fra at en liten jente med sminke kan appellere til en pedofil overgriper. Bedre å være føre vàr. En elleveåring har tid til å vente litt med sminken. Dog enig i at litt mascara er ok.

Hvis pedofili er et argument, så må man jo få på barna sminke så de ligner voksne. Siden pedofile foretrekker barn og mister interessen når jentene blir unge kvinner...

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har tydeligvis ikke sett eksempler på bilder, som har vært presentert i media, av småjenter i forbindelse med pedofili. Oversminkete småbarn kledd utfordrende som voksne. Skremmende.

Skrevet

Vel, jeg syns ikke de fleste av dagens 12-åringer er typiske "barn" lenger.

Stedatteren min som er 12 har hatt mensen i flere år allerede, og er utrolig voksen både i sinn og skinn. Hun og venninnene har brukt sminke det siste året, daglig. Til jul kjøpte jeg komplett kvalitetssminke fra BodyShop til henne, så hun tar vare på huden sin. Nå er ikke jeg mamman hennes, så det kan tenkes jeg hadde sett annerledes på saken dersom jeg hadde vetorett. Men jeg ser ikke problemet. Særlig ikke hvis det bare er på fest!

• Liker 2
Skrevet

Jeg er en av disse mødrene som tillater daglig bruk av mascara på min 11, snart 12 år gamle datter...det gjør vel foresten 90% av de andre mødrene her vi bor også :)

Jeg må bare ærlig innrømme at jeg ikke ser problemet med å bruke litt mascara hvis det gjør underverker med selvfølelsen til en jente...

At hun er mer utsatt for tilnærminger fra voksne menn/eldre gutter stemmer heller ikke, hun henger med guttaboys i klassen og spiller fotball i friminuttene...med eller uten sminke :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 11 (12 til sommeren) får ikke bruke sminke på skolen. Det har hendt at hun bruker maskara når hun skal på klassefest eller i bursdag og da har jeg valgt å ikke gjøre noe nummer ut av det.

Som sagt, på skolen får hun ikke bruke sminke. Jeg har sagt at hun får vente til hun begynner på u-skola. Jeg prøver å forklare henne at sminke er for ungdom og voksne, ikke barn, og hun er barn enda. Jeg forteller henne at hun er veldig vakker slik hun er og at hun ikke trenger sminke.

Den dagen hun begynner med sminke på skolen skal jeg gi henne en del tips slik at hun ikke ser ut som et maleskrin.

• Liker 1
Skrevet

Jobber på en klesbutikk, og der selger vi sminke ògså. Får en liten tankevekker da jenter på 10år kommer inn å kjøper den dyreste foundationen, og betaler med 500lapper! Var ikke slik da jeg var på den alderen. Fikk max en 50lapp i uka, og det skulle vell gå til litt snop og slikt. Tror mamma hadde gått i bakken om eg hadde brukt pengene mine på sminke i den alderen.

Gjest gurimalla
Skrevet

Vi begynte med mascara da jeg var ca 12 for ca en million år siden, så det er ikke spesielt oppsiktsvekkende. Jeg er enig med de som sier at du bør la henne bruke litt og lær henne hvordan hun bruker sminken.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på en klesbutikk, og der selger vi sminke ògså. Får en liten tankevekker da jenter på 10år kommer inn å kjøper den dyreste foundationen, og betaler med 500lapper! Var ikke slik da jeg var på den alderen. Fikk max en 50lapp i uka, og det skulle vell gå til litt snop og slikt. Tror mamma hadde gått i bakken om eg hadde brukt pengene mine på sminke i den alderen.

Det var før fargetv kom til Norge?

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Problemet med at småunger sminker seg er ikke bare at de verken trenger det eller kler det, men at de også ikke kan sminke seg. Jeg grøsser hver gang jeg ser en fjortis med gulbleiket hår, edderkoppbein vipper, orange foundation i trynet og i hjel nappede bryn. Skal de på død og liv sminke seg bør de ikke bare starte smått med mascara, men også få hjelp av noen som kan med sminke slik at de kan lære.

Litt mascara gjør de neppe om til offere for pedofile, men om de kliner i trynet masse sminke og går med utfordrende klær kan det bli en annen sak...

Skrevet

Jeg synes du kan la henne bruke mascara på denne dagen, og ta deg tiden til å hjelpe henne med å legge den riktig slik at hun ikke får fem tjukke øyevipper på hvert øye. Jeg mener ikke det er urimelig av henne å ønske å sminke seg til den anledningen. Sikkert ikke gøy å være den eneste som ikke fikk lov.

• Liker 1
Gjest Naenia
Skrevet

Hele diskusjonen hvor det blir dratt inn pedofili-argumentet er jo helt teit! Spesielt fordi dere bruker helt feil begrep om nettopp denne gruppen, men det tar jeg ikke her nå.

Jeg brukte sminke fra 11/12-års alderen i bursdager og fikk bruke det daglig fra ungdomsskolen av. Jeg fikk min egen maskara og en gammel leppestift fra mormor, men brukte jo bare maskara. Det gjør jeg fortsatt. Foundation på en ung, uren hud vil jo bare gjøre problemet større!

Men jeg ville tatt det opp på et foreldremøte, om det bekymrer en, så kan foreldregruppa diskutere det :)

Det ble gjort da jeg var på den alderen. Både i forhold til sminke, mobil og lommepenger.

• Liker 1
Gjest Cerridwen
Skrevet

Tykkjer at ungar veks fort nok opp i dag, om dei ikkje skal byrje med full sminke i 11-12 års alderen også.

Ein 11-12 åring er eit barn. Barn skal være barn, og ikkje bruke sminke og utfordrande klede, sjølv om det berre er maskara det er snakk om.

Men 12 er dessverre blitt det nye 16.

• Liker 2
Skrevet

Viss de har veldig lyse øyenvipper å bryn, så syns eg de kan få bruke mascara og tegne/farge øyenbryn (få hjelp til det da, så det ikke blir for mye og ser unaturlig ut.)

Litt pudder å lys leppestift til fest, ser eg ingen fare med, så lenge de vett at de er flotte uten og. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Du har tydeligvis ikke sett eksempler på bilder, som har vært presentert i media, av småjenter i forbindelse med pedofili. Oversminkete småbarn kledd utfordrende som voksne. Skremmende.

Oi! Hvordan kan du komme med sånne påstander? Finn igjen avisene dine og ta en nærmere titt!!!

Gjerningsmen, (som er syke,syke mennesker!!!), plukker ut offrene sine fordi de fikk sjangsen til å bortføre eller isolere de. Eller så er disse pedofile offrenes kjente og nære som misbruker barnets tillit. De velger også, noen ganger, barn som har dårlig selvtilit eller barn som har det tøft. Men vi ramler ut av hovedtemaet nå...!

Skrevet

Takk for svar alle sammen og fortsett å stemme og svare de som ønsker det!

***Jeg må si meg enig med de fleste her at litt mascara til en spesiel anledning er helt greit men ikke ellers. Jeg skal ta det opp igjen med mannen min, vi blir sikkert enige om det... ;)

(Når hun starter på ungdomskolen har jeg tenkt å lære henne å sminke seg litt og på en naturlig måte hvis det fortsatt er aktuelt med sminke).

AnonymBruker
Skrevet

Pedofiler tenner gjerne på barn helt til de blir voksne. Så frem til hun blir 18 vil det være fare for at menn på 35-40 vil prøve seg på henne. Så jeg ville ikke følt meg helt trygg før hun er voksen. Og kan ta ansvar for seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt tre jenter gjennom sminkeønsket nå. De to eldste er voksne, og den tredje er 13.

Da de eldste ytret ønske om å få bruke sminke som 12 årige var det blankt nei. Brukte mange av de samme argumentene som i svarene over. Jentene fikk beskjed om at de kunne få bruke sminke fra sin 13 årsdag. I mitt hode skulle de da være mer klar for det enn som 12 åring.

Det var jo bare tull, og det ser jeg idag. Tida har forandret seg og ungdommene med den. Nå er det helt vanlig å sminke seg litt lett med mascara og kajal i 7 klasse, og det fikk også min yngste lov til. Jeg ser ikke problemet med det.

Ungene blir ikke plutselig ungdommer den dagen de blir 13, eller begynner på ungdomskolen. Det er en glidende overgang. Derfor ser jeg ikke helt argumentet med å vente til ungdomskolen. Hvis jenta ønsker å sminke seg lett og klarer å gjøre det på en pen måte, så la henne få prøve. Blir det uhuu-tendenser over sminken, ville jeg ha fått hjelp av fagfolk for å lære henne teknikkene.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bedre at de sminker seg som en klovn når de er småbarn enn at de sminker seg som en klovn når de er 15-16 år da?

Søstra mi er 13 og får ikke gå med sminke og jeg får så vondt av henne. Hun må vente til hun 16 minst. Hun er langt fra stygg, men hun er ikke enig. Alle de andre rundt henne går med sminke, men ikke hun. Det har endt med at at de andre ser på henne som barnslig, hun skulker mye som ender med at hun sliter i flere fag og hun har det ikke bra. Eller, det var slik det var før, jeg har nå nylig begynt å kjøpe sminke til henne i skjul og hun har fått det langt bedre. Men tenk om hun ikke hadde hatt meg. Hvorfor skal man la barna føle seg dårlig og slikt når man kan gjøre noe så enkelt som å gi de litt sminke om de føler seg bedre av det?

• Liker 3
Skrevet

Mine jenter begynte å være nysgjerring på sminke i 10-11 års alderen. Jeg kjøpte inn skikkelig mascara, litt duse øyenskygger, ligloss ol. De fikk prøve og herje så mye de ville her hjemme ( også med sminken min) , men skulle de ut var det krav om " godkjenning" først. I denne perioden brukte de ikke sminke på skolen eller til hverdags; det var noe de pyntet seg litt ekstra med til bursdager ol. I dag er de tretten og femten år, og bruker sminke daglig ( forbruket av mascara er enomert!)Men... de kan å sminke seg pent, og de ser på ingen måte ut som malingsbøtter i ansiktet.

Jeg får helt vondt av ett par av venninnene, som kjøper sminke på Nille, "klæsher" på og ser ut som de har falt oppi malingskrinet på vei ut av døra.Det å sminke seg er noe som må læres, og den eneste måten er å trene. Når er det greit at de begynner å øve? Er det virkelgi så feil å hjelpe de på vei? Eller skal alle generasjoner kvinner finne opp kruttet selv?

• Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Så lenge det er snakk om mascara og det er en sånn anledning så ser jeg ikke noe galt i det :) Og om de bruker det daglig når de er 12 så er det også helt greit (selv om de gjerne er litt små). Men at de sminker seg som noen jåledukker når de er så små - det synes jeg ikke noe om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...