Gå til innhold

98 stemmer

1. 1. Er det greit at 10-12 år gamle jenter sminker seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en datter på snart 12 år, hun går i 6. klasse. Det blir en slags fest for 6. og 7. klassinger om noen uker og hun har purt om det er greit at hun bruker maskara den dagen, flere jenter i klassen bruker sminke til daglig og alle skal sminke seg litt den dagen, sier hun.De fleste av dem er 11 år.

Personlig syns jeg ikke så ungejenter ser fine ut med sminke... Vi har sagt nei til henne. Hun får lov å sminke seg når hun leker med veninner men ikke gå ut sminket.

Hva syns dere andre foreldre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at maskara er lov. Noe mer enn det tror jeg nok at jeg hadde sagt nei til.

• Liker 1
Gjest Naenia
Skrevet

På en sånn dag synes jeg det skal være lov med litt maskara. Ellers, ingenting.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei i 5.klasse.

Jeg syns det er ok med litt sminke på sånne festlige arrangement og bursdager, men ikke på skolen og i hverdagen ellers.

Bare man passer på at det ikke blir for mye, og veileder de underveis.

• Liker 3
Skrevet

Barn leker jo bare?

AnonymBruker
Skrevet

Godteributikk for pedofile.

• Liker 1
Skrevet

Barn leker jo bare?

Ja da, det er helt greit å leke med sminke ;) men å bruke sminke for å gå ut eller på skolen?

Skrevet (endret)

Var det ikke fest da? *****slettet*****? Forandrer det til, - de kommer vel ikke til å bli gravide eller noe annet farlig vel?

Endret av waco
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke spørmål om det er farlig eller ikke... men om andre foreldre synes det er greit 10-12 år gamle jenter sminker seg!?

Skrevet

Jojo, men jeg tenke tilbake til dengangen jeg var ti- tolv år og jeg tror jeg hadde en sånn slags batmandrakt som jeg lekte med. Ja faktisk kunne jeg bruke den sammen med andre til og med. Det var jo bare en lek? Tror jeg hadde en supermanndrakt også som jeg løp og ned med utenfor der vi bodde. Jeg trodde jeg kunne lette og fly bare jeg løp fort nok..!

Jeg skjønte jo fort at det var en lek.

Men skal ikke ungjenter få lov til leke voksne damer akkurat som smågutter leker at de er superhelter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, 12 åringen min fikk ikke sminke seg. Uka før ungdomskolestart satte jeg meg ned med henne og lærte henne å bruke mascara og litt foundation, i rett farge, ikke noe gyselig brunt stygg søle. Det ble bra, min datter var den eneste av de sminka jentene som ikke så ut som hun var 25% neger etter ansiktet å dømme:)

Det er en grense for alt, med sminke ser man litt eldre ut, og da er det fort gjort å ville oppføre seg litt eldre. La barn være barn.

Skrevet

Var det ikke fest da? *****slettet*****? Forandrer det til, - de kommer vel ikke til å bli gravide eller noe annet farlig vel?

Hvis veldig unge jenter sminker seg mye ser de straks eldre ut og tiltrekker seg eldre gutter, så sjansen er større da ja........

AnonymBruker
Skrevet

ikke på skolen. men dersom det er slik fest og de andre skal sminke seg syns jeg du kan sminke henne litt? :)

• Liker 3
Gjest gjest
Skrevet

Jojo, men jeg tenke tilbake til dengangen jeg var ti- tolv år og jeg tror jeg hadde en sånn slags batmandrakt som jeg lekte med. Ja faktisk kunne jeg bruke den sammen med andre til og med. Det var jo bare en lek? Tror jeg hadde en supermanndrakt også som jeg løp og ned med utenfor der vi bodde. Jeg trodde jeg kunne lette og fly bare jeg løp fort nok..!

Jeg skjønte jo fort at det var en lek.

Men skal ikke ungjenter få lov til leke voksne damer akkurat som smågutter leker at de er superhelter?

Svaret ditt viser tydelige tegn på å være skrevet av en mann. (Gutter er seinere ute modenhetsmessig enn jenter i den alderen.)

Jenter på 10-12 år leker ikke voksne når de sminker seg. De trener på å legge sminken.De sminker seg på ramme alvor.Det handler om identitet og hvem man føler at man vil være.

Jeg begynte med sminke da jeg var i 5-6.klasse og vi var flere jenter som sminket oss hjemme hos hverandre, men brukte skjelden sminke utenfor huset. I 7. klasse sminket vi oss foran speilet etter gymtimen. Vi var på leir i sommerferien, og sminket oss i teltet om morgenen.Etter det brukte vi alltid sminke,men ikke mye til hverdags.

Det er viktig for en jente å ikke stikke seg i ut i denne fasen, for mobbing er det nok av og det skal ingen ting til før man blir singlet ut som offer. "Hun som ikke får bruke sminke" er et flott tema for ubarmhjertige jenter, som er i ferd med å skape et hierarki i klassen av "kule" og "mindre populære" jenter ...

TS, ikke være urimelig streng og opphengt i prinsipper i forbindelse med denne ene kvelden. La henne ta på mascara slik som de andre. Kan ikke skjønne at det er noe godt argument til å ikke skulle få gjøre det denne ene, kvelden alle tilfeller... Så kan du ha regler om ingen sminke til hverdags, hvis du ønsker det.Sånne logiske regler om sminke i spesielle tilfeller tror jeg hun vil skjønne, og helt sikkert akseptere.

Å komme uten mascara denne fest-kvelden er faktisk med på å sende et signal til de andre i klassen om hvem hun er...Men det bryr du deg sikkert ikke om. Det er jo ikke du som skal gå i klasse med disse jentene (i flere år) framover??

• Liker 6
Gjest gjest
Skrevet

Svaret ditt viser tydelige tegn på å være skrevet av en mann. (Gutter er seinere ute modenhetsmessig enn jenter i den alderen.)

Jenter på 10-12 år leker ikke voksne når de sminker seg. De trener på å legge sminken.De sminker seg på ramme alvor.Det handler om identitet og hvem man føler at man vil være.

Jeg begynte med sminke da jeg var i 5-6.klasse og vi var flere jenter som sminket oss hjemme hos hverandre, men brukte skjelden sminke utenfor huset. I 7. klasse sminket vi oss foran speilet etter gymtimen. Vi var på leir i sommerferien, og sminket oss i teltet om morgenen.Etter det brukte vi alltid sminke,men ikke mye til hverdags.

Det er viktig for en jente å ikke stikke seg i ut i denne fasen, for mobbing er det nok av og det skal ingen ting til før man blir singlet ut som offer. "Hun som ikke får bruke sminke" er et flott tema for ubarmhjertige jenter, som er i ferd med å skape et hierarki i klassen av "kule" og "mindre populære" jenter ...

TS, ikke være urimelig streng og opphengt i prinsipper i forbindelse med denne ene kvelden. La henne ta på mascara slik som de andre. Kan ikke skjønne at det er noe godt argument til å ikke skulle få gjøre det denne ene, kvelden alle tilfeller... Så kan du ha regler om ingen sminke til hverdags, hvis du ønsker det.Sånne logiske regler om sminke i spesielle tilfeller tror jeg hun vil skjønne, og helt sikkert akseptere.

Å komme uten mascara denne fest-kvelden er faktisk med på å sende et signal til de andre i klassen om hvem hun er...Men det bryr du deg sikkert ikke om. Det er jo ikke du som skal gå i klasse med disse jentene (i flere år) framover??

Jenter på 10-12 år er faktisk ikke så små lengre. Det er annerledes i dag enn for bare noen år siden. Det går ikke an å ha en regel om ingen sminke før man er blitt 16 siden de fleste sminker seg fra de er 12.Det man kan gjøre er å si hvilken sminke som er tillatt.

Litt mascara er rimelig usynlig og ikke overdrevet, så det synes jeg man kan si ja til.

Full pakke med fukt, dekkstift, forundation, øyeskygge, eye-liner, mascara og lipgloss, derimot...

Men det har jo ikke denne jenta spurt om heller. Det var snakk om å ta på litt mascara, sannsynligvis for å ikke stikke seg ut. Noe jeg syns bør gå an.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal jenter på død og liv være så "voksne"?

Jeg blir livredd jeg, for at noen litt for stor fyr skal bli opphisset av de små jentene. Voldtekt kan faktisk skje selv med så små jenter! Hvis jeg noensinne får barn og får en jente så vil jeg ikke la henne bruke sminke før hun er 14-15, minst!

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke forbinde litt mascara på en 12 år gammel jente med større fare for voldtekt, ærlig talt!

Jeg synes det er fint at dere har grenser for jenta, men samtidig synes jeg de kan tøyes på et arrangement som dette. Jeg ser ingen problemer med at en 12 år gammel jente får ha på litt mascara ved en slik anledning - tenk så stas for henne, da! Bedre at du selv veileder henne litt nå, enn at hun som 15 åring har hvitbleket hår, brunkrem, og sprittysj-øyenbryn - noe du faktisk mye mulig ikke KAN styre når hun er 15. Det at det skal være så "farlig" nå gjør faren for at det blir en svær greie som hun må trosse dere på senere, større... Tror jeg.

• Liker 4
Skrevet

Ja til full pakke. Nei til litt mascara. Man må da kunne se litt nyanser når det gjelder akkurat dette.

Jeg fikk aldri bruke moren min sin sminke da jeg var på den alderen, men jeg fikk en mascara jeg kunne bruke som jeg ville, og var fornøyd med den :)

Tror det også er lurt å ta det litt gradvis for å unngå en trassete tenåring som er oransj i trynet av selvbruning, som er dekket av foundation i feil farge. Og har pistrete pissegult hår. Etterhvert får de tak i ting enten man liker det eller ikke.

Gjest gjest
Skrevet

Hvorfor skal jenter på død og liv være så "voksne"?

Jeg blir livredd jeg, for at noen litt for stor fyr skal bli opphisset av de små jentene. Voldtekt kan faktisk skje selv med så små jenter! Hvis jeg noensinne får barn og får en jente så vil jeg ikke la henne bruke sminke før hun er 14-15, minst!

Er det mindre sannsynlig at noen voldtar en på 14 enn en på 12 da, mener du?

Jenter blir forøvrig ikke voldtatt fordi de har på seg sminke.

De blir voldtatt fordi det er noe fundamentalt feil i hodet på voldtektsmannen...Da betyr litt sminke ingen verdens ting.

Det er ikke jentas utseende, klær eller sminke som gir voldtekt. Det er den voksne mannens manglende even til å styre impulsene sine.Da ville han voldtatt uansett.

Dessuten handler ikke voldtekt om sex, det handler om makt og maktmisbruk. Jenter blir ikke voldsoffer av å ha sminke, men av å treffe en voldsmann. Så da må du i tilfelle låse dem inne og holde dem i omgivelser som er kjemisk fri for menn( slik som enkelte muslimer gjør...).

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er forsåvidt enig med siste taler.

Man skal vel allikevel ikke se bort fra at en liten jente med sminke kan appellere til en pedofil overgriper. Bedre å være føre vàr. En elleveåring har tid til å vente litt med sminken. Dog enig i at litt mascara er ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...