Gå til innhold

Er du blodgiver?


Gjest Dolphina

Er du blodgiver? (hos Blodbanken)  

  1. 1. Er du blodgiver? (hos Blodbanken)

    • Ja
      10
    • Nei
      20
    • Har gjort
      1
    • Har lyst
      14


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er jeg blodgiver.

Dessuten skal jeg bli bioingeniør, så kanskje jeg får stikke litt på noen av dere til neste år... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- For å bli blodgiver må du dessuten være født og oppvokst i et av følgende land: Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Storbritannia, Irland, Tyskland, Sveits, Nederland, Belgia, Luxemburg, Frankrike, USA, Canada, Australia, New Zealand.

Hvis du har bodd mer enn 1 år sammenhengende utenfor disse landene kan du ikke bli blodgiver.

Dette er grunnen til at jeg ikke får gitt blod.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- For å bli blodgiver må du dessuten være født og oppvokst i et av følgende land: Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Storbritannia, Irland, Tyskland, Sveits, Nederland, Belgia, Luxemburg, Frankrike, USA, Canada, Australia, New Zealand.

Hvis du har bodd mer enn 1 år sammenhengende utenfor disse landene kan du ikke bli blodgiver.

Dette er grunnen til at jeg ikke får gitt blod.. :-?

Meg bekjent stemmer ikke dette helt. Jeg har selv bodd mer enn ett år i USA, og mener at dt er snakk om de siste 5 årene som borteboende. Forøvrig er det riktig som noen nevner at man må være over 50kg, og ha feritin på minimum 12,1. Jerntab. er det dog lov å ta. Ellers er det dette med "hyppig" skifte av sexualpartnere som har noe å si, du må ha holdt deg til én de siste 6 mnd. Ny piercing, nye hull i ørene og "fersk" tatovering gir også en viss tid i karantene - men det er ikke for livstid. Folk med tidligere sykdomer som kreft får ikke gi blod. Og de som har sex med samme kjønn blir også utelatt.

Så vet dere det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg bekjent stemmer ikke dette helt. Jeg har selv bodd mer enn ett år i USA, og mener at dt er snakk om de siste 5 årene som borteboende.

Ja, men USA står jo på 'godkjent'-lista. Eller gjaldt de fem årene for andre land også? Slik at jeg som har bodd i mer enn et år i et land som ikke er 'godkjent', får lov til å gi blod hvis det er mer enn fem år siden jeg bodde der?

Kanskje jeg kan gi blod allikevel, da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt meg det, ja, men får heller ikke lov pga medisiner. Dessuten har får jeg lett lave jernverdier, så jeg burde beholde det blodet jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle også gjerne gjort det, men har altfor lavt blodtrykk. Men søsteren min er kjempeflink, hun har holdt på i mange år og jeg er kjempestolt av henne !!!

Og pappa har holdt på i over tredve år.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Lavt blodtrykk? Sjekker de det? Jeg har alltid hatt lavt blodtrykk, men er blodgiver allikevel. Det har jeg vært i snart 20 år, men pauser i forbindelse med svangerskap og partnerbytte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fastlegen min som nekter meg.

Men jeg har et normal trykk på 90 / 50

Tviler på at jeg hadde klart å stå på beina resten av dagen hvis jeg skulle tappes for en halvliter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Should have been... men er barnslig redd for sprøytestikk...

Har en blodtype som er etterspurt så jeg burde... *dårlig samvittighet...* :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er bra at folk stiller opp som blodgivere :) Jeg kan ikke gi såvidt jeg har forstått fordi jeg har piercing. Har også hørt at man må veie over 50 kg for å kunne gi blod (?) og det gjør ikke lille meg.

Jeg veide heller ikke nok den gang jeg jeg ville gi blod. Og så syntes jeg det var kjedelig at blodet mitt skulle brukes til blodplater... :blunke:

Men jeg overveier å ta kontakt igjen. Tror jeg veier over 50 nå. Vekten har gått i stykker, og jeg har ikke skaffet meg en ny... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Nei. Skulle så gjerne vært, men svimer av (nesten) når jeg skal ta blodprøver eller hvis jeg tenker mye på dette, så :( *løper ut av tråden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blodgiver og star i Benmargsregisteret (villig til å donere benmarg og stamceller).

Veldig bra Pjusk! Vi skulle ha vært flere som deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...