AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #1 Skrevet 2. mars 2011 Har lyst til å lage pizzadeig men den skal være suuuperduper "sunn!" Da snakker jeg om havregryn og grovbrøddeig! Noen forslag til oppskrift? Er absolutt ingen kokk og vet det finnes en million oppskrifter på nettet, men det er ingen SKIKKLIG grove deiger..? Hvilke er det sunneste melet? er jo tusenvis av typer der ute! Mandelmel,soya,fiber,rug,gluten, you name it!!! de har omtrent det samme kcal pr 100g så forstår ikke helt dette her jeg Kan jeg feks bruke en grovbrød oppskrift med bakepulver i, for å heve deigen? Hehe sikkert mange som ruller med øya der nå...
Gjest petre Skrevet 2. mars 2011 #2 Skrevet 2. mars 2011 Jeg bruker Fibra-mel. Finmalt hel hvete. Bruker det i pannekaker, vafler og boller også, sammen med havregryn. Smaker mye bedre enn når det lages med fint mel. Kan jo hive oppi havre/hvetekli/kim også, men synes det blir grovt nok uten jeg.
Supraspinatus Skrevet 2. mars 2011 #3 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Ikke for å skuffe deg, men det kommer ikke til å smake like godt. Det er ikke slik at alt godt automatisk er usunt eller at du må gjøre det usunt for at det skal bli godt. Men det som skal til for å lage en god deig er hvetemelets evne til å lage gluten. Jo finere hvetemel, jo mer gluten. Med mindre du er allergisk ville jeg prøvde en kombinasjon av fint og grovt mel. Så blir det ihvertfall litt sunnere. Jeg ville også gått for en syltynn bunn. Tjukke bunner som ikke hever blir som å spise smeltet ost på betong. edit:typo Endret 2. mars 2011 av Supraspinatus 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #4 Skrevet 2. mars 2011 Jeg ville også lagd en tynn bunn, spesielt dersom den er grov. Det er mye mektigere med grov enn fin bakst, og det er jo litt kjedelig når det er fyllet som smaker godt (og som kan være sunt). Jeg synes faktisk durumhvete fungerer bra til tynn bunn - den er mindre elastisk og hever mindre enn brødhvete (pga mindre gluten), kanskje det funker å blande inn kli eller noe grovt mel også. Ellers hever spelt også mindre enn vanlig hvete, og endel mener spelten er sunnere.
matentusiasten Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 Du får masse gluten av durumhvete (minst like mye som vanlig hvetemel), bare så det er sagt Enig med supraspinatus. Lag heller en tynnere bunn. Om du absolutt må så kan du ersatte 10-20 % av melet med sammalt fin hvete. Men det vil fortsatt være "usunt" Fikk litt lyst på pizza jeg, nå!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå