Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter flere år med sykemelding av og på, og tidligere langtidssykemelding etterfulgt av AAP, så er jeg nå tilbake på langtidssykemelding.

Jeg er yrkesutdannet med fagbrev, og pga fast stilling og tidligere forutsigbar økonomi har jeg og min samboer både hus, hytte og bil.

Nå har NAV gitt meg mulighet til omskolering, men jeg ser ikke for meg at det skal gå rundt økonomisk i 3 år om jeg skal bare skal ha de 66 prosentene som AAP kan gi meg.

Samtidig er det ikke noe alternativ å gå tilbake i den jobben jeg er utdannet til.

Jeg er selvfølgelig veldig takknemlig for at NAV tar meg alvorlig, og gir meg tilbud om utdanning, men det er endel ting jeg lurer på:

- Kan man jobbe noe i tillegg til AAP, (for å dekke noe av tapt inntekt) og evt. hvor mange %?

- Finnes det noen andre måter å få dekket utgiftene med lånene og andre faste utgifter som går jeg ikke kan bidra til med mine 66% av lønn.

- Hva skjer økonomisk om jeg skulle bli gravid i løpet av perioden med AAP?

(Barn ligger i planene innen 3 år)

- Hvordan forholder NAV seg til nettstudier? Er de positive til dette?

Blir kjempeglad for alle svar og innspill! :)

Lett å bli forvirret i denne NAV-jungelen, spesiellt når man må finne ut av alt selv.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nav er positive til nettstudier.

Du kan jobbe inntil 60% på AAP, men ikke i tillegg til vanlige studier. Det betyr jo bare at arbeidskapasiteten din er minst 100%.

Jeg bor alene og klarer meg med 66% av en ikke særlig god inntekt. Jeg klarer meg ikke godt, men det går. Du som i tillegg har en å dele utgiftene dine med burde jo også klare det. Sette tæring etter næring.

Det er ikke til hinder å ta opp studielån når man går på AAP. Du får bare ikke stipenddelen pga egen inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Selg hytta og bilen og kjøp en billig bil. Du er jo i en luksussituasjon i forhold til mange andre.

• Liker 3
Skrevet

Selg hytta og bilen og kjøp en billig bil. Du er jo i en luksussituasjon i forhold til mange andre.

Jeg vil ikke fram til at jeg har det ille, ønsker bare å vite hvilke rettigheter man har i sykdom. Jeg ønsker selvfølgelig å holde livet så normalt som mulig i den situasjonen jeg har kommet i, som alle andre. Men skulle det bli noe problem har vi selvfølgelig mange alternativ både med å selge og ellers omstrukturere.

Synes fremdeles det er greit å være føre var... :)

Alt for mange som i ettertid sitter igjen og føler seg lurt av NAV...

Skrevet

Nav er positive til nettstudier.

Du kan jobbe inntil 60% på AAP, men ikke i tillegg til vanlige studier. Det betyr jo bare at arbeidskapasiteten din er minst 100%.

Jeg bor alene og klarer meg med 66% av en ikke særlig god inntekt. Jeg klarer meg ikke godt, men det går. Du som i tillegg har en å dele utgiftene dine med burde jo også klare det. Sette tæring etter næring.

Det er ikke til hinder å ta opp studielån når man går på AAP. Du får bare ikke stipenddelen pga egen inntekt.

Ok, så da kan jeg jobbe litt iallefall. Det er bra. :) Klarer nok aldi 60%, men alle monner drar. :)

Er fint å prøve å vedlikeholde de aspektene av livet man kan, når andre ting er så fryktelig uforutsigbare, som liv og helse.

Takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt så er det bare å ta opp studielån i tillegg til AAP. Problemet løst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så da kan jeg jobbe litt iallefall. Det er bra. :) Klarer nok aldi 60%, men alle monner drar. :)

Er fint å prøve å vedlikeholde de aspektene av livet man kan, når andre ting er så fryktelig uforutsigbare, som liv og helse.

Takk for svar! :)

Tror nok at om du studerer 100% så kan du se bort fra det å jobbe. Klarer du å studere fullt og å jobbe samtidig så trenger du jo ikke AAP.

Ta kontakt med Nav så får du korrekt info.

• Liker 4
Skrevet

Tror nok at om du studerer 100% så kan du se bort fra det å jobbe. Klarer du å studere fullt og å jobbe samtidig så trenger du jo ikke AAP.

Ta kontakt med Nav så får du korrekt info.

Nei, kan ikke studere 100%, derfor spørsmålet om hvordan NAV stiller seg til nettstudier. :)

Skrevet

Jeg sier som flere andre her - ta opp studielån ved siden av AAP. Da skal du klare deg fint.

Utdanning under AAP er gullfint rent økonomisk sett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og husk at antall timer du jobber blir trukket fra AAP-stønaden din :)

Ang. graviditet:

Du har rett på foreldrepenger og kan gå over på det fra AAP, og etter det antall uker du vil ha, søke reopptak av AAP igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier som flere andre her - ta opp studielån ved siden av AAP. Da skal du klare deg fint.

Utdanning under AAP er gullfint rent økonomisk sett.

hva mener du, at det lønner seg på en eller annen måte? det er vel derfor Nav er så restriktive med dette da, har i lang tid forsøkt å få til det å ta utdanning under AAP men det er som å stange hodet i en vegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, kan ikke studere 100%, derfor spørsmålet om hvordan NAV stiller seg til nettstudier. :)

Som sagt så stiller nav seg positivt til nettstudier.

Dersom du ikke er i stand til å studere 100% så er du heller ikke i stand til å jobbe ved siden av. 100% studier er å anse som 100% jobb. Da er lånekassa din venn.

AnonymBruker
Skrevet

hva mener du, at det lønner seg på en eller annen måte? det er vel derfor Nav er så restriktive med dette da, har i lang tid forsøkt å få til det å ta utdanning under AAP men det er som å stange hodet i en vegg

Selvfølgelig lønner det seg å få aap og omskolering dekt av nav. Du får en gratis utdannelse med lønn. Resten av oss må ta opp studielån. Jeg er voksen student så vet hvordan det er å plutselig ikke ha så mye penger lengre. Jeg klarer meg fint på studielån og deltidsjobb. Men når 3 år er gått sitter jeg igjen med 200k i studielån. Jeg mener ikke aap er en dårlig ordning, men som det sies her, får du til å jobbe i tilleg til studier, uansett hvilken jobb det er burde du ikke ha aap!

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig lønner det seg å få aap og omskolering dekt av nav. Du får en gratis utdannelse med lønn. Resten av oss må ta opp studielån. Jeg er voksen student så vet hvordan det er å plutselig ikke ha så mye penger lengre. Jeg klarer meg fint på studielån og deltidsjobb. Men når 3 år er gått sitter jeg igjen med 200k i studielån. Jeg mener ikke aap er en dårlig ordning, men som det sies her, får du til å jobbe i tilleg til studier, uansett hvilken jobb det er burde du ikke ha aap!

Her handler det ikke om hva som lønner seg eller ikke. Om jeg ville omskoleres så hadde jeg ikke hatt noe problem med å sitte igjen med 200k i studielån. Min situasjon er at jeg har utdannet meg til det jeg ønsket å jobbe med, og hele mitt materielle liv de neste årene er basert på lønn fra 100% jobb i

min stilling. Og nå viser det seg etter utallige legebeøk og behandlinger at jeg ikke lengre kan gjøre jobben min, og ha omskolering.

Her er jeg selvfølgelig evig takknemlig for all hjelp jeg får hos NAV, men stiller meg kritisk til om jeg faktisk får all info om hva jeg har krav på. Dette fordi så veldig mange sitter igjen etter opplevelser med NAV og føler seg lurt...

Jeg har 3 år på meg til å utdanne meg med hjelp fra NAV, men all min utdanning må tilrettelegges og vil komme til å ta dobbelt så lang tid enn det skulle. Så sånn sett sitter jeg igjen etter 3 år uten noe fullført utdanning og stemplet som arbeidsledig hos NAV uten rett på dagpenger. Så om jeg kan jobbe en dag i uka så har jeg mulighet til å spare opp litt penger til jeg den dagen sitter arbeidsledig.

Så kall det gratis om du vil, men det er langt ifra gratis i min situasjon, desverre...

AnonymBruker
Skrevet

men man får vel ikke dekket utdanningen hvis man må ta opp studielån? skjønner ikke dette

AnonymBruker
Skrevet

men man får vel ikke dekket utdanningen hvis man må ta opp studielån? skjønner ikke dette

Alle på trygd under utdanning kan ta opp studielån.

Men alle som tar opp studielån får selvfølgelig ikke trygd.

AnonymBruker
Skrevet

det er vel slik at man ikke informeres om dette, fikk beskjed av nav om at man ikke kunne ha aap og studielån samtidig, det var enten eller

Skrevet

det er vel slik at man ikke informeres om dette, fikk beskjed av nav om at man ikke kunne ha aap og studielån samtidig, det var enten eller

Det er akkurat det jeg mener. Man blir ikke informert om alle rettighetene man har fra NAV, enten fordi de aktivt praktiserer tilbakeholdenhet av info, eller fordi de ansatte rett og slett ikke vet bedre. Derfor jeg ønsker å høre om andres erfaring, for det virker jo som om man må lete seg frem til sine egne krav og rettigheter...

AnonymBruker
Skrevet

Men heter det aap når man får omskolering da?

AnonymBruker
Skrevet

Da skjønner jeg ikke hvorfor jeg fikk både AAP og studielån. Det du ikke får er stipenddelen hos Lånekassa fordi du allerede har en inntekt. Absolutt alt du får fra Lånekasse blir lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...