AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #1 Skrevet 2. mars 2011 Tenker å kontakte lege på grunn av noe med underlivet. Har en fastlege, men vil ikke spørre foreldrene mine om hvem det er, da de ikke skal få vite noe om dette legebesøket. (Er over 18, så de trenger ikke vite noe uansett.) Min fastlege er også mann, men jeg vil til en kvinnelege. Så hvordan kontakter man en lege? Er det bare å ringe til et legekontor å spørre om å få time til en tilfeldig damelege? Er det så enkelt? Og har noe problemer med underlivet jeg vil få undersøkt, da det renner litt. Hvordan vil de komme til å undersøke dette? Må jeg sitte der naken mens de fikler i det som er? Eller undersøker de på annet vis? Hva kommer dette til å koste, pluss eventuell bahandling? Blir det for dyrt får jeg bare satse på at det går over av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #2 Skrevet 2. mars 2011 Det er da bare å spørre foreldrene dine. Si at det er greit å vite i tilfelle ... Ellers så vil moren din ha full forståelse for problemet ditt. Muligens nav kan svare på det også. Be fastlegen din om en henvisning til gynekolog. Da velger du selv og betaler mindre enn om du går direkte til en gynekolog.
Gjesten Skrevet 2. mars 2011 #3 Skrevet 2. mars 2011 Du kan sjekke hvem fastlegen din er på min side.
Gjest Spinell Skrevet 2. mars 2011 #4 Skrevet 2. mars 2011 Du kan ikke bare møte opp hos en hvilken som helst lege når du har en fastlege. Det første du må gjøre er å finne ut hvem som er fastlegen din. Hvis du vil kan du bytte fastlege til en kvinnelig en (hvis det er noen ledige). Spør foreldrene dine hvem som er fastlege, uten å fortelle dem hvorfor. Si at du bare lurte (eller liknende). Du kan be om å bli henvist til en gynekolog, eller urolog (alt etter hva som skal undersøkes) men ofte vil fastlegen selv gjøre en første undersøkelse. Man beholder klærne oventil og plasseres i en undersøkelsesstol/benk mens undersøkelsen pågår. Mange leger har egne "omslagsskjørt" som pasienten har på seg under undersøkelsen. Pris: hos fastlegen er det en fast takst for undersøkelse + betaling for materiell som brukes. Husker ikke helt hvor mye det koster, men +/- 150 for undersøkelsen + eventuelt noen tiere for materiell. Hos spesialist vet jeg ikke. Hvis du trenger medisiner kommer disse i tillegg, og det er umulig å spekulere i hva medisiner koster når en ikke vet hva du trenger.
Tullepia Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 Tenker å kontakte lege på grunn av noe med underlivet. Har en fastlege, men vil ikke spørre foreldrene mine om hvem det er, da de ikke skal få vite noe om dette legebesøket. (Er over 18, så de trenger ikke vite noe uansett.) Min fastlege er også mann, men jeg vil til en kvinnelege. Så hvordan kontakter man en lege? Er det bare å ringe til et legekontor å spørre om å få time til en tilfeldig damelege? Er det så enkelt? Og har noe problemer med underlivet jeg vil få undersøkt, da det renner litt. Hvordan vil de komme til å undersøke dette? Må jeg sitte der naken mens de fikler i det som er? Eller undersøker de på annet vis? Hva kommer dette til å koste, pluss eventuell bahandling? Blir det for dyrt får jeg bare satse på at det går over av seg selv. Det er ikke farlig å gå til mannlig lege. De foretar gynekologiske undersøkelser hele tiden og vil ikke synes du er spesiell. Vil du absolutt ha en kvinnelig lege må du enten bytte fastlege, eller du må ringe en privat, kvinnelig gynekolog. Gjør du det, vil undersøkelsen fort koste ca 1000 kr. Hos fastlegen er prisen ca 100. For å finne ut hvem fastlegen din er kan du ringe legekontoret og spørre hvem det og få en time. En gynekologisk undersøkelse foregår ved du sitter i en spesiell stol, selvsagt naken nedentil. Legen kjenner på de indre organene dine ved å ta på magen din og føre en finger eller to inn i skjeden. Etterpå setter legen inn et lite instrument i skjeden din som åpner opp, slik at han eller hun kan ta prøver og se om alt er som det skal. Alt er fort gjort og over på noen minutter. Du har rett til å ha med deg inn en helsesekretær/sykepleier hvis du synes det er skummelt å være alene. Du bør aldri satse på at noe "går over av seg selv". Du kan risikere at det er alvorlig sykdom, og kan få varige mén hvis du venter. Det koster deg en drøy hundrelapp å dra til fastlegen. Gjør det!
katt1 Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 Tenker å kontakte lege på grunn av noe med underlivet. Har en fastlege, men vil ikke spørre foreldrene mine om hvem det er, da de ikke skal få vite noe om dette legebesøket. (Er over 18, så de trenger ikke vite noe uansett.) Min fastlege er også mann, men jeg vil til en kvinnelege. Så hvordan kontakter man en lege? Er det bare å ringe til et legekontor å spørre om å få time til en tilfeldig damelege? Er det så enkelt? Og har noe problemer med underlivet jeg vil få undersøkt, da det renner litt. Hvordan vil de komme til å undersøke dette? Må jeg sitte der naken mens de fikler i det som er? Eller undersøker de på annet vis? Hva kommer dette til å koste, pluss eventuell bahandling? Blir det for dyrt får jeg bare satse på at det går over av seg selv. Sorry,men vet du ikke hva fastlegen din heter??? Også er du 18??? Du kan gå inn på nette og bytte lege om du vil.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #7 Skrevet 6. mars 2011 Hvorfor må man bestille time til fastlegen?
katt1 Skrevet 6. mars 2011 #8 Skrevet 6. mars 2011 Hvorfor må man bestille time til fastlegen? Pga rekvisisjon.
Fresi Skrevet 6. mars 2011 #9 Skrevet 6. mars 2011 Vil du absolutt ha en kvinnelig lege må du enten bytte fastlege, eller du må ringe en privat, kvinnelig gynekolog. Gjør du det, vil undersøkelsen fort koste ca 1000 kr. Hos fastlegen er prisen ca 100. Det stemmer da overhodet ikke! Man kan be fastlegen sin om henvisning til spesialist, i dette tilfelle gynekolog. Hos spesialist med avtale betaler man ca det dobbelte som hos fastlegen, altså ca 300 kr. Det samme gjelder dersom man blir henvist til gynekologisk poliklinikk på sykehus. Det er altså ikke slik at man enten må undersøkes av fastlegen eller hos privat (og dyr) gynekolog.
Fresi Skrevet 6. mars 2011 #10 Skrevet 6. mars 2011 Dersom TS av en eller annen grunn ikke vil innom fastlegen kan hun selvsagt ringe direkte til privat legesenter/gynelokolog (type Volvat, Aleris etc) for time. De krever ikke henvisning fra fastlege, men koster som sagt mye mer.
Tulling Skrevet 6. mars 2011 #11 Skrevet 6. mars 2011 Gå på "Min side" og skift til kvinnelig fastlege. Problemet da er at det tar tid før byttet trer i kraft, tror det er fra den første i neste måned at endringer gjelder.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #12 Skrevet 6. mars 2011 Det er litt varierende praksis på hva som skal til for å bli henvist til gynekolog tror jeg. Det å bli henvist til gynekolog for en vanlig underlivsundersøkelse blir nesten de samme som å bli henvist til en ørenesehalsspesialist for å bli undersøkt ved en vanlig forkjølelse. Litt unødvendig altså. Men det kan være det er vanlig å bli henvist videre om man ber om det. En gynekolog er spesialist i kvinnesykdommer og en spesialist tar seg som oftest av vanskeligere tilfeller der fastlegens kunnskap ikke strekker til. Jeg har blant annet blitt henvist til gynekolog for å ta en celleprøve nummer to en gang da celleprøve nummer en viste seg å være vanskelig å tolke, jeg ble henvist til gynekolog for prevensjonssamtale fordi jeg fikk mye blødninger av flere typer vanlige p-piller, jeg ble henvist til innvendig ultralyd på grunn av smerter i underlivet utenom menstruasjon som varte i mer enn en uke, og jeg har blitt henvist til mikroskopisk undersøkelse på grunn av at fastlegen fant små endringer i slimhinnen min. De vanlige undersøkelsene, celleprøver, clamydiatester osv har jeg tatt hos min mannlige fastlege. De fleste leger er veldig proffesjonelle, og de har sett det meste før. Om du likevel ikke vil til underlivsundersøkelse hos en mann kan du enten høre om du kan henvises til spesialist eller du kan bytte til en kvinnelig fastlege. Sistnevnte er nok det rimeligste alternativet. Jeg betalte i overkant av 200kr sist jeg var til underlivsundersøkelse hos fastlege, men det inkluderte celleprøve, noe som ikke er aktuelt før du har passert 25 år. Et lite tips er å velge en litt lang genser den dagen du skal til legen, da føler du deg litt mindre naken fra du har kledd av deg til du sitter i stolen.
FruLuna Skrevet 6. mars 2011 #13 Skrevet 6. mars 2011 Et lite tips: Hvis fastlegen din jobber på et legesenter med flere leger, kan du ringe dit og spørre om det er mulighet for å få time hos en av de kvinnelige legene der (hvis det er det der). En del legesentre har den muligheten, spesielt ved GU. Men jeg vil understreke at det ikke er noen ulemper ved at en mann undersøker deg, min erfaring er faktisk at de er mer forsiktige. Lykke til, håper du får hjelp med det du trenger hjelp til! 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #14 Skrevet 6. mars 2011 Er det bare i min kommune at de kvinnelige legene har null ledige, og sånn har det vært i flere år. Det er få leger som i det hele tatt har ledige plasser, og ihvertfall ikke kvinnelige. Jeg velger å gå til en privat gynekolog, å bli henvist her tar så lang tid. Jeg ønsker ikke å gå til min fastlege for underlivsundersøkelser, så jeg velger heller å betale 800 kr hos en kvinnelige lege.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå